MARTA

Despre masinile fabricate inainte de 1940

Moderators: Werner, mariusjaz

User avatar
Werner
Moderator
Moderator
Posts: 4995
Joined: 11 Dec 2006, 20:41
Location: Enzberg D
Contact:

MARTA

Postby Werner » 27 Oct 2007, 21:58

In anul 1908 s-a infiintat la Arad o fabrica de Automobile, numita MARTA. Firma franceza Westinghouse, din Le Havre, filiala a Firmei Westinghouse din SUA, a construit Fabrica pe un teren pus la dispozitie de Primaria Arad. MARTA este prescurtarea de la Magyar Automobil Reszveni Tarsasag Arad. Aici de fabricau motoare pentru utilaje feroviare, Autobuze cu si fatra etaj, Camioane de 3 si 5 tone si din 1910 Autoturisme in mai multe forme de caroserie. Motoarele erau de 4 cilindri, de 20 CP, 30 CP si 40 CP. Cele de 20 si 30 CP aveau transmisia prin cardan, iar cele de 40 CP aveau treansmisia prin lant.

Pana in anul 1912 s-au fabricat 150 de Autoturisme, in acelas an Westinghouse intra in faliment, iar fabrica este preluata de AUSTRO DAIMLER. Dupa preluare, se fabrica masini Austro Daimler in licenta, tot cu numele de Marta. Mai ales Marta Taxi se bucura de un succes deosebit, masina cu partu cilindri, 2.500 cmc, cu o putere de 18 sau 22 CP se exporta in toata Europa Centrala. In Arad in anul 1936 mai circula un astfel de Marta, care avea pest un milion de kilometri parcursi!

Din 1912 se fabrica si camioane Daimler, care poarta si steaua bine cunoscuta. Din 1908-1914 se fabrica peste 650 de Autoturisme si Autobuze. Dupa inceperea primului Razboi Mondial, se mai fabrica decat motoare de avion. In anul 1918, dupa terminarea razboiului, Transilvania este alaturata Regatului Romaniei. Se rupe legatura cu Firma Daimler. MARTA si Fabrica de vagoane WEITZER sunt unite in SOCIETATEA ASTRA. Marta se numeste de acuma Fabrica de Motoare si se fabrica Autoturisme, camioane, stropitoare, cu motoare pe benzina si gaz metan.

Dupa proiectul Inginerului Stefan Protopopescu se fabrica un Avion de recunoastere, numit ASTRA-PORTO, care avea motor HISPANO-SUIZA de 300 CP. Armata Romana a comandat 25 de bucati. La comanda au mai fost construite cateva Autobuze luxoase, cu motor 4 cilindri, de 8.000 cmc, care dezvoltau 60 CP.

In anul 1926 se desfiinteaza Fabrica, se demonteaza utilajele, se transporta la Brasov, unde se infiinteaza INTREPRINDEREA AERONAUTICA ROMANA (IAR).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Anonym on 27 Oct 2007, 22:06, edited 1 time in total.


User avatar
baciudibaciu
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 3047
Joined: 12 Aug 2007, 22:26
Location: Bucuresti Titan
Contact:

Re: MARTA

Postby baciudibaciu » 28 Oct 2007, 20:22

Sa traiesti mult si bine > Eu iti multumesc din toata inima si te felicit in acelasi timp pentru cele scrise simai ales pentru efortul depus .Sincer nu credeam ca mai stie cineva ceva despre MARTA. Felicitari      baciu
Cu omul nescolarizat ,te certi putin si ai scapat,dar duci o lupta infernala cu PROSTUL care are scoala !


ARO 10-4
Renault Kangoo 15 dci
Mercedes W123 200d

User avatar
flo
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 890
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: MARTA

Postby flo » 21 Oct 2012, 21:06


User avatar
costy84
Moderator
Moderator
Posts: 4823
Joined: 04 Feb 2011, 20:23
Location: Mangalia

Re: MARTA

Postby costy84 » 01 Dec 2017, 00:04

„Expoziția și Târgul de Mostre a Industriei Românești” (1921)
http://expo1921.mnir.ro/ro/expozitia/17
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.



Return to “Autovehicule antebelice”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest