Designu', eterna poveste...

Tot ce va trece prin cap,inclusiv politica

Moderator: costy84

Post Reply
aro10
Membru
Membru
Posts: 126
Joined: 07 Mar 2010, 20:53
Location: Piatra Neamt

Designu', eterna poveste...

Post by aro10 »

E clar că aspectul unei maşini contează mult atunci când te bate gândul să o cumperi. Aşa cum e clar că fanii unei mărci apreciază mult aspectul exterior, chiar dacă cunoscătorii nu fac abstracţie de unghiul dintre pivotul superior şi ţeava de eşapament... ;D
Bănuiesc că ceilalţi posesori de aro apreciază estetica acestor maşini, că altfel...
Deci, ştie cineva povestea caroseriei aro? Mă refer la 24x şi la 10x, că de M suntem cam lămuriţi în legătură cu ruda de la răsărit...
Nu am găsit nicăieri nici o menţiune referitoare la cine a proiectat-o, sau măcar la o sursă de inspiraţie.Ştim ce model a avut la bază 1100, 1300, oltcit-ul, ba chiar şi lăstunul pare inpirat după Lancia Y. M-ul e frate cu rusul, camioanele Roman cu MAN-ul, e clar că totul a fost copiat, inspirat sau fabricat sub licenţă.
Dar Aro? Nu am văzut ceva asemănător, până acum. Chiar sunt idei originale? Sau dacă nu, are cineva imagini sau poveşti despre cum apăru "Zimbrul Carpaţilor"?
Cum ambele modele mi se par foarte reuşite estetic, poate ar merita măcar ca autorii să fie pomeniţi pe aici, în cazul în care sunt identificabili.
Dacă sunt şi vor rămâne anonimi, atunci nu-mi rămâne decât să le mulţumesc pt că au desenat aşa o maşină.

User avatar
Werner
Aro Club Romania
Aro Club Romania
Posts: 5229
Joined: 11 Dec 2006, 19:41
Location: Enzberg D
Contact:

Re: Designu', eterna poveste...

Post by Werner »

ARO 24 a fost o realizare a Inginerilor Muesceleni, designul nu este inspirat din alta marca/model, trebuia sa fie o realizare proprie, cum cerea "Partidul".
La ARO 10, parerile sunt împartite. Unii spun ca a fost o masina ceruta de piata franceza, fapt care nu prea îl cred, ca la vremea aceea au fost destule modele asemanatoare (ca marime si motorizare) pe piata franceza. Cert este, ca s-au folosit o serie de subansamble "franceze", de fapt de Dacia 1300. Astfel de "bagarea mâinilor în sertarele altor producatori" exista si astazi, mai mult ca atunci. Designul lui ARO 10 seamana cu Renault 6 Rodeo. Mai ales prima serie, Mk1 cum se numeste pe româneste! ;D ARO Spartana la rândul lui a fost lansat dupa ce s-a oprit fabricatia lui Citroen Mehari, model foarte îndragit de francezi. Prototipul lui Spartana se zice ca a fost realizat în Franta, în atelierele lui Strager. Pâna astazi aceste modele sunt îndragite la francezi, se vede si dupa preturile care le cer pe un Spartana.
User avatar
cristi-devildnb
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 756
Joined: 03 Apr 2007, 10:18
Location: craiova
Contact:

Re: Designu', eterna poveste...

Post by cristi-devildnb »

Image
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nu merge unde te duce drumul, mergi pe unde nu exista un drum si lasa o urma. R.W.Emerson
User avatar
Werner
Aro Club Romania
Aro Club Romania
Posts: 5229
Joined: 11 Dec 2006, 19:41
Location: Enzberg D
Contact:

Re: Designu', eterna poveste...

Post by Werner »

Nu, nu, Cristi, nu prea seamana! [-X Asa arata primul ARO 24:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

aro10
Membru
Membru
Posts: 126
Joined: 07 Mar 2010, 20:53
Location: Piatra Neamt

Re: Designu', eterna poveste...

Post by aro10 »

Păi... ruşinică să-mi fie! Habar n-aveam de Renault 6 Rodeo, a cărui botişor mi se pare că aduce cumva cu aro 24... Mersic, Werner!
Citroen Mehari e celebru, dar parcă e din categoria "ţânţar", chiar şi faţă de aro 10.
În schimb, Range Roverul mi se pare departe, în direcţia opusă lui rodeo şi mehari.
Apropiat (pe categorie) mi se pare suzi vitara, dar aro pare mai musculos şi mai bărbătesc, total diferit de celelalte. Părerea mea. Să înţeleg că, pân la urmă, e "orijinal dizainu'"?
Bravo lor!
Nu pot să nu admir fotografiile cu rodeo şi mehari, de fapt cu toate "vechiturile" pe care unii nebuni le păstrează aşa cum au fost... Poate că şi la noi ar trebui sprijiniţi cei cu maşini indigene, nu taxaţi la nivel de "jip parlamentar". Poate...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
alex4wd2001
Aro Club Romania
Aro Club Romania
Posts: 328
Joined: 08 Feb 2010, 11:21

Re: Designu', eterna poveste...

Post by alex4wd2001 »

In legatura cu ARO 24 avem chiar o situatie inedita, oarecum pe dos fata de cursul de pana aici al discutiei: admiratorii sai mai fac bancuri, cum ca nemtii care l-au facut pe Mercedes G-Wagen (varianta civila lansata in 1979, cea militara era un pic mai veche) s-ar fi "inspirat" dupa ARO 24 (definitivat in 1972)! >:D Dincolo de asta, ARO 24 are un stil foarte bine personalizat si imi pare tare rau ca nu stiu cine s-a ocupat de latura estetica a proiectului si ce o mai fi desenat omul acela la viata lui. Inca ma uit cu admiratie la proportiile si muchiile sale (parerea mea - kit-ul Toyota i-a diluat un pic incisivitatea liniilor) si nu gasesc nicio "sursa" de la care sa fi pornit stilistul lui 24 in actul sau de creatie. In fond, s-au mai vazut romani creativi... :)>-
Cat despre ARO 10, inclin sa cred ca s-a pornit de la ideea de a propune in segmentul micilor vehicule polivalente frantuzesti o masina mai bine legata. ARO 10 aduce pe undeva cu Renault Rodeo sau unele versiuni de carosare ale lui Citroen Mehari, dar este "mult mai masina" decat acestea. Modelele frantuzesti amintite sunt numai 4x2 si au componente de caroserie din fibre de sticla armate. Daca te uiti de aproape la ele, arata destul de improvizat. Dac s-o fi mers pe ideea ca ARO 10 sa se bage pe clientela lor, ideea n-a fost rea de loc.
Si doua cuvinte despre ARO 12 (sasiul de ARO 10 sub caroserie de Dacia 1310 break): in 1978 mica firma frantuzeasca Sinpar avea in oferta un Renault 12 break 4x4. Aici imi vine a crede ca romanii s-au luat mai indeaproape dupa frantuzi. ;))
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Treaba cea mai grea e ganditu'
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Designu', eterna poveste...

Post by dragospetres »

-iata un subiect care-mi place,urmarind si pagini specializate de design.Vorbind de designul ARO eu apreciez ca se putea mai mult:uitati-va la Honker,desi cu vreo 7-8 ani mai tanar are un design actual si azi cu mici perfectiuni.Sau daca vreti cabina militara a Roman-DAC isi pastreaza si azi farmecul.Ce a mai lipsit- notele agresive tipice designului acestui tip de masina.La ce ma refer:comparati designul VW Kuebelwagen din perioada razboiului cu Kuebelwagen 181.
User avatar
alex4wd2001
Aro Club Romania
Aro Club Romania
Posts: 328
Joined: 08 Feb 2010, 11:21

Re: Designu', eterna poveste...

Post by alex4wd2001 »

Tare observatie! Categoric, Kubelwagen il taie la personalitate pe 181! Dragos, ai facut o trimitere binevenita la timpurile de tinerete ale designului masinilor tot-teren, eventual productii militare. Privind acele masini (Kubelwagen, Willys, GAZ 67) ajungi sa-ti dai seama ca ingineria si resursele tehnologice disponible si-a lasat adanc amprenta in infatisarea lor si ca nu au un design propriu-zis, asa cum intelegem astazi notiunea. Si Land Rover Seria I este asimilabil situatiei. Cu atat mai interesant! Nu sunt urate, nici vorba! Nici un inginer de elita ca Ferdinand Porsche (Kubelwagen) sau Karl Probst (Jeep - apropo, dupa nume era tot un neamtz) nu ar fi avut cum sa "zamisleasca" un lucru urat. Pur si simplu, aceste masini nu un design subordonat criteriilor esteticii. Sa-i zicem anti-design? Vom mai vedea.. Multumesc sincer pentru aceasta provocare la reflectie! %%- good luck
Treaba cea mai grea e ganditu'
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Designu', eterna poveste...

Post by dragospetres »

-nu ma erijez in specialist in design,dar cred ca ptr. ARO s-a pornit de la solutia cea mai simpla:un paralelipiped cu elemente conexe.Masina era destinata institutiilor publice,atat civile cat si militare,deci designul trebuia sa fie ambivalent.Parerea mea si placerea mea ar fi fost sa se fi cumparat de la francezi licenta COURNIL-bun pe santier,bun in armata. Dar se pare ca portughezii au fost mai iuti de picior.
Apreciez in schimb designul ARO DRAGON-influenta germana este evidenta,iar despre ARO 26 am discutat,s-au tras concluziile.
User avatar
vercingetorix
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2403
Joined: 17 Mar 2010, 19:30
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Designu', eterna poveste...

Post by vercingetorix »

Daca nu Aro, atunci ce ?
User avatar
alex4wd2001
Aro Club Romania
Aro Club Romania
Posts: 328
Joined: 08 Feb 2010, 11:21

Re: Designu', eterna poveste...

Post by alex4wd2001 »

Tot respectul pentru cei de la DTRN! Revenind la design, ARO 24 pare simplist, dar are destul de multe detalii de stil (coltoase, desigur, asta ne si doream!) atent alese si amplasate pe elementele caroseriei, iar proportiile sale sunt perfecte. Nu neg, Cournil si Dragon sunt prezente care impun, dar, alaturi de ele, 24 este "Cineva". Si pe 10, il vad cam tot asa (desi prima serie, cu rotile de 13 si detalii de compromis preluate de la Dacia treispesute, nu m-a convins total). Doua serii de modele astfel desenate, e deja prea mult ca sa fie doar inspiratie de moment. Cineva s-a ocupat insistent de stilul acestor masini si e vorba de cineva cu mult bun-gust, nu de genul mare designer care se rupe in trenduri si figuri. Inca o idee: cine a facut faceliftul destinat modelelor Portaro, a asimilat complet tema initiala si i-a dat o noua forma, evolutiv fireasca! :)>- Prototipul 26, clar, nu mai purta amprenta aceleiasi identitati de marca/semnaturi stilistice. Acolo s-a mers pe stilul automobilelor de strada tipic partii a doua a anilor '80, prima parte a aniulor '90: bot plonjat si elemente rotunjoare, care au dat nastere la tot felul de "moluste pe roti", cum ar fi Opel Corsa B sau "pesti congelati" - vezi ultimul facelift al lui Ford Escort. :-X
Treaba cea mai grea e ganditu'
User avatar
paul
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 4189
Joined: 31 May 2010, 20:43
Location: OTOPENI

Re: Designu', eterna poveste...

Post by paul »

Daca tot sa pus problema design-ului Aro in general (si al Aro 24x in special) tin sa adaug si eu ceva. Despre IMS/Aro M461 stim clar de unde a imprumutat designul, de la GAZ 69 sovietic, care a fost fabricat in 2 variante, cu 2 usi si 4 usi (GAZ 69A SI GAZ 69M) la noi sa fabricat varianta cu 2 usi, care a fost usor restilizat si a primit alte punti din cauza carora i-a crescut inaltimea si i-a schimbat centrul de greutate fiind mai sus, cu incovenintele aferente (ar fi facut-o si sovieticii, dar poate tocmai asta nu le-a convenit). Din ce m-am documentat, de pe un site romanesc, despre cum a inceput fabricatia IMS-ului, cineva comenta evenimentul, la modul ca sovieticii nu ne-au dat oficial o licenta de fabricatie (oricum intre tarile comuniste o licenta de fabricatie nu era altceva decat un minim transfer tehnologic si asistenta, nu era ca intre tarile occidentale) ci ne-au lasat sa le copiem masina, mai putin motorul, si astfel i-am scapat de corvoada de a ne acorda asistenta. In privinta designului inginerii romani nu au avut obiectii (ca e invechit si are design de masina de la sfarsitul anilor '30) pentru ca se spune pe acel site "daca ing. romani ar fi proiectat o masina de teren de la 0 in anii '50 ar fi ales acelasi designe pentru ca asa era trendul in materie de masini" ceea ce este partial adevarat pentru ca asta era trendul mai mult in blocul comunist unde doar URSS si RDG produceau masini de teren in anii '50 (URSS GAZ 69, iar RDG un HORCH P2, o restilizare a HORCH KFZ15 din al doilea razboi mondial). Chiar si GAZ 69 sub aspect volumetric este inspirat de HORCH KFZ15, insa caroseria aduce cu designul primelor camionete americane DODGE 4x4 din seria WC proiectate special pt. armata la sfarsitul anilor '30 inceputul anilor '40. Spre exemplificare postez cateva poze cu modelele DODGE, variantele de la inceputul razboiului WC22 si de la sfarsitul razboiului WC51-56.

PS: chiar si urmasul lui GAZ 69, UAZ 469 si dubita sunt inspirate dupa masinile americane Kaiser Jeep. De ex. UAZ469 este o restilizare a M38 A1.
UBI BENE IBI PATRIA
User avatar
paul
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 4189
Joined: 31 May 2010, 20:43
Location: OTOPENI

Re: Designu', eterna poveste...

Post by paul »

DODGE WC 21.jpg
Ce ziceti, vi se pare cunoscuta forma? Nu este un Gaz 69 sau IMS, este doar un Dodge WC 21 din 1940...
DODGE WC 22.jpg
Cateva Dodge WC 22 in diverse variante, ca volum sunt mai mari decat GAZ 69...
DODGE WC 52.jpg
Un DODGE WC 52 din 1942.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
UBI BENE IBI PATRIA
User avatar
paul
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 4189
Joined: 31 May 2010, 20:43
Location: OTOPENI

Re: Designu', eterna poveste...

Post by paul »

DODGE M 37.jpg
DODGE M 37 din 1950, cand a aparut GAZ 69 americanii fabricau modelul asta de 2 ani.
kfz 70.jpg
KFZ 70 german de prin 1943.
HORCH P2 M din RDG.JPG
HORCH P2 M o restilizare a KFZ 15 din fosta RDG.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
UBI BENE IBI PATRIA
User avatar
paul
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 4189
Joined: 31 May 2010, 20:43
Location: OTOPENI

Re: Designu', eterna poveste...

Post by paul »

kfz15.jpg
KFZ 15 fabricat de HORCH in al doilea razboi mondial.
kfz4.jpg
KFZ 4 german.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
UBI BENE IBI PATRIA

Post Reply