SR - Autocamioanele Steagul Roşu

Despre masinile fabricate dupa 1945 si pana-n prezent

Moderators: Werner, mariusjaz

Post Reply
User avatar
MagnuM
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 339
Joined: 27 Dec 2006, 19:47
Location: Bucureşti / România
Contact:

SR - Autocamioanele Steagul Roşu

Post by MagnuM »

SR sunt iniţialele de la numele fabricii: Steagul Roşu, din Braşov, devenită ulterior: Intreprinderea de Autocamioane Braşov, Autocamioane Braşov, ROMAN SA.
Primele camioane produse acolo, au purtat acest nume. Primul model s-a produs începând cu anul 1954 şi s-a numit SR 101 - inspirat dupa modelul sovietic ZiS 150 (ZiS - Zavod imeni Stalina), care, la rândul lui, a fost o copie a camionului american International KR-11.
Camionul avea sarcina utila 4 to, motor cu 6 cilindrii in linie, benzină, 5560 cmc, 95 CP, ambreiaj bidisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, 4x2, axă spate tip "banjo" (planul de secţiune paralel cu axa), 8 prezoane pe roată, pneuri: 9.00-20. Ampatament: 4000 mm; ecartament faţă/spate: 1700 mm / 1740 mm.
SR 101 a avut câteva modele: SR 104 - 4x4 (din pacate nu sunt poze cu acest model); SR 109 - autobasculantă.


SR 101

Image
Image
Image
Image
Image
Image


SR 109

Image
Last edited by MagnuM on 02 May 2010, 19:42, edited 9 times in total.
Chevrolet Suburban V2500 Silverado
Image
"Să faci 13 ani de temniţă pentru un popor de idioţi... D-asta numai eu am fost în stare..." - Petre Ţuţea

User avatar
MagnuM
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 339
Joined: 27 Dec 2006, 19:47
Location: Bucureşti / România
Contact:

Re: SR - Autocamioanele Steagul Rosu

Post by MagnuM »

Modelul SR 101, a fost înlocuit, începând cu anul 1960 (din 1958 a început dezvoltarea noilor modele, inspirate după modelele americane, din aceiaşi clasă - medium-light), de modelul SR 131 Carpaţi. Cabina acestor modele a fost proiectată de francezii de la Chausson Plant, motorul fiind un V8, benzină (dezvoltat la Braşov, pe baza unui motor Ford Y), de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 4 trepte, treptele 2, 3 şi 4 fiind sincronizate, 4x2, axă spate tip "split" (planul de secţiune perpendicular pe axă), 6 prezoane pe roată, pneuri: 7.50-20. Ampatament: 3400 mm, 4100 mm; ecartament faţă/spate: 1650 mm / 1650 mm.


SR 131 Carpaţi

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by MagnuM on 31 Jan 2010, 19:17, edited 6 times in total.
Chevrolet Suburban V2500 Silverado
Image
"Să faci 13 ani de temniţă pentru un popor de idioţi... D-asta numai eu am fost în stare..." - Petre Ţuţea
User avatar
MagnuM
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 339
Joined: 27 Dec 2006, 19:47
Location: Bucureşti / România
Contact:

Re: SR - Autocamioanele Steagul Rosu

Post by MagnuM »

Din anul 1962, în paralel cu modelul SR 131 Carpaţi, a intrat în fabricaţie şi modelul SR 132 Carpaţi, cu sarcină utilă 2,5 to. Acest model era echipat cu acelaşi motor V8, benzină (dezvoltat la Braşov, pe baza unui motor Ford Y), de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 4 trepte, treptele 2, 3 şi 4 fiind sincronizate, 4x4, cutie de transfer cu 2 trepte nesincronizate, fără diferenţial central, axe faţă/spate tip "split" (planul de secţiune perpendicular pe axă), axă spate cu roţi simple, 6 prezoane pe roată, pneuri: 9.75-18. Ampatament: 3400 mm; ecartament faţă/spate: 1780 mm / 1750 mm.


SR 132 Carpaţi

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by MagnuM on 31 Jan 2010, 20:15, edited 6 times in total.
Chevrolet Suburban V2500 Silverado
Image
"Să faci 13 ani de temniţă pentru un popor de idioţi... D-asta numai eu am fost în stare..." - Petre Ţuţea
User avatar
MagnuM
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 339
Joined: 27 Dec 2006, 19:47
Location: Bucureşti / România
Contact:

Re: SR - Autocamioanele Steagul Rosu

Post by MagnuM »

Ulterior, sarcina utilă a fost mărită de la 3 to, la 5 to, fapt ce a determinat intrarea în producţie, începând cu anul 1964, a modelului SR 113 Bucegi, cu sarcină utilă 5 to, având la bază aceiaşi cabină, proiectată de francezii de la Chausson Plant şi motorul V8 (dezvoltat la Braşov, pe baza unui motor Ford Y), de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, treptele 2, 3, 4 si 5 fiind sincronizate (opţional, cutia de viteze putea fi cuplată cu o cutie suplimentară - reductor), 4x2, axă spate tip "banjo" (planul de secţiune paralel cu axa), opţional, axa spate putea fi echipată cu 2 trepte de reducţie, comandate pneumatic, 8 prezoane pe roată, pneuri: 8.25-20, 9.00-20. Ampatament: 3620 mm (autotractor cu şa, autobasculantă), 4000 mm, 4400 mm, 4800 mm; ecartament faţă/spate: 1750 mm / 1750 mm.
SR 113 Bucegi a avut cateva modele: SR 115 Bucegi - autotractor cu şa; SR 116 Bucegi - autobasculantă.


SR 113 Bucegi

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


SR 115 Bucegi

Image
Image
Image
Image
Image
Image


SR 116 Bucegi

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by MagnuM on 17 Apr 2010, 03:02, edited 13 times in total.
Chevrolet Suburban V2500 Silverado
Image
"Să faci 13 ani de temniţă pentru un popor de idioţi... D-asta numai eu am fost în stare..." - Petre Ţuţea

User avatar
MagnuM
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 339
Joined: 27 Dec 2006, 19:47
Location: Bucureşti / România
Contact:

Re: SR - Autocamioanele Steagul Rosu

Post by MagnuM »

În acelaşi an, 1964, a intrat în producţie şi modelul SR 114 Bucegi, cu sarcină utilă 4 to, Camionul era echipat cu acelaşi motor V8, benzină, de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, treptele 2, 3, 4 şi 5 fiind sincronizate, 4x4, cutie de transfer cu 2 trepte nesincronizate, fără diferenţial central, axa faţă tip "split" (planul de secţiune perpendicular pe axă), axă spate tip "banjo" (planul de secţiune paralel cu axa), opţional, diferenţialul spate putea fi echipat cu sistem de blocare, comandat pneumatic, 8 prezoane pe roată, pneuri: 9.00-20. Ampatament: 4000 mm; ecartament faţă/spate: 1780 mm / 1750 mm.


SR 114 Bucegi

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by MagnuM on 17 Apr 2010, 03:03, edited 8 times in total.
Chevrolet Suburban V2500 Silverado
Image
"Să faci 13 ani de temniţă pentru un popor de idioţi... D-asta numai eu am fost în stare..." - Petre Ţuţea
User avatar
MagnuM
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 339
Joined: 27 Dec 2006, 19:47
Location: Bucureşti / România
Contact:

Re: SR - Autocamioanele Steagul Rosu

Post by MagnuM »

Pe baza şasiului SR 113, s-a fabricat un model de 6 to, cu cabină avansată, numit SR BA-1, folosind mecanica de la SR 113; motor V8, benzină, 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, treptele 2, 3, 4 si 5 fiind sincronizate, 4x2, axă spate tip "banjo" (planul de secţiune paralel cu axa), echipată cu 2 trepte de reducţie, comandate pneumatic, 8 prezoane pe roată, pneuri: 8.25-20. Ampatament: 2500 mm (autotractor cu şa), 3100 mm, 3550 mm; ecartament faţă/spate: 1750 mm / 1750 mm.
SR BA a avut o model 6x4, fabricat în serie redusă (din păcate nu sunt poze cu acest model).


SR BA-1 Bucegi

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by MagnuM on 31 Jan 2010, 20:07, edited 9 times in total.
Chevrolet Suburban V2500 Silverado
Image
"Să faci 13 ani de temniţă pentru un popor de idioţi... D-asta numai eu am fost în stare..." - Petre Ţuţea
User avatar
MagnuM
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 339
Joined: 27 Dec 2006, 19:47
Location: Bucureşti / România
Contact:

Re: SR - Autocamioanele Steagul Rosu

Post by MagnuM »

În anii '70, uzina a păstrat pentru modelul SR 114, cutia de transfer originală, dar, opţional, aceste modele puteau fi echipate şi cu noua cutie de transfer G-450, cu 2 trepte nesincronizate şi diferenţial central asimetric blocabil, controlată pneumatic.
Ulterior, spre sfârşitul anilor '70, motorul V8, benzină, 5025 cmc, 140 CP - cod motor SR-211, a fost înlocuit cu motorul diesel, cu 6 cilindrii in linie, 5491 cmc, 135 CP, licenţa SAVIEM (SAVIEM - Société Anonyme de Véhicules Industriels et d'Equipements Mécaniques) - cod motor 797-05. Odata cu motorul, a fost montată pe maşină şi cutia de viteze AK 5-35, cu 5 trepte nesincronizate. Modelele astfel modificate s-au numit SR 113/114/115/116 D.


SR-211

Image
Last edited by MagnuM on 17 Apr 2010, 03:03, edited 5 times in total.
Chevrolet Suburban V2500 Silverado
Image
"Să faci 13 ani de temniţă pentru un popor de idioţi... D-asta numai eu am fost în stare..." - Petre Ţuţea
User avatar
MagnuM
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 339
Joined: 27 Dec 2006, 19:47
Location: Bucureşti / România
Contact:

Re: SR - Autocamioanele Steagul Rosu

Post by MagnuM »

Ulterior, în anii '80, fabrica a făcut modelelor diesel un "face-lift", care a constat în: înlocuirea grilei şi panoului frontal, cu un panou fără decupare pentru faruri şi înlocuirea barei de protecţie faţă cu un model adaptat de la ROMAN - din 3 bucaţi şi cu decupare pentru faruri.
Modelele astfel modificate s-au numit DAC 6135 R - 4x2 / DAC 6135 RA - 4x4.


DAC 6.135 R

Image
Image
Image
Image
Image


DAC 6.135 RA

Image


În ultimii ani de fabricaţie, uzina a modificat capotajul motorului, acesta fiind fabricat din fibră, devenind rabatabil.


DAC 6.135 R

Image
Image
Image
Image
Last edited by MagnuM on 02 May 2010, 19:43, edited 6 times in total.
Chevrolet Suburban V2500 Silverado
Image
"Să faci 13 ani de temniţă pentru un popor de idioţi... D-asta numai eu am fost în stare..." - Petre Ţuţea
User avatar
MagnuM
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 339
Joined: 27 Dec 2006, 19:47
Location: Bucureşti / România
Contact:

Re: SR - Autocamioanele Steagul Rosu

Post by MagnuM »

Treptat, spre sfârşitul anilor '80, fabricarea modelelor SR a încetat, acestea fiind înlocuite de noile modele din gama medie-grea ROMAN/DAC - licenţa MAN F8 (MAN - Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg).


ROMAN-DAC

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Cabina tip CN, care echipeaza modelele militare, a fost realizată de români.


DAC CN

Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by MagnuM on 02 May 2010, 19:44, edited 9 times in total.
Chevrolet Suburban V2500 Silverado
Image
"Să faci 13 ani de temniţă pentru un popor de idioţi... D-asta numai eu am fost în stare..." - Petre Ţuţea
User avatar
MagnuM
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 339
Joined: 27 Dec 2006, 19:47
Location: Bucureşti / România
Contact:

Re: SR - Autocamioanele Steagul Rosu

Post by MagnuM »

Bonus: Autospecială de pompieri, făcută la Timişoara, pe baza unui şasiu SR 114.


SR 114 - UMT

Image
Image


Proiect, pe baza unui şasiu ROMAN 19.215 DFK, cu cabină SR.


ROMAN-SR

Image


A rămas la stadiul de proiect, din păcate, nefiind disponibile alte date...
Last edited by MagnuM on 02 May 2010, 19:44, edited 5 times in total.
Chevrolet Suburban V2500 Silverado
Image
"Să faci 13 ani de temniţă pentru un popor de idioţi... D-asta numai eu am fost în stare..." - Petre Ţuţea
User avatar
Schumy
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 767
Joined: 04 Jan 2008, 18:04
Location: Bucuresti

Re: SR - Autocamioanele Steagul Rosu

Post by Schumy »

AM fost in delegatie pe la Brasov si am avut treaba si pe la Roman autocamioane , la fabrica.In curtea fabricii este primul camion ,ala rosu.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
pantelimon
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1499
Joined: 28 Jan 2007, 20:35
Location: Bucuresti

Re: SR - Autocamioanele Steagul Rosu

Post by pantelimon »

auzi magnume  ;) se pare ca te pregatesti de vreun SR V8 din cate vad io  :>-  ::)
User avatar
ydaniel
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 4674
Joined: 13 Jun 2007, 11:46
Location: bucuresti
Contact:

Re: SR - Autocamioanele Steagul Rosu

Post by ydaniel »

F frumoase pozele :-*
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
cand esti bun nu-si amintesc,
cand esti rau nu te uita
User avatar
lucian_m
Membru
Membru
Posts: 200
Joined: 31 Mar 2008, 11:57
Location: Bucuresti

Re: SR - Autocamioanele Steagul Rosu

Post by lucian_m »

Asta tot SR este?  :-"
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
People can have the Model T in any color--so long as it's black
User avatar
MagnuM
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 339
Joined: 27 Dec 2006, 19:47
Location: Bucureşti / România
Contact:

Re: SR - Autocamioanele Steagul Rosu

Post by MagnuM »

lucian_m wrote: Asta tot SR este?  :-"

Da! Este SR 101.
Chevrolet Suburban V2500 Silverado
Image
"Să faci 13 ani de temniţă pentru un popor de idioţi... D-asta numai eu am fost în stare..." - Petre Ţuţea

Post Reply