Mari piloti romani

Moderator: costy84

Post Reply
User avatar
George
Administrator
Administrator
Posts: 6795
Joined: 11 Dec 2006, 21:18
Location: Bucuresti
Contact:

Mari piloti romani

Post by George » 14 Mar 2010, 10:12

Petre Cristea - "regele derapajelor"

Petre Cristea este incontestabil cel mai mare pilot roman al tuturor timpurilor. Cariera sa s-a legat indisolubil de firma Ford. Prototipurile de competitii create de Petre Cristea plecand de la platforma Ford-ului V8 de 95 CP au impresionat lumea sportului cu motor si au adus firmei Ford prima victorie in Raliul Monte Carlo. Asa cum ii placea sa spuna lui Cristea, poreclit de prieteni Trucu, inainte de victotia din '36 "si-a rupt dintii" in alte patru editii: 1931-start din Iasi - locul 11 din 140 de concurenti, 1933 - start din Atena-abandon (defectiune tehnica) la Sofia, 1934 - start din Bucuresti, copilot al lui Alexandru Berlescu-locul 18, 1935 - start din Palermo - copilot al lui Mihai Sontag - locul 15 din 300 de participanti. In 1936 regulamentul prevedea 9 puncte de start, Cristea preferand sa ia startul din Atena cu un Ford V8 (numar de inmatriculare 1701-B, numar de concurs 16) alaturi de Ionel Zamfirescu (copilot) si Gogu Constantinescu (mecanic). Pe Ionel Zamfirescu (nascut in 1913- decedat in anii '90) Cristea il caracteriza drept un conducator sigur, caruia ii putea incredinta volanul pe portini din traseu in care pilotul avea nevoie de odihna. O parte din operatiunile reclamate de prepararea masinii cu care s-a concurat in '36 a avut loc in atelierele firmei Ford Romana cu sprijinul subdirectorului comercial Nicu Ruleta. Caroseria automobilului, realizata din materiale de aviatie, a fost realizata, in garajul Fabricii de ciocolata "Zamfirescu", la conceptia ei Zamfirescu avand o contributie majora. In 1934/36/38/39 echipajele care au luat startul din Atena au castigat raliul. Concurentii porneau din Atena cu o "zestre" de puncte proportionala cu dificultatea traseului, Atena beneficiind de punctaj maxim 506 puncte pentru 3868 km, desi traseele cele mai lungi erau Palermo si Tallin. Drumurile in Peninsula Balcanic- erau la acea ora extrem de proaste, in unele zone lipsind pur si simplu. Cristea descrie intr-unul din articolele sale portiunea cuprinsa intre Salonic si frontiera bulgara ca fiind "un camp vast cu iarba marunta si cu sute de urme ramase de la autocamione si carute, dupa ploi fiind necesare lanturi la rotile din spate" Diferenta de trei puncte fata de Bucuresti (situat pe locul 2 ca nr. de puncte acordate), caracterizata drept "ridicola" de Cristea nu a fost singurul motiv in alegerea locului de start: portiunea cea mai grea (Szeged-Atena si retur) era cunoscuta din editia '33, iar starea drumurilor in Romania era deplorabila. La Monte Carlo din cele 15 echipaje ajunse fara penalizari 6 luasera startul din Atena. A doua zi urma proba speciala desfasurata pe cheiul portului. Cristea efectuase in tara peste 1000 de antrenamente si pregatise masina atent pentru aceasta proba: alesese cutia de viteze cu cele mai scurte rapoarte si blocase satelitii diferentialului avand prin urmare osia spate rigida. Fiecare masina avea dreptul la doua evolutii, una dimineata si una seara. Romanii stabilisera sa participe in prima mansa Cristea si in cea de a doua Zamfirescu. Cristea uita sa execute un "opt" si Laury Scheel obtine cel mai bun timp, multI vazandu-l castigator. Intr-un superb gest de prietenie Zamfirescu il lasa pe Cristea sa evolueze si in a doua manta, Cristea obtinand cu 0,4 secunde un timp mai bun decat al lui Scheel. Decernarea premiilor are loc in 31 ianuarie 1936 zi in care Cristea implinea 27 de ani. Victoria lui Cristea, un pilot privat din Romania, provoaca valuri in presa vremii. Ziarul francez "L'Intransigeant" titreaza : "Cand regele derapajelor face acrobatii la sol" in timp ce in presa romaneasca toate referirile la Cristea se fac cu apelativul "campionisimul". Printre invinsii sai echipele de uzina ale celor mai renumite marci. Pe nationalitati echipajele care au terminat cursa in 1936 proveneau din Franta-22, Olanda- 12, Romania-6, Germania-5 Danemarca, Norvegia si Cehia-4, Italia, SUA, Portugalia, Suedia si Ungaria-2, Elvetia, Grecia, Rusia, Polonia si Turcia-1. Trecand peste automobilele superioare de care dispuneau ceilalti concurenti trebuie spus ca echipajul romanilor a fost de trei pentru ca includea si un mecanic, Gogu Constantinescu, existenta unei masni de asistenta neintrand in discutie. Victoria lui Cristea a demonstrat pe langa talentul de pilot si virtutiile sale tehnice. Piloti cu faima precum Laury Shell (Delahaye-locul secund-plecat tot din Atena), Donald Healey (Triumph Dolomite Straight Eight-pozitia a 8-a) sau Jean Trevoux (Riley 1500) s-au inclinat in fata lui Cristea in 1936. Marii fotografi ai vremii, precum francezul Germaine Krull raspandesc in intreaga lume fotografii cu ciudata masina cu care concurase Cristea. Reprezentantii firmei Ford sunt luati prin surprindere intrucat in cursa nu participa nici o masina "de uzina". In 1937 Cristea reediteaza succesul din anul precedent, cu o masina complet noua care avera intreaga caroserie reconstruita. Juriul ii acorda o penalizare datorita faptului ca rotile spate depaseau dimensiune aripilor fapt care il retrogradeaza pe pozitia a 7-a. Castigator este declarat echipajul clasat pe pozitia secunda, echipajul francez Rene LeBegue/J. Quinlin (pe Delahaye). Din cercetarile noastre reiese faptul ca era vorba de un nou automobil (numar de inmatriculare 1660-B, numar de concurs 1), prevazut cu roti duble pe puntea spate. Automobilul avea inscris pe capota din stanga a motorului numele "Gloria" nume purtat de fiica lui Cristea nascuta imediat dupa victoria din '36. Palmaresul lui Petre Cristea pe Ford V8 este impresionant : 1934 - Raliul Monte Carlo (locul 18 din 177 echipaje), Cupa Carpatilor (3), 1935 - Monte Carlo (15 din 169), Marele Premiu al Brasovului (1 lla categoria Sport), Cursa Internationala de Coasta Feleac (1 cat. Sport)-Sinaia (2), Cupa Carpatilor (4). 1936 - Monte Carlo (1 din 107), Mari Premii : Bucuresti (1 cat. Sport si 3 cat. Curse)-Brasov (2 cat. Curse), Curse de Costa: Feleac (4)-Poiana Brasov (1)- Brad (2), Cupa Carpatilor (10), 1937 - Raliul Monte Carlo (7 din 172), Raliul Balcanic (1), Mari Premii : Bucuresti (3 cat. Sport, 4 cat. Curse)-Brasov (1 cat. Sport, 2 cat. Curse), Cupa Carpatilor (1), Raliul Sibiului (2), Curse de Coasta : Sinaia (1)-Poiana Brasov (1)-Brad (3 cat. Sport)-Feleac (1 cat. Sport, 2 cat. Curse), 1938 - Cupa carpatilor (1). In 1986 Petre Cristea si Ionel Zamfirescu au fost invitati la Monaco de uzinele Ford din Koln (unde Zamfirescu, dupa plecarea din Romania, lucra ca arhivist) si de Automobile Club de Monaco pentru a celebra o jumatate de secol de la victoria romanilor. Cu ocazia festivitatii de premiera romanii au fost prezentati asistentei ca fiind "cei care au realizat cea mai mare surpriza a raliului". Pentru Ford victoria in Raliul Monte Carlo s-a repetat in 1939 si in alte editii desfasurate pana in prezent. Pentru Romania aceasta victorie a ramas din pacate unica si de aceea ea are o semnificatie aparte iar cuvintele sunt de prisos in elogierea "Regelui Derapajelor" - Petre Cristea.


Barbu Neamtu

Pasiune pentru automobile l-a facut pe Barbu Neamtu sa devina distribuitor Ford pentru zona Olteniei. Atras de competitiile automobilistice a inceput sa concureze cu un V8 Roadster de serie pentru ca mai apoi sa construiasca pe o platforma Ford un automobil de competitie. In 1934 se inscrie, avandu-l drept copilot pe Vintila Frumusanu, la startul unuia din cele mai dificile raliuri din Europa : Cupa Alpilor, unde printre cei 127 de participanti se numara si Alexandru Berlescu. In dimineata zilei de 7 august Neamtu a luat startul de la Nisa raliul fiind impartit in mai multe etape pe durata a ciinci zile urmand a fi strabatute orasele Aix les Bains, Interlaken, St. Moritz, Venetia, Zagreb si Munchen, punctul de sosire. Pe Muntele Stelvio a fost organizata o proba speciala de coasta iar pe autostrada Padova-Mestre una de viteza fiind impusa concurentilor media de 110 km/h. Doar 94 de echipaje au reusita sa treaca linia de sosore din care doar 56 nu acumulasera penalizari. La clasa peste 3500 cmc, unde participa Neamtu, din 33 de echipaje 15 au abandonat (din pacate unul era Berlescu), 6 aveau penalizari, doar 12 terminand fara penalizari. Echipajul Neamtu/Frumusanu, care obtinuse cei mai buni timpi pe probele speciale, este desemnat castigator in clasamentul individual (o parte din concurenti concurau pe echipe) al celei de-a VI-a editii a Cupei Alpilor si ii este decernat trofeul "Cupa Ghetarilor". Aceasta a fost cea mai mare victorie pentru Neamtu intr-un raliu international el participand si clasandu-se in partea superioara a clasamentelor la numeroase editii ale Raliului Monte Carlo cu Ford-ul de competitie carosat aerodinamic. In tara Barbu Neamtu a repurtat numeroase victorii cea mai importanta fiind castigarea cu un Ford V8 d e serie a Marelui Premiu al Orasului Brasov la Categoria Sport (26 iulie 1936) in fata unui alt Ford V8 (Berlescu) si a puternicelor automobile sport (dotate cu compresor) B.M.W. (Rosenauer) si Auburn (S. Alexandrescu). Barbu Neamtu a fost un sportiv cu un imens fair-play, in 1936 cedandu-i dupa cursa motorul masinii sale lui Cristea. Mecanicul lui Neamtu impreuna cu cateva ajutoare a efectuat "schimbul" in 42 de minute ! Pe langa rapiditatea datorata priceperii mecanicilor, dar in mare masura sI datorita constructiei perfect elaborate a motorului, trebuie remarcat faptul ca dupa 50 de ture de pista motorul Ford V8 a foat capabil la inca o "repriza" de 70, ambele parcurse la turatii mari. Gratie acestui gest Cristea a repurtat o victori de prestigiu, impunnad Ford-ul V8 (de serie dar carosat aerodinamic) la Categoria Curse in fata a doua masini de competitie, un Bugatti (P. Carp) si un Duessenberg (J. Calcianu).

sursa: autoshow http://www.autoshow.ro/index.php?page=article
ARO CLUB ROMANIA


User avatar
George
Administrator
Administrator
Posts: 6795
Joined: 11 Dec 2006, 21:18
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Mari piloti romani

Post by George » 14 Mar 2010, 10:16

Alexe de Vassal

Alexe de Vassal s-a nascut la 15 aprilie 1910 la Odesa, in timpul revolutiei din 1917 famila s-a stabilindu-se in Romania. Alaturi de tatal sau, reprezentant in Romania al General Motors si un activ participant la raliurile anilor '20, de Vassal a debutat la numai 15 concurand in Turul Romaniei (1925) si a devenit o prezenta constanta la startul competitiilor automobilistice. In tara castiga "Cupa Carpatilor" (1936) alaturi de G. Hill si Al. Costa Foru si se claseaza pe locul secund in "Circuitul Unirea" (1938) an in care se inscrie alaturi de Petre Cristea si John Ferekide la Raliul Monte Carlo, luand startul din Atena si din pacate abandonand in urma unui incident tehnic (griparea unei planetare). Mai presus de toate insa Alexe de Vassal s-a distins ca preparator de automobile de competitie si, dupa cel de-al II-lea Razboi Mondial, organizator si promotor al sportului cu motor, perioada in care a fondat Asociatia Automobilistilor Romani devenita din 1967 Automobil Clubul Roman, autoritatea nationala in domeniul automobilismului al carui vicepresedinte de onoare este in prezent. In anul 1936 a construit in colaborare cu fratii Homos o masina de curse pe sasiul unui automobil STEYR XII. Masina avea suspensie independenta pe toate rotile, pe spate cea originala de STEYR iar pe fata prin adaptarea unei suspensii preluate de la Lancia Lambda. Caroseria din aluminiu a fost realizata dupa un proiect personal. Pentru motorizarea acestui automobiul de Vassal a apelat la legendarul motor Ford V8, pe care l-a supraalimentat cu un compresor Roots, automobilul putand atinge fantastica viteza de 176 km/h. Alexa de Vassal a folosit acest automobil impreuna cu prietenul sau italian Ferero, surprind intr-una din fotografiile alaturate luand startul in Marele Premiu al Bucurestiului din 1938. Avansul luat inca de la start in fata unor automobile de curse celebre precum Bugatti, B.M.W. sau Hotchkiss ne scuteste de orice comentarii. Din pacate in acea cursa o problema tehnica a impiedicat cuplul de Vassal-Ferero sa se impuna insa putem spune ca a fost un momet in care motorul Ford V8 a trait un nou moment de succes. Astazi Alexa de Vassal povesteste cu har membrilor RETROMOBIL CLUB ROM~NIA, club al carui membru de onoare este, cursele anilor '30. I-am ascultat povestile cu nesat de zeci de ori si desi in decursul carierei sale sportive a concurat cu succes pe diverse automobile (Oakland, Chevrolet, B.M.W. 328 Wernek) am remarcat ca perioada carierei legata de Ford are o semnificatie aparte, cu siguranta si datorita faptului ca automobilul ce purta o "inima" Ford a fost realizat dupa o conceptie proprie. Istoria centenara a firmei Ford contine o farama creata de romanul Alexe de Vassal, cel care in 1967 i-a scris lui Henry Ford spre ai oferi automobilul sau personal, un Ford 40 Coupe (1933) care ingloba sasiul folosit in competitii de Alexandru Berlescu precum si kit-ul de curse cu care concurase Petre Cristea. Scrisoarea insotita de poze s-a intors din Michigan fara nici un raspuns. Din ignoranta probabil, unul din angajatii firmei, responsabil cu corespondenta, refuzase o fila din istoria firmei, fila care poarta semnatura pilotului si preparatorului roman Alexe de Vassal.

sursa: autoshow http://www.autoshow.ro/index.php?page=article
ARO CLUB ROMANIA

User avatar
Cotizo
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 409
Joined: 19 Jan 2009, 08:18
Location: Sibiu
Contact:

Re: Mari piloti romani

Post by Cotizo » 14 Mar 2010, 11:29

O referire la acest episod intr-un articol despre Ford V8:

It was in March 1932 that Henry Ford introduced the world's first mass-produced V-8 engine. The V-8 configuration was not new, but for Ford, who had never countenanced even a straight six-cylinder engine since his first car chuntered out of his backyard in 1903, it was an astonishing leap into the future.
It was in March 1932 that Henry Ford introduced the world's first mass-produced V-8 engine. The V-8 configuration was not new, but for Ford, who had never countenanced even a straight six-cylinder engine since his first car chuntered out of his backyard in 1903, it was an astonishing leap into the future.
Rolls-Royce put a V-8 into production in 1906 and sold three; De Dion Houton followed with rather more in 1910, and by 1915 Cadillac had found the means of making them in quantity - but Ford, a survivor of the Great Depression, was confident and optimistic enough to make tens of thousands of them in a year when all his previous customers had settled for a simple four.
His design set two banks of four cylinders at 60 degrees, giving a capacity of 3,622ccs; with a single carburettor it developed only 65bhp, but was ideal for amateur tuning and immediately became America's power plant of choice in road racing and hot-rod circles. In Europe too it made its mark in sport; two Romanian amateurs won the Monte Carlo rally of 1936 in a Ford V-8 Roadster stripped for battle, and two years later two Dutchmen won it again with a Plain Jane saloon - an annus mirabilis for Ford, for of the 26 who entered, 19 won trophies.
The one blot on the V-8's reputation was Ford's economy version of only 2,228ccs. It used the same block but the cylinder bores were narrower, making it a long-stroke engine, lower in revs, lower in power and, mated to a gearbox of lower ratios, lower in performance. It did not suit American demand and was, as it were, dumped on the French and British markets where the lunacies of taxation made some small sense of owning underpowered cars.

Dupa cum vedem, timpeniile cu taxele sunt o boala veche europeana.
Si inca o concluzie: romanii sunt inventivi - mecanicul lui Cristea a sudat diferentialul dupa ce pilotul si-a dat seama ca ii va da un avantaj ca sa poata lua curbele cu viteza mai mare,iat masina era facuta "custom". Oare primeau omologare RAR?

Sursa: http://brian-sewell.com/brian-sewell-ca ... pilot.html


Post Reply