autoturisme

Despre masinile fabricate inainte de 1940

Moderators: Werner, mariusjaz

Post Reply
User avatar
Admin
Administrator
Administrator
Posts: 44
Joined: 01 Nov 2006, 02:00
Location: Bucuresti - Romania
Contact:

autoturisme

Post by Admin » 03 Dec 2006, 13:19

Va rugam ca aici sa discutam despre autoturismele fabricate in Romania inainte de WW2.


User avatar
aztec
Incepator
Incepator
Posts: 27
Joined: 11 Dec 2006, 21:03
Location: Bucuresti

O bucata de istorie

Post by aztec » 12 Dec 2006, 13:26

O bucata de istorie gasita pe net

Un pasaj gasit pe net

"
Referitor la meleagurile noastre, în anul 1835, se propune introducerea
sistemului metric în •ara Româneasca, de catre Mihail Ghica, dar este
respinsa ideea, pe motiv ca va aduce „împiedicare si învalmasealaâ€

User avatar
aztec
Incepator
Incepator
Posts: 27
Joined: 11 Dec 2006, 21:03
Location: Bucuresti

Istorie auto antebelica

Post by aztec » 12 Dec 2006, 13:31

La Muzeul Tehnic din Bucuresti este expus unul din cele doua automobile cu aburi pentru transportul de marfuri care au circulat in Bucuresti inca din anul 1895.Tot in acelasi an, trei craioveni au importat trei trasuri-automobile tip Benz cu motoare de 12CP, pentru ca un an mai tarziu sa fie aduse alte trei trasuri-automobile: un Peugeot, un Rochet-Schneider si un triciclu Bolleé .

In 1898 a aparut si unul din primele automobile americane Oldsmobile, abia dupa un an dupa ce E.R. Olds incepuse sa fabrice masini in atelierul sau.Acest automobil este expus si astazi la Muzeul Tehnic.

In anul 1900 este inscris la Primaria Capitalei automobilul cu numarul 1,un Penhard cu motor de 15CP fabricat in Belgia. la Liege, care era un fel de trasura decapotabila.

In anul 1904 , cativa din posesorii de autoturisme s-au constituit intr-o asociatie numita AUTOMOBIL CLUBUL ROMAN , asociatie prezenta si in zilele noastre. In acel an nu erau in circulatie mai mult de 60 de automobile, sau "trasuri fara cai", cum li se mai spunea. In anul infiintarii ACR-ului s-a desfasurat si prima cursa de automobile pe distanta Bucuresti - Giurgiu si retur.

Pana in 1906 au fost importate in Romania 150 de automobile, ajungand in 1907 la 233 si in 1909 la 447 si in 1912 la 850. Cele mai raspandite marci erau Mercedes, Panhard si Dion-Bouton.

In 1908 ,in urma solicitarii primariei din Arad de a se dota cu autobuze, firma francaza Westinghouse din Le Havre (filiala a concernului american cu acelasi nume) s-a oferit sa construiasca o fabrica pe un teren pus la dispozitie de primaria aradeana. Atunci a luat fiinta firma Marta (Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad), ca sucursala a firmei Westinghouse. Un an mai tarziu deja incepea productia in firma Marta, cu oferte destul de variate: motoare pentru tractiune feroviara, autobuze cu sau fara etaj, camioane de trei sau cinci tone sarcina utila.

Din 1910 a inceput si fabricatia de autoturisme cu motoare cu patru cilindri de 20, 30 si 40 CP si diferite caroserii,ca:Limuzina, Landolet, Dublu-Featon. Toate acestea erau sub licenta firmei Westinghouse.

Pana in 1912 cand firma franceza a dat faliment, au fost fabricate la Arad 150 de autoturisme. Firma Marta a fost preluata de firma austriaca Austro Daimler care a introdus noi modele de automobile. Modelul de baza era un autoturism cu motor de 4 cilindri si putere de 18/22 CP si era folosit mai ales ca taxi.

Pana in 1914 cand a inceput Primul Razboi Mondial au fost fabricate in jur de 650 de autoturisme si autobuze. Per global in Romania , numarul de autoturisme depasea cifra de 1000 de exemplare.In urma razboiului mai mult de doua treimi din acestea au fost distruse.

Intre 1915-1918 au fost fabricate la Marta numai motoare de avion. In urma razboiului productia la Marta se dezorganizeaza prin pirderea relatiilor cu fostii patroni. Astfel fabrica Marta se va uni cu fabrica de vagoane Weitzer si va lua fiinta societatea Astra, prima fabrica romana de vagoane. In cadrul acestei societati, vechea Marta a fost denumita Fabrica de Motoare si se construiau aici de la autoturisme, autobuze, autocamione, motoare cu gaz metan sau benzina ,pana la masini unelte de precizie si avioane. Desi ponderea in constructia de automobile o aveau autobuzele si camioanele, erau executate la comanda si automobile de lux cu motoare de 4 cilindri si 60 CP.

Dupa 1918 a crescut parcul de autoturisme in Romania in urma activitatii reprezentantilor uzinelor straine producatoare de automobile, ca :Renault,Fiat,Ford,Chevrolet, General Motors. Imortul de autoturisme a crescut considerabil mai ales dupa 1922, astfel ca in 1926 circulau in Romania peste 11.300 de autoturisme. O scadere a parcului de autoturisme s-a produs in timpul crizei economice din anii '30. Cresterea acestuia poate fi observata intre anii 1936-1939, ajungandu-se la un numar de 25.876 de automobile,totusi cu mult sub numarul autoturismelor din tarile occidentale.

In 1935 Uzina Ford Romania din Bucuresti a inceput sa monteze autoturismul Ford tip 193, echipat cu motor de 60CP, ulterior producand si alte tipuri de autoturisme. Concomitent cu dezvoltarea retelei de drumuri a crescut si numarul de automobile in Romania.
In 1945, ing. Radu Manicatide a realizat un microautomobil M.R. tip 1945, cu motor de motocicleta modificat, de 2 cilindri si care furniza 11.5 CP si cu caroserie aerodinamica si decapotabila.

In 1946 a fost construit prototipul unui automobil denumit Malaxa , echipat cu motor de 3 cilindri si care furniza 30 CP. Acesta putea atinge viteza de 120 km/h si avea o capacitate de 6 locuri.

In 1947, la uzinele din Brasov, a fost construit sub conducerea ing. Radu Mardarascu un automobil echipat cu motor cu patru cilindri , care furniza 45 Cp si care atingea viteza maxima de 124 Km/h.

In 1965 a fost fabricat primul autobuz romanesc cu capacitatea de 70 de pasageri in Atelierele Centrale ITB, ulterior fabricandu-se aici si troleibuze si utilitare.

In 1968 a fost inaugurata Uzina din Colibasi si a inceput productia de serie a autoturismelor Dacia 1100.


http://www.east.utcluj.ro/mec/maar/inde ... ge0001.htm

User avatar
George
Administrator
Administrator
Posts: 6792
Joined: 11 Dec 2006, 21:18
Location: Bucuresti
Contact:

autoturisme

Post by George » 12 Dec 2006, 20:16

multumim,aztecule pt informatiile postate. informat,ca intotdeauna. ;)
si multumim ca chiar iti iei treaba in serios. speram sa reusim sa ne amintim si sa cunoasca si cei mai tineri,care vin din urma,ca Romania nu a fost o tara de varzari,ba chiar a contribuit din plin la dezvoltarea tehnicii si tehnologiei. si mai speram sa adunam si pasionatii de ARO,probabil singurul autoturism modern,integral romanesc. dar pt asta mai asteptam lamuriri si de la tine,ca te descurci bine... felicitari!
ARO CLUB ROMANIA


User avatar
gnok
Incepator
Incepator
Posts: 38
Joined: 17 Apr 2008, 00:27
Location: Selimbar
Contact:

Re: autoturisme

Post by gnok » 17 Apr 2008, 01:13

Romania avea din 1904 un Automobil Club national din care faceau parte persoane din protipendada vremii. In anii '20 ai secolului trecut un Cantacuzino vitezoman, fiul Nababului, isi pierde viata intr-un accident rutier - prilej pentru multe cotidiane sa traga editii speciale - lasand-o, astfel, vaduva pe Maria (Maruca) Cantacuzino, viitoarea sotie a lui George Enescu si prietena apropiata a lui Nae Ionescu.
Fiul ei, Bazu Cantacuzino, pilot pasionat si recunoscut, va aduce pe calea aerului delegatia romana participanta la Conferinta de Pace de la Paris, din 1947. Se spune ca Ana Pauker i-ar fi restituit pasaportul si brevetul de pilot dupa ce i le oprise. In felul acesta, Bazu Cantacuzino s-a putut refugia in Occident, de unde i-a trimis Anei Pauker o telegrama ironica.

Pasiunea pentru automobile a fost impartasita de aproape toti membrii Casei Regale romane. Atat Carol al II-lea, cat si fratele sau, printul Nicolae, erau ahtiati dupa masini si le placea sa conduca. Principesa Marioara, devenita Regina a Iugoslaviei, era obisnuita sa sofeze, ca si sora ei, principesa Ileana, calugarita ulterior sub numele de Maica Alexandra. Legat de pasiunea pentru masini a membrilor Casei Regale romane datorez cateva detalii, cu gratitudinea de rigoare, domnului Ion Varlam: insusi blandul Rege Ferdinand obisnuia sa conduca si inca cu viteza mare; Regina Mama Elena a inceput sa ia lectii de sofat in 1940 cu un aghiotant regal care vorbea greceste (limba materna a Reginei), in felul acesta Ion Antonescu plasandu-si un om langa ea; dupa ce s-a stabilit in strainatate, printul Nicolae avea interdictie sa ramana mai mult de 48 de ore in Franta din cauza obiceiului sau adanc inradacinat, manifestat inca din tinerete, de a se lua la bataie cu soferii cu care se tampona sau cu care intra in conflict; director al Liniei Ford din Floreasca a fost fratele lui Zizi Lambrino, iubirea de tinerete a printului Carol, pentru care acesta a formulat prima renuntare - din cele trei - la calitatea de mostenitor al Tronului...

Linia Ford din Bucuresti asambla in interbelic camioane si automobile - carora pe atunci li se spunea "turisme" - de "6", respectiv de "8" -, cifre desemnand numarul de cilindri ai motorului. Majoritatea Fordurilor de "8", foarte incapatoare, erau folosite ca taxiuri, carora in limbajul epocii li se mai spunea si "masini de piata". Expresia "masina mica" a aparut tot pe atunci si putea fi auzita pana pe la mijlocul anilor '60 in inghesuiala din tramvaie sau autobuze: "Daca nu-ti place (sa fii inghesuit in tramvai), ia-ti masina mica!"

Rebreanu, primul scriitor cu automobil

In presa interbelica, tematica rutiera era curenta; a abordat-o chiar si Arghezi in tabletele sale, poetul conducand pe atunci un Ford mai vechi, poreclit "cu mustati". Cel dintai scriitor roman proprietar de automobil a fost Liviu Rebreanu, care nu conducea, avand sofer. G. Calinescu a condus si el, in tinerete, un mic Peugeot cumparat la mana a treia, iar intre poetii cu masina s-a prenumarat Demostene Botez... Intre directorii de ziare importante din interbelic, singurul care conducea a fost Nae Ionescu. A avut un Mercedes, iar in ultimii trei ani ai vietii, un Maybach, estimat la valoarea de doua milioane de lei, cu dublu compresor...

Mihail Moruzov, seful serviciului Special de Informatii al Armatei, detinea un Mercedes puternic, imbunatatit, dotat cu o instalatie care putea sa imprime pe discuri convorbirile celor aflati in interiorul masinii. Nepotul sau il descrie, dupa aflarea vestii asasinarii premierului Armand Calinescu, in septembrie 1939, ridicandu-se precipitat de la masa, urcandu-se la volanul automobilului sau parcat in fata locuintei de pe Strada Sofia si demarand in tromba...

avem cu ce ne lauda ... ;)
pajero ...

User avatar
paul
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 3424
Joined: 31 May 2010, 20:43
Location: OTOPENI

Re: autoturisme

Post by paul » 06 Jan 2012, 20:10

Automobil_Malaxa.jpg
Automobilul Malaxa model 1945.....produs intre 1946-'47,circa 800 buc.pe an,se dorea a fi un "VW broscutza" indigen accesibil tuturor si fiabil,fiind primul autoturism romanesc de conceptie,produs in serie.
Avea un motor cu doar 3 cilindri dispusi radial(in stea),ca la avioane,dar raciti fortat cu aer,dezvoltand 30CP,montat in spate,tractiunea pe spate,viteza max. fiind de 120km/h,consum benzina 70CO, 11L/100km.Putea transporta 6 pers.,inclusiv soferul,fiind o masina comoda,deoarece caroseria destul de aerodinamica pt.acele vremuri, era prinsa pe sasiu cu tampoane de cauciuc. Autoturismul a fost produs la Uzinele Malaxa din Resita,iar seful de proiect a fost ing.Petre Carp.

In anul 1947,productia a fost oprita la solicitarea ocupantului sovietic din acel timp,iar linia de asamblare a fost demontata si transportata in URSS,ca parte din despagubirile de razboi.......se pare ca cel putin un autoturism tip MALAXA,mai exista azi in Rusia in cadrul unui muzeu,masina a apartinut fostului lider sovietic Leonid Brejnev.

p.s.Proiectul a fost finalizat la finele anilor '30,insa din cauza izbucnirii WW2,a fost amanat.......si abia in 1945 a fost pus in productie.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
UBI BENE IBI PATRIA

blackcar
Nou venit
Nou venit
Posts: 9
Joined: 20 Sep 2012, 13:21
Location: bucuresti

Re: autoturisme

Post by blackcar » 02 Oct 2012, 12:50

e bine totusi ca in ziua de azi sunt foarte apreciate masinile vechi..

User avatar
Werner
Aro Club Romania
Aro Club Romania
Posts: 5087
Joined: 11 Dec 2006, 19:41
Location: Enzberg D
Contact:

Re: autoturisme

Post by Werner » 03 Oct 2012, 20:37

Paul, ma îndoiesc ca s-au fabricat 800 de masini pe an. Daca era asa, ar fi trebuit sa ramâna cel putin una pe undeva! Au ramas Forduri românesti din anii '20, din asta sa nu fie nici una?

blackcar
Nou venit
Nou venit
Posts: 9
Joined: 20 Sep 2012, 13:21
Location: bucuresti

Re: autoturisme

Post by blackcar » 10 Oct 2012, 13:28

asta cam asa e...doar nu au disparut asa ca prin minune:))

dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1371
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: autoturisme

Post by dragospetres » 10 Oct 2012, 14:41

Si eu cred ca sunt povesti chestiile privind numarul inclusiv existenta unei linii de ansamblare.Probabil s-au realizat artizanal 1-2-3 bucati.

blackcar
Nou venit
Nou venit
Posts: 9
Joined: 20 Sep 2012, 13:21
Location: bucuresti

Re: autoturisme

Post by blackcar » 11 Oct 2012, 13:04

artizanal da! insa altfel, nu! nu are cum!

onlynow
Incepator
Incepator
Posts: 15
Joined: 13 Mar 2013, 13:01
Location: Bucuresti

Re: autoturisme

Post by onlynow » 18 Mar 2013, 16:29

Nu prea mai are cum sa existe niciuna, doar sa fie ratacita si ascunsa mult si bine, sa nu stie nimeni de ea si sa dispara incetul cu incetul si asa sa dispara o farama din istoria unui model rar dar autentic..oricum sunt apreciate asa demult pentru ca se cunoaste valoarea lor si se incearca pastrarea lor pentru o perioadafoarte lunga de timp daca nu chiar pentru totdeauna, dar mai greu asta, si cine face lucrul asta dispune sau trebuie sa dispuna de multi bani pentru a putea sa intretina asemenea bijuterii si modele clasice :)

User avatar
wolfman
Membru
Membru
Posts: 196
Joined: 24 Mar 2011, 00:32
Location: Bucuresti

Re: autoturisme

Post by wolfman » 18 Mar 2013, 21:57

http://ro.wikipedia.org/wiki/Malaxa_(automobil)

Aici spune ca linia de productie a fost luata (cu forta) de rusi.


Post Reply