UTILIZAREA CUTIEI DE TRANSMISIE(REDUCTOR)

Cutii de viteze si transfer, planetare, ambreiaje, diferentiale. Tipuri, reparatii, modificari.

Moderators: mariusjaz, socratee

Post Reply
SERGHEI
Banat
Banat
Posts: 2355
Joined: 27 Dec 2006, 15:14

UTILIZAREA CUTIEI DE TRANSMISIE(REDUCTOR)

Post by SERGHEI » 14 Jan 2009, 13:35

In functie de conditiile de drum pe care circula automobilul, levierul cutiei de transmisie se poate afla in una din pozitiile:

2H-gama normala cu doua roti motoare (toti spate) Utilizati aceasta pozitie cand circulati pe drumuri cu suprafata uscata sau dura.
4H-gama normala cu 4 roti motoare folosita pe drumuri alunecoase (zapada, noroi, polei ) sau in teren.
4L-gama redusa cu 4 roti motoare (viteza mica) Utilizati aceasta pozitie atunci cand urcati sau coborati o panta foarte mare sau in teren deosebit de greu.
N-punct mort.In aceasta pozitie puterea motorului nu este transmisa catre roti.Utilizati aceasta optiune pentru a face sa functioneze un troliu sau alte echipamente.

Cuplarea si decuplarea optiunii 4x4H se poate face  atat in mers cast si cu automobilul stationat.
Cuplarea 4x4L se face obigatoriu cu automobilul oprit complet cu actionarea pedalei de ambreiaj si rotile fata drepte.

Daca resimtiti o anume rezistenta la actionarea levierului  la cuplarea sau decuplarea treptei 4x4L apasati inca o data pedala de ambreiaj  sau deplasati usor automobilul inainte de a incerca din nou.

Este recomandabil sa cuplati mecanismele de rulare libera (MRL) o data pe luna si sa parcurgeti astfel cativa km chiar daca folositi masina exclusiv in formula 4x2. Aceasta va permite mecanismelor ca ori de cate ori va fi  nevoie sa fie folosite sa poata functiona suplu si sa asigure ungerea pieselor componente.

Atentie: Nu utilizati  tractiunera 4x4  cand conduceti cu viteza ridicata.
            Nu utilizati tractiunea 4x4 pe drumuri cu suprafata dura si uscata.


                 Extras din NOTITA TEHNICA ARO 24
                                                       ARO 32       
                                                     
Last edited by Dan CHIRIAC on 14 Jan 2009, 14:36, edited 1 time in total.


User avatar
myke
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1336
Joined: 23 Mar 2007, 09:01
Location: Petrosani
Contact:

Re: UTILIZAREA CUTIEI DE TRANSMISIE(REDUCTOR)

Post by myke » 14 Jan 2009, 13:42

4X4 h merge cuplat si in mers?
Cutia de transfer e sincronizata la 24x?
Image

SERGHEI
Banat
Banat
Posts: 2355
Joined: 27 Dec 2006, 15:14

Re: UTILIZAREA CUTIEI DE TRANSMISIE(REDUCTOR)

Post by SERGHEI » 14 Jan 2009, 14:09

myke wrote: 4X4 h merge cuplat si in mers?
Cutia de transfer e sincronizata la 24x?
4x4 H  cuplam in mers si la Aro 10...La 24 asa zice producatorul si asa am facut si eu  si merge fara probleme...Pai este normal sa te opresti ca sa cuplezi 4x4 in mijlocul namolului..???!@! Vezi ca incepe sa o ia razna ii dai 4x4 din mers.Sa incerci sa calci ambreiajul si sa cuplezi 4x4h sa vezi ca nici nu simte...intra de nota 10.

User avatar
claus4fly
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 276
Joined: 23 May 2008, 19:17
Location: Petrosani(HD)
Contact:

Re: UTILIZAREA CUTIEI DE TRANSMISIE(REDUCTOR)

Post by claus4fly » 14 Jan 2009, 17:12

citez din mesajul lui Serghei:
Este recomandabil sa cuplati mecanismele de rulare libera (MRL) o data pe luna si sa parcurgeti astfel cativa km chiar daca folositi masina exclusiv in formula 4x2. Aceasta va permite mecanismelor ca ori de cate ori va fi  nevoie sa fie folosite sa poata functiona suplu si sa asigure ungerea pieselor componente

Vreau sa adaug ceva (verificat pe ARO 10) :
cand vine iarna cu adevarat (tinand cont ca folosesc masina in raport de 50/50% off-road ,mai bine zis snow-road) eu chiar blochez MRL-urile cu o bucata de plastic de la borcanele de mustar, dupa ce in prealabil am uns totul bine cu vaselina si m-am asigurat ca acele de la MRL-uri sunt bine cuplate.
  asta are ca efect faptul ca planetarele se invartesc incontinuu,mesteca si uleiul din grupul fata, invarte si cardanul fata...deci este o rezistenta la inaintare, care produce si o crestere a consumului de combustibil, lucru care nu ma deranjeaza deoarece nu fac sute de km zilnic.

  Nu am remarcat uzuri, totul se invarteste (deci se si unge)si plus ca nu mai trebuie sa cobor din masina cand cuplez 4x4 L sau H  si nu am mai patit ca sa se distruga acele de la MRL-uri ptr ca nu le-am cuplat bine.
 
  Deasemenea si eu cuplez 4x4 H in mers (calci ambreiaju bine) si de scos il scot si din 4x4 H si din 4x4 L.
aro 10.4, 1.4 benzina, 1991
aro 10.4 Trappeur, 1.9dT turbodiesel, 2000 http://www.youtube.com/watch?v=sqcN6Vjr7_8


User avatar
Ionut
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 466
Joined: 01 Sep 2007, 21:08
Location: Viseu de Sus, Maramures

Re: UTILIZAREA CUTIEI DE TRANSMISIE(REDUCTOR)

Post by Ionut » 14 Jan 2009, 17:50

Ca sa poti cupla 4x4H din mers rotile fata trebuie sa fie  drepte, iar rotile din spate sa nu patineze. Daca e de ex. pe zapada si patineaza, eventual lasi acceleratia sa nu mai patineze, cuplezi repede fata si o calci iar. Cu ambreaju nu prea are de-a face, doar cuplezi simplu.
Iar pt 4x4L intr-adevar trebuie sa opresti pt ca reductorul nu-i sincronizat (nici n-are nevoie). Rotile nu-i musai sa fie drepte.
Stand or die.

User avatar
Soryn
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 3066
Joined: 13 Apr 2008, 18:38
Location: Constanta

Re: UTILIZAREA CUTIEI DE TRANSMISIE(REDUCTOR)

Post by Soryn » 14 Jan 2009, 18:56

Ionut wrote: Ca sa poti cupla 4x4H din mers rotile fata trebuie sa fie  drepte, iar rotile din spate sa nu patineze. Daca e de ex. pe zapada si patineaza, eventual lasi acceleratia sa nu mai patineze, cuplezi repede fata si o calci iar. Cu ambreaju nu prea are de-a face, doar cuplezi simplu.
Iar pt 4x4L intr-adevar trebuie sa opresti pt ca reductorul nu-i sincronizat (nici n-are nevoie). Rotile nu-i musai sa fie drepte.
pai cum nare de a face cu ambreiaju...daca..motoru invarte cutia si e bagata in viteza? si daca mai patineaza si spatele..si fata are aderenta,..berberesti prin reductor niste pininoane?va carai si te va face sa calci ambreiaju pana la urma ;)

si mai trebuie bagat de seama, si felul in care punem frana,sa nu blocam  rotile,  daca se blocheaza decat puntea fata, inplicit, risti sa rupi ceva in transmisie,(in reductor  ieseirile  spre cardane fac ax comun cand e maneta pe 4x4 ;))

vstef_is
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1809
Joined: 31 Jan 2007, 23:10
Location: Bucuresti
Contact:

Re: UTILIZAREA CUTIEI DE TRANSMISIE(REDUCTOR)

Post by vstef_is » 14 Jan 2009, 19:43

Din cate stiu sunt si cu inel sincron pe reductor la 24x pentru alea mai noi de 2000-2001

SERGHEI
Banat
Banat
Posts: 2355
Joined: 27 Dec 2006, 15:14

Re: UTILIZAREA CUTIEI DE TRANSMISIE(REDUCTOR)

Post by SERGHEI » 14 Jan 2009, 20:12

Ionut wrote: Ca sa poti cupla 4x4H din mers rotile fata trebuie sa fie  drepte, iar rotile din spate sa nu patineze. Daca e de ex. pe zapada si patineaza, eventual lasi acceleratia sa nu mai patineze, cuplezi repede fata si o calci iar. Cu ambreaju nu prea are de-a face, doar cuplezi simplu.
Iar pt 4x4L intr-adevar trebuie sa opresti pt ca reductorul nu-i sincronizat (nici n-are nevoie). Rotile nu-i musai sa fie drepte.
Pai Ionut ,de ,,regula" in viraje nu prea mesteci cu schimbatorul,deci nici cu maneta  cutiei de transmisie.Eu prefer sa calc ambreiajul chiar daca exceptand viteza I-a si treapta de mers inapoi  schimb vitezele fara ambreiaj..

User avatar
alex91
Incepator
Incepator
Posts: 32
Joined: 08 Dec 2008, 16:29
Location: Cluj-Napoca
Contact:

Re: UTILIZAREA CUTIEI DE TRANSMISIE(REDUCTOR)

Post by alex91 » 08 Apr 2009, 21:27

De la cine am cumparat Aroul nu a prea stiut sa-mi explice cum se utilizeaza reductorul si MRL-urile asa ca atunci cand cuplam 4x4(de regula 4L) nu cuplam si MRL-urile ci doar puneam levierul in pozitie.In felul asta trag numai rotile din spate cu reductie??Se poate uza ceva in reductor sau diferentiale folosind in felul asta transmisia 4x4?

User avatar
cab_512
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 473
Joined: 05 Oct 2008, 19:47
Location: Chisinau,Republica Moldova

Re: UTILIZAREA CUTIEI DE TRANSMISIE(REDUCTOR)

Post by cab_512 » 08 Apr 2009, 21:38

alex91 wrote: De la cine am cumparat Aroul nu a prea stiut sa-mi explice cum se utilizeaza reductorul si MRL-urile asa ca atunci cand cuplam 4x4(de regula 4L) nu cuplam si MRL-urile ci doar puneam levierul in pozitie.In felul asta trag numai rotile din spate cu reductie??Se poate uza ceva in reductor sau diferentiale folosind in felul asta transmisia 4x4?
4L numai cu rotile pe spate cuplate=cu coroana sau pinionul rupt.
Tote muștele zboară dar nu toate fac miere!

User avatar
Soryn
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 3066
Joined: 13 Apr 2008, 18:38
Location: Constanta

Re: UTILIZAREA CUTIEI DE TRANSMISIE(REDUCTOR)

Post by Soryn » 08 Apr 2009, 21:42

alex91 wrote: De la cine am cumparat Aroul nu a prea stiut sa-mi explice cum se utilizeaza reductorul si MRL-urile asa ca atunci cand cuplam 4x4(de regula 4L) nu cuplam si MRL-urile ci doar puneam levierul in pozitie.In felul asta trag numai rotile din spate cu reductie??Se poate uza ceva in reductor sau diferentiale folosind in felul asta transmisia 4x4?
da ,.daca o fortezi  la o rampa mai mare,...se va forta prea mult grupu spate,....si nu e exclus sa cedeze vreun satelit planetar/ori planetara spate ;D(daca mergi pa redus numai cu spatele) deoarece ,va primi de 2 ori mai mult cuplu decat pa 4x2 H

insa stai.linisiti daca mergi precaut,...sunt foarte rezistente grupurille spate. :)..nu cedeaza cu una cu doua/ nu pot spune acelasi lucru si despre cele de fata ;)

User avatar
Dan CHIRIAC
Administrator
Administrator
Posts: 2676
Joined: 20 Feb 2007, 10:10
Location: Bucuresti

Re: UTILIZAREA CUTIEI DE TRANSMISIE(REDUCTOR)

Post by Dan CHIRIAC » 09 Apr 2009, 09:38

MRL = Mecanism Roata Libera, este un dispozitiv care solidarizeaza, atunci cand este cuplat, roata cu planetara.
Daca actionezi levierul cutiei de transfer fara a cupla MRL-urile, cardanul fata se pune in miscare, de asememea grupul fata si planetarele fata, dar rotile fata nu vor fi actionate.
Daca folosesti 4x4L doar pe rotile spate nu cred ca au de ce sa apara uzuri mai mari decat cele curente.
ARO 244, an 1997, motor L25
ARO 244, an 2001, motor Toyota 2L-T, zis si "Torpilorul" - furat din Bucuresti, Sector 6, pe 29 Ianuarie 2011

User avatar
kosfunny
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 646
Joined: 21 Sep 2008, 13:59
Location: Bucuresti
Contact:

Re: UTILIZAREA CUTIEI DE TRANSMISIE(REDUCTOR)

Post by kosfunny » 09 Apr 2009, 12:22

Am si eu o intrebare. In cazul in care trag rulota (650 kg ) pe portiuni de  drum cu denivelari si am nevoie de viteza mica pot merge doar cu spatele pe greu? Vreau sa protejez ambreiajul dar vreau sa fiu si sigur ca nu omor grupul.
ARO 10.1 -1.4 +GPL, 1998
Grand Cherokee 2.5 td, 1996
Mitsubishi Pajero 2.5 td , 1992
Daewoo Matiz, 1999
Opel Omega 2.5 TDI, 1996
Ford Focus 1.8 tdi 2001
Opel Sintra, 2,2 +gpl, 1996
VW Crafter maxi-long, 2008

User avatar
Dan CHIRIAC
Administrator
Administrator
Posts: 2676
Joined: 20 Feb 2007, 10:10
Location: Bucuresti

Re: UTILIZAREA CUTIEI DE TRANSMISIE(REDUCTOR)

Post by Dan CHIRIAC » 09 Apr 2009, 12:26

Eu zic ca da.
ARO 244, an 1997, motor L25
ARO 244, an 2001, motor Toyota 2L-T, zis si "Torpilorul" - furat din Bucuresti, Sector 6, pe 29 Ianuarie 2011

SERGHEI
Banat
Banat
Posts: 2355
Joined: 27 Dec 2006, 15:14

Re: UTILIZAREA CUTIEI DE TRANSMISIE(REDUCTOR)

Post by SERGHEI » 09 Apr 2009, 12:58

kosfunny wrote: Am si eu o intrebare. In cazul in care trag rulota (650 kg ) pe portiuni de  drum cu denivelari si am nevoie de viteza mica pot merge doar cu spatele pe greu? Vreau sa protejez ambreiajul dar vreau sa fiu si sigur ca nu omor grupul.
Poti sa cuplezi spatele pe greu si mergi la ralanti fara probleme..O lasi pe ea in mersul ei si va fi bine si pt masina si pentru rulota.Eu foloseam la aro 10 greul cand urcam borduri (zilnic de 2 ori  ..borduri de cel putin 20 cm), la ralanti fara probleme..


Post Reply