IRA GRIVITA/Compania Industriala Grivita

Despre masinile fabricate dupa 1945 si pana-n prezent

Moderators: Werner, mariusjaz

castrosua
Incepator
Incepator
Posts: 18
Joined: 01 Aug 2016, 01:31

Re: IRA GRIVITA/Compania Industriala Grivita

Post by castrosua » 28 Mar 2018, 23:10

O corectie din ce am scris. 111 UDF nu este Pelican, ci Urbis. (Ma gandeam la Pelican, ca intr-una din poze apar amandoua).

Despre IRA, au fost multe, dar am poze cu mai multe masini distincte si in grup, in Tg Mures, si Iasi care au fost facute local. Se observa diferentele intre ele. Unele din poze sunt postate aici deja.

Asta numai pana la inceperea productiei Roman 112UD la Autobuzul (1975) cand s-a pus prioritate pe productia din Bucurest.


costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5004
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: IRA GRIVITA/Compania Industriala Grivita

Post by costy84 » 28 Mar 2018, 23:17

Păi te-aş ruga să argumentezi să pricepem şi noi care sunt diferenţele şi de unde îţi dai seama care-unde sunt făcute. Pe forumuri oameni care au lucrat în IRA spun că doar Griviţa carosa restul doar făceau reparaţii capitale.

User avatar
flo
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 956
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: IRA GRIVITA/Compania Industriala Grivita

Post by flo » 29 Mar 2018, 22:14

Nu-i adevarat. Fiecare intreprinderea IRA avea repartizat un anumkt segment de reparatii, confectii/carosari si fabricatie.
Spre exemplu URA Obor, unde am lucrat vreo zece anisori, repara autobuze, autocamioane si autobasculante R 6135, R 8135, R 10215. Ulterior s-a trecut si la R12215. Facea carosari pe autosasiurile mai sus amintite pentru autocamioane, autobasculante, dube LEA, dube transport persoane si marfa.
Se fabricau coroane volante RABA si SAVIEM (dupa Brasov eram singurii producatori din tara), vreo doua sau trei pinioane de AK 6, pinionul vitezometru. Dupa revolutie productia s-a "diversificat".
Era sa uit, se fabricau si vagoanele pentru drezinele CFR care intretineau calea ferata.
Intradevar IRATg Mures era cea mai buna la reparat autobuze. Au si fabricat prototipuri de autobuze. Daca erau lasati scoteau autobuze mai faine ca Autobuzul. Toate reparatiile erau facute la cel mai inalt din tara, pentru acel moment. Jos palaria pentru colegii "unguri".

costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5004
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: IRA GRIVITA/Compania Industriala Grivita

Post by costy84 » 29 Mar 2018, 22:29

flo, " spun că doar Griviţa carosa restul doar făceau reparaţii capitale" era strict despre autobuze nu şi suprastructuri. Din ce am înţeles de pe mai multe forumuri doar Griviţa a carosat/transformat camioane în autobuze, şi întradevăr Tg Mureş ar fi realizat prototipuri.


User avatar
flo
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 956
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: IRA GRIVITA/Compania Industriala Grivita

Post by flo » 29 Mar 2018, 22:43

Pana in Revolutie, posibil. Dupa, Tg Mures a carosat autobuze de la zero. A si refabricat. Era termenul utilizat pentru autovehiculele care porneau de la un sasiu (serie) existent. Inainte de revolutie, de la o serie de motor. Dupa aparitia RAR-ului activitatea a fost eliminata.
De fapt toti incercat sa faca orice ca sa supravietuiasca. Am dieselizat la SR de la armata pana am obosit. Am carosat, in concurenta cu IRA Grivita dube transport detinuti pentru penitenciare. Am zarit zilele trecute o duba . Are aproape trei decenii. Tin minte ca au fost primele Romanuri cu jante "hoate".

costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5004
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: IRA GRIVITA/Compania Industriala Grivita

Post by costy84 » 29 Mar 2018, 22:54

Am înţeles ideea însă discuţia era despre cele 4 modele făcute de IRA pe şasiu de camion, cam peste tot se dă de înţeles că s-ar fi făcut doar la Griviţa, colegu´castrosua susţine că au fost făcute şi în alte IRA, unul din proiectanţii lui A8 susţine că proiectul a fost făcut pentru IRA Griviţa şi acolo au fost şi fabricate.

User avatar
flo
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 956
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: IRA GRIVITA/Compania Industriala Grivita

Post by flo » 29 Mar 2018, 22:58

La actuala Romprim, fosta IRA Oltenita stiu ca s-a lucrat la autobuze, nu stiu in ce masura. Oricum, aceasta intreprindere a parasit CIRA prin 74.

costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5004
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: IRA GRIVITA/Compania Industriala Grivita

Post by costy84 » 16 May 2018, 22:40

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

liviumarius96
Incepator
Incepator
Posts: 39
Joined: 14 Nov 2014, 21:21

Re: IRA GRIVITA/Compania Industriala Grivita

Post by liviumarius96 » 07 Dec 2018, 21:14

Autobuz A8 in Cavnic in anii 70 .
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5004
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: IRA GRIVITA/Compania Industriala Grivita

Post by costy84 » 07 Dec 2018, 21:27

Superbă poză, două rarităţi!

costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5004
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: IRA GRIVITA/Compania Industriala Grivita

Post by costy84 » 07 Dec 2018, 22:14

liviumarius96 wrote:Autobuz A8 in Cavnic in anii 70 .
O pot reposta în două grupuri dedicate autobuzelor pe Facebook?

liviumarius96
Incepator
Incepator
Posts: 39
Joined: 14 Nov 2014, 21:21

Re: IRA GRIVITA/Compania Industriala Grivita

Post by liviumarius96 » 09 Dec 2018, 21:28

Poza este preluata de pe pagina de Facebook a unui prieten , unde este postare publica ! Deci ,desigur . Poza este facuta in iarna anului 1976 si in spate este un SR 114 carosat ca autobuz . Tranportau minerii de la mina Cavnic .

costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5004
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: IRA GRIVITA/Compania Industriala Grivita

Post by costy84 » 09 Dec 2018, 22:17

Ok, mulțumesc!

User avatar
flo
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 956
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: IRA GRIVITA/Compania Industriala Grivita

Post by flo » 11 Dec 2018, 01:05

Mai riguros era carosat in "Duba transport muncitori". Dupa aparitia reglementarilor RAR astfel de vehicul au incetat sa mai apara.

costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5004
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: IRA GRIVITA/Compania Industriala Grivita

Post by costy84 » 11 Dec 2018, 09:35

Curios, zilele trecute mă apostrofa un domn în etate pe Facebook că l-am numit autospecială transport persoane, dânsul susţinea că în acte era trecut autobuz.


Post Reply