ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei
Moderators: mariusjaz, socratee
-
- Membru
- Posts: 248
- Joined: 11 Jul 2011, 12:02
- Location: Bucuresti
Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei
Acuma fiecare cu parerea lui.
1. L25=ulei 20W50/40, merge si cu 15w? DA, este bine NU. De ce:componentele motorului au foste executate cu anumite tolerante, 15W este mai putin viscos deci spatiile dintre piese este mai mare (bate motoru, pompa de ulei nu baga presiunea corecta, etc...). Vreti sa puneti 15W in motoarele masinilor pe care le detineti nu va opreste nimeni, rugamintea este sa nu sustineti ca este mai bun decat 20W in acest caz. Uzura motorului creste si nu se vede in 3000-5000 km/an ci in cativa ani.
2. Faptul ca ati avut M si ati folosit anumite uleiuri NU inseamna ca aveti dreptate, cazul unui coleg care a distrus o cutie de viteze de M folosind uleiul cu viscozitatea gresita. Cutia s-a distrus cam in 5-7 ani (nu mai tin bine minte dar cam asa ceva si nici nu cred ca este important, ideea este ca efectul se vede in ani de utilizare). Uleiul a fost pus tot la sfaturile oamneilor care au/au avut M si au zis ca merge bine....cam prin anii 2007 unii posesori de M puneau uleiuri moderne, scumpe de altfel, in M in ideea ca un ulei modern si bun face bine la cutie si se pot bucura de M mai multi ani. Au pus acest ulei crezand ca fac bine...din pacate...
3. NU folositi uleiuri pt. masinile moderne in cele vechi. Aditivii sunt diferiti si pot distruge IN TIMP si nu de pe azi pe maine un motor sau o cutie.
Cam asta este parerea mea din ce am citit despre aditivi si uleiuri din ce am mai studiat. Fiecare face ce vrea cu masina lui.
Ulei cutie viteze, alternativa la T90 este Liqui Molly SAE 80W GL4 product number 1401, Art No 1020. Am intrebat special la LM (pe mail) daca ataca metalele galbene (alama/bronz alte aliaje din care sunt facute diverse componente) sau otelurile aliate cu cupru care se gasesc in cutiile de viteze vechi sau din care cunt construite pinioanele care sa gasesc in cutiile vechi.
Cat priveste problema filtrelor de ulei de M207 si de L25 si motorizarea M-urilor din cate am retinut din ce am vazut in timp (informatia trebuie luata cu titlu informativ si nu ca certitudine) exista L25 si cu cartus si insurubabil cel putin pe M.
Cu certitudine in ceea ce priveste motorizarea pe M afirm ca nu prea exista certitudini
Un coleg are un ARO M461C din anii 70 cu motor M207 din fabrica...deci nimeni nu poate sa bage mana in foc ce M ce motor a avut si de cand pana cand si nici chestia cu filtrele. La ARO 2xx/3xx nu stiu.
Cat privesc filtrele de AER de pe M dar si PRIMELE modele de Aro, cel putin cele militare vazute de mine au filtre umede (cu ulei).
Cat priveste cantitatea de ulei din filtru de aer, din ce tin minte este corect, capacitatea este de 1l. In cazul particular al masinii mele pun in jur de 0,7-0,8L pt ca un litru este prea mult si partea inferioara a filtrului este cufundata 50% in ulei.
Cat priveste lichidul de frana, cand am, pun Lichid de frana Tip N. Nu am recomandat DOT 3 pentru ca mai multi mecanici care se ocupa de masini vechi sustin ca DOT 3 este mai agresiv cu garniturile si tot esi sustin ca DOT4 este mai putin agresiv. Eu am urmat aceste sfaturi si nu am avut pana acum probleme cu franele. Acum ce sa zic, din lene n-am verificat treaba asta, este exact ca treaba cu uleiul 15W si cel de cutie care uzeaza motorul mai tare in timp...deci pana acum n-am avut probleme dar asta nu inseamna neaparat ca fac bine.
1. L25=ulei 20W50/40, merge si cu 15w? DA, este bine NU. De ce:componentele motorului au foste executate cu anumite tolerante, 15W este mai putin viscos deci spatiile dintre piese este mai mare (bate motoru, pompa de ulei nu baga presiunea corecta, etc...). Vreti sa puneti 15W in motoarele masinilor pe care le detineti nu va opreste nimeni, rugamintea este sa nu sustineti ca este mai bun decat 20W in acest caz. Uzura motorului creste si nu se vede in 3000-5000 km/an ci in cativa ani.
2. Faptul ca ati avut M si ati folosit anumite uleiuri NU inseamna ca aveti dreptate, cazul unui coleg care a distrus o cutie de viteze de M folosind uleiul cu viscozitatea gresita. Cutia s-a distrus cam in 5-7 ani (nu mai tin bine minte dar cam asa ceva si nici nu cred ca este important, ideea este ca efectul se vede in ani de utilizare). Uleiul a fost pus tot la sfaturile oamneilor care au/au avut M si au zis ca merge bine....cam prin anii 2007 unii posesori de M puneau uleiuri moderne, scumpe de altfel, in M in ideea ca un ulei modern si bun face bine la cutie si se pot bucura de M mai multi ani. Au pus acest ulei crezand ca fac bine...din pacate...
3. NU folositi uleiuri pt. masinile moderne in cele vechi. Aditivii sunt diferiti si pot distruge IN TIMP si nu de pe azi pe maine un motor sau o cutie.
Cam asta este parerea mea din ce am citit despre aditivi si uleiuri din ce am mai studiat. Fiecare face ce vrea cu masina lui.
Ulei cutie viteze, alternativa la T90 este Liqui Molly SAE 80W GL4 product number 1401, Art No 1020. Am intrebat special la LM (pe mail) daca ataca metalele galbene (alama/bronz alte aliaje din care sunt facute diverse componente) sau otelurile aliate cu cupru care se gasesc in cutiile de viteze vechi sau din care cunt construite pinioanele care sa gasesc in cutiile vechi.
Cat priveste problema filtrelor de ulei de M207 si de L25 si motorizarea M-urilor din cate am retinut din ce am vazut in timp (informatia trebuie luata cu titlu informativ si nu ca certitudine) exista L25 si cu cartus si insurubabil cel putin pe M.
Cu certitudine in ceea ce priveste motorizarea pe M afirm ca nu prea exista certitudini
Un coleg are un ARO M461C din anii 70 cu motor M207 din fabrica...deci nimeni nu poate sa bage mana in foc ce M ce motor a avut si de cand pana cand si nici chestia cu filtrele. La ARO 2xx/3xx nu stiu.
Cat privesc filtrele de AER de pe M dar si PRIMELE modele de Aro, cel putin cele militare vazute de mine au filtre umede (cu ulei).
Cat priveste cantitatea de ulei din filtru de aer, din ce tin minte este corect, capacitatea este de 1l. In cazul particular al masinii mele pun in jur de 0,7-0,8L pt ca un litru este prea mult si partea inferioara a filtrului este cufundata 50% in ulei.
Cat priveste lichidul de frana, cand am, pun Lichid de frana Tip N. Nu am recomandat DOT 3 pentru ca mai multi mecanici care se ocupa de masini vechi sustin ca DOT 3 este mai agresiv cu garniturile si tot esi sustin ca DOT4 este mai putin agresiv. Eu am urmat aceste sfaturi si nu am avut pana acum probleme cu franele. Acum ce sa zic, din lene n-am verificat treaba asta, este exact ca treaba cu uleiul 15W si cel de cutie care uzeaza motorul mai tare in timp...deci pana acum n-am avut probleme dar asta nu inseamna neaparat ca fac bine.
-
- Membru
- Posts: 248
- Joined: 11 Jul 2011, 12:02
- Location: Bucuresti
Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei
Si ca sa bag lumea in ceata cu intervalul de schimb al uleiului la dacii, postez mai jos recomandarile din cartea
"Dacia 1300" scrisa de A. Brebenel, C.Mondiru si I.Farcasu
Scuze pt text dar este scris cu diacritice romanesti care nu sunt recunoscute.
Vedeti si cum recomanda omuletii sa schimbi filtrul de ulei la 15.000 km rulati in conditii normale...asa ceva nu o sa fac niciodata....ce sa zic, chestia cu adevarul absolut...nu este detinut de nimeni. Sigur este un lucru, cu cat mai des cu atit mai bine dar sa nu exageram...
Oricum o sa incerc sa gasesc cartea de intretinere de la prima dacie a familiei, 1300 alb 13 si ma uit direct in ea...daca o gasesc...
ntreinerea sistemului de ungere
Schimburi i com
i
let
p
ri
q
e ulei î
r
sistemul
q
e u
r
gere
La livrarea autoturismului, se introduce în sistemul de ungere ulei special aditivat derodaj care se înlocuiete dup primii 500 km, cu ulei de tipul multigrad M 20W 40, pentrutemperaturi exterioare pân la -10
°
C, sau cu ulei tip M 10W 30, pentru temperaturi exterioaresub -10
°
C.Dup efectuarea rodajului, se recomand ca uleiul s se schimbe dup fiecare 4-5 000 kmrulai, în cazul folosirii uleiului multigrad M 20 W 40, sau la circa 3 000 km, pentru uleiuladitivat SR 211 var-iarn (numai dup perioada de garanie). În situaia în caro autoturismul seexploateaz în condiii mai aspre (drumuri pietruite i cu rampe dese, în orae cu circulaieintens, în condiii de opriri i porniri foarte dese etc.), schimbarea uleiului trebuie s se fac maides i anume dup fiecare 2 000-2 500 km rulai.La eventualele completri de ulei care trebuie fcute în perioada dintre schimbrile deulei, este necesar s se foloseasc aceeai marc i calitate de ulei care s-a introdus la ultimaschimbare.Atunci când se face schimbarea cu un ulei de calitate diferit, se recomand golireauleiului vechi (la cald) splarea sistemului de ungere cu ulei de tipul nou folosit (cu circa 2 l) ischimbarea filtrului de ulei. Aceast msur de precauie nu este necesar atunci când, în cadrulunei aceleiai caliti de ulei, se trece de la tipul de var la cel de iarn sau invers.La schimbarea uleiului în baie, se introduc 3,25 I de ulei, atunci când a fost înlocuit ifiltrul, i numai 3 I, când acesta nu a fost înlocuit.
Niciodat nu se completeaz ulei peste nivelul maxim msurat pe joja de ulei,
deoarece circuitul de ungere este etan prin sistemul deantipoluare folosit, iar în interiorul su se creeaz o presiune aproape constant, care, în cazuladugirilor exagerate de ulei, peste nivelul prescris, poate produce fie o ardere forat, fie oeliminare nejustificat prin buonul de umplere sau pe la diverse garnituri de etanare.Totui,
dac adugirile de ulei ajung în jurul valorii de 9
00
-1
000
grame ulei la 1
000
km rulai,
motorul prezint sigur defeciuni, iar în aceste cazuri se recomand trimitereaautoturismului la un atelier autoservice specializat, pentru a se verifica i remedia defeciunile.
3.
2
.
2
.
Schimbarea uleiului
Filtrul de ulei se va schimba dup fiecare 15 000 km rulai în condiii normale deexploatare a autoturismului pe drumuri modernizate; în condiii de exploatare mai grele sau deuzuri pronunate la motor, se recomand schimbarea filtrului de ulei dup fiecare a treiaschimbare de ulei.La înlocuirea filtrului de ulei, se folosete dispozitivul MOT 445, care se compune dintr-un miner
de strângere i un colier de fixare. Modul de folosire este artat în fig. 3.5.Pentru demontarea filtrului de ulei, se procedeaz astfel:-
se introduce pe capul filtrului dispozitivul MOT 445 i se fixeaz bine prin rotirearozetei;-
se slbete filtrul, deurubându-l cu cartu cu tot, pân se îndeprteaz de bloculmotor. Atenie,
f
iltrul de ulei demontat de la motor nu se va mai
f
olosi i curai cu diverse substane chimice;
-
se unge cu vaselin garnitura de etanare a filtrului de ulei nou;-
se aeaz uor filtrul de ulei nou pe locaul su din blocul motor, înurubându-se
39
cu mâna cât este posibil;-
se refixeaz dispozitivul MOT 445 pe filtru, strângându-se definitiv
"Dacia 1300" scrisa de A. Brebenel, C.Mondiru si I.Farcasu
Scuze pt text dar este scris cu diacritice romanesti care nu sunt recunoscute.
Vedeti si cum recomanda omuletii sa schimbi filtrul de ulei la 15.000 km rulati in conditii normale...asa ceva nu o sa fac niciodata....ce sa zic, chestia cu adevarul absolut...nu este detinut de nimeni. Sigur este un lucru, cu cat mai des cu atit mai bine dar sa nu exageram...
Oricum o sa incerc sa gasesc cartea de intretinere de la prima dacie a familiei, 1300 alb 13 si ma uit direct in ea...daca o gasesc...
ntreinerea sistemului de ungere
Schimburi i com
i
let
p
ri
q
e ulei î
r
sistemul
q
e u
r
gere
La livrarea autoturismului, se introduce în sistemul de ungere ulei special aditivat derodaj care se înlocuiete dup primii 500 km, cu ulei de tipul multigrad M 20W 40, pentrutemperaturi exterioare pân la -10
°
C, sau cu ulei tip M 10W 30, pentru temperaturi exterioaresub -10
°
C.Dup efectuarea rodajului, se recomand ca uleiul s se schimbe dup fiecare 4-5 000 kmrulai, în cazul folosirii uleiului multigrad M 20 W 40, sau la circa 3 000 km, pentru uleiuladitivat SR 211 var-iarn (numai dup perioada de garanie). În situaia în caro autoturismul seexploateaz în condiii mai aspre (drumuri pietruite i cu rampe dese, în orae cu circulaieintens, în condiii de opriri i porniri foarte dese etc.), schimbarea uleiului trebuie s se fac maides i anume dup fiecare 2 000-2 500 km rulai.La eventualele completri de ulei care trebuie fcute în perioada dintre schimbrile deulei, este necesar s se foloseasc aceeai marc i calitate de ulei care s-a introdus la ultimaschimbare.Atunci când se face schimbarea cu un ulei de calitate diferit, se recomand golireauleiului vechi (la cald) splarea sistemului de ungere cu ulei de tipul nou folosit (cu circa 2 l) ischimbarea filtrului de ulei. Aceast msur de precauie nu este necesar atunci când, în cadrulunei aceleiai caliti de ulei, se trece de la tipul de var la cel de iarn sau invers.La schimbarea uleiului în baie, se introduc 3,25 I de ulei, atunci când a fost înlocuit ifiltrul, i numai 3 I, când acesta nu a fost înlocuit.
Niciodat nu se completeaz ulei peste nivelul maxim msurat pe joja de ulei,
deoarece circuitul de ungere este etan prin sistemul deantipoluare folosit, iar în interiorul su se creeaz o presiune aproape constant, care, în cazuladugirilor exagerate de ulei, peste nivelul prescris, poate produce fie o ardere forat, fie oeliminare nejustificat prin buonul de umplere sau pe la diverse garnituri de etanare.Totui,
dac adugirile de ulei ajung în jurul valorii de 9
00
-1
000
grame ulei la 1
000
km rulai,
motorul prezint sigur defeciuni, iar în aceste cazuri se recomand trimitereaautoturismului la un atelier autoservice specializat, pentru a se verifica i remedia defeciunile.
3.
2
.
2
.
Schimbarea uleiului
Filtrul de ulei se va schimba dup fiecare 15 000 km rulai în condiii normale deexploatare a autoturismului pe drumuri modernizate; în condiii de exploatare mai grele sau deuzuri pronunate la motor, se recomand schimbarea filtrului de ulei dup fiecare a treiaschimbare de ulei.La înlocuirea filtrului de ulei, se folosete dispozitivul MOT 445, care se compune dintr-un miner
de strângere i un colier de fixare. Modul de folosire este artat în fig. 3.5.Pentru demontarea filtrului de ulei, se procedeaz astfel:-
se introduce pe capul filtrului dispozitivul MOT 445 i se fixeaz bine prin rotirearozetei;-
se slbete filtrul, deurubându-l cu cartu cu tot, pân se îndeprteaz de bloculmotor. Atenie,
f
iltrul de ulei demontat de la motor nu se va mai
f
olosi i curai cu diverse substane chimice;
-
se unge cu vaselin garnitura de etanare a filtrului de ulei nou;-
se aeaz uor filtrul de ulei nou pe locaul su din blocul motor, înurubându-se
39
cu mâna cât este posibil;-
se refixeaz dispozitivul MOT 445 pe filtru, strângându-se definitiv
-
- Membru
- Posts: 248
- Joined: 11 Jul 2011, 12:02
- Location: Bucuresti
Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei
Cu scuzele de rigoare, George a avut dreptate privitor la consumul de ulei la Dacii. Eu am gresit cand am spus ca 100g/100km este normal, daca se ajunge la acel consum motorul este cam dus. Am modificat postul initial.
Verific in manual la M207 si L25 si L27 si revin cu informatiile corecte, cel putin conform manualelor. Se pare ca ma cam lasa memoria...
Verific in manual la M207 si L25 si L27 si revin cu informatiile corecte, cel putin conform manualelor. Se pare ca ma cam lasa memoria...
- George
- Administrator
- Posts: 6950
- Joined: 11 Dec 2006, 21:18
- Location: Bucuresti
- Contact:
Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei
Treaba cu schimbatul filtrului de ulei la 3 schimburi ale uleiului e o treaba comunista, de pe vremea cand hartia de filtru se importa si costa tara valuta. A fost bagata asa, pentru a face economie, cam cum era cu stingerea luminii, sa putem exporta curent.
In mod normal, este obligatoriu sa inlocuiesti filtrul de ulei la fiecare schimb. Deasemenea, filtrul de aer este foarte bine sa fie schimbat la schimbul de ulei, daca lucrul asta se intampla la interval de peste 10.000km, pe drumurile noastre. Spun "ale noastre", pt ca afara nu e atata praf pe drum, iar strainezii recomanda schimbarea filtrului de aer la unele masini si la 40-60 mii km. Ceea ce, in Romania, ar fi gata si motorul, in 2 schimburi de filtre, din astea.
Un filtru de aer imbacsit lasa particule de praf sa treaca, iar astea ajung sa imbacseasca uleiul din motor mult mai repede decat e cazul.
Cu uleiul de motor, intr-adevar, nu poti pune 0w30 ca il mananca la prima cheie, e zgomotos si poate sa nu faca presiune. Asa e, ai dreptate cu tolerantele in prelucrare, insa iti garantez eu ca nu se strica nimic cu un 15w40 de calitate. Oare de ce Motul face 15W50 pentru motoare din anii '70?! Ma intreb.
Cu uleiul de cutie, e alta poveste...s-a mai discutat pe aici. Un 75w90 nu face bine unor cutii mai vechi, chiar daca el e mai bun, calitativ, si e si sintetic (unele). Conteaza foarte mult norma uleiului respectiv, GL4 sau GL5, poate mai mult decat vascozitatea.
In mod normal, este obligatoriu sa inlocuiesti filtrul de ulei la fiecare schimb. Deasemenea, filtrul de aer este foarte bine sa fie schimbat la schimbul de ulei, daca lucrul asta se intampla la interval de peste 10.000km, pe drumurile noastre. Spun "ale noastre", pt ca afara nu e atata praf pe drum, iar strainezii recomanda schimbarea filtrului de aer la unele masini si la 40-60 mii km. Ceea ce, in Romania, ar fi gata si motorul, in 2 schimburi de filtre, din astea.
Un filtru de aer imbacsit lasa particule de praf sa treaca, iar astea ajung sa imbacseasca uleiul din motor mult mai repede decat e cazul.
Cu uleiul de motor, intr-adevar, nu poti pune 0w30 ca il mananca la prima cheie, e zgomotos si poate sa nu faca presiune. Asa e, ai dreptate cu tolerantele in prelucrare, insa iti garantez eu ca nu se strica nimic cu un 15w40 de calitate. Oare de ce Motul face 15W50 pentru motoare din anii '70?! Ma intreb.
Cu uleiul de cutie, e alta poveste...s-a mai discutat pe aici. Un 75w90 nu face bine unor cutii mai vechi, chiar daca el e mai bun, calitativ, si e si sintetic (unele). Conteaza foarte mult norma uleiului respectiv, GL4 sau GL5, poate mai mult decat vascozitatea.
ARO CLUB ROMANIA
-
- Membru
- Posts: 248
- Joined: 11 Jul 2011, 12:02
- Location: Bucuresti
Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei
Pai de ce face Motul ulei 15w...ma gandesc ca sigur au fost motoare din anii 70 care mergeau cu acest ulei, dar sigur aici nu se incadreaza, cel putin conform manualelor motoarele M207 si L25 si cel de D1100.
Cu siguranta motoarele performante au nevoie de un ulei mai putin viscos...acum ca sa duc o comparatie la extrem...un motor de Porsche/Merzedes/Lamborghini...sigur foloseste alt ulei decat M-ul. Canalele de ungere sunt mai fine, mai multe...turatii mai mari...tolerante mai mici...
Nu este prima oara cand aud chestia cu 15w...ce sa spun fiecare cu opinia lui. Eu in M am Motul dar 20W. Eu sunt cam Toma Necredinciosu uneori. La anul o sa testez 15W in dacie si o sa vad ce si cum. In motorul M207 eu am pus numai 20W si a fost ok, nu a mancat prea mult. L25 n-am avut ca sa testez...
Cu siguranta motoarele performante au nevoie de un ulei mai putin viscos...acum ca sa duc o comparatie la extrem...un motor de Porsche/Merzedes/Lamborghini...sigur foloseste alt ulei decat M-ul. Canalele de ungere sunt mai fine, mai multe...turatii mai mari...tolerante mai mici...
Nu este prima oara cand aud chestia cu 15w...ce sa spun fiecare cu opinia lui. Eu in M am Motul dar 20W. Eu sunt cam Toma Necredinciosu uneori. La anul o sa testez 15W in dacie si o sa vad ce si cum. In motorul M207 eu am pus numai 20W si a fost ok, nu a mancat prea mult. L25 n-am avut ca sa testez...
-
- Membru legendar
- Posts: 1277
- Joined: 07 Mar 2011, 20:33
- Location: Craiova
Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei
Atelier de reparat gama ARO nu am desi mi-as dori,experienta zic ca am si mai capat surubarind toata ziua .Raspund in limita stiintei si priceperii la orice intrebare punctuala.
- George
- Administrator
- Posts: 6950
- Joined: 11 Dec 2006, 21:18
- Location: Bucuresti
- Contact:
Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei
Te tachinam, bre. Si daca ai avea, ce?!
Ideea era ca puteai detalia ceva, acolo, dar ai fost succint. De stiut, sigur stiai.
Ideea era ca puteai detalia ceva, acolo, dar ai fost succint. De stiut, sigur stiai.
ARO CLUB ROMANIA
-
- Membru
- Posts: 248
- Joined: 11 Jul 2011, 12:02
- Location: Bucuresti
Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei
Deci dragi colegi, cu scuzele de rigoare, dupa ce am cautat prin manuale am corectat urmatoarele:
1. Schimb ulei D1100-5000km-exect cum zicea george la D1300 ("Automobilul Dacia1100" scrisa de H.Freifeld si N.Oancea)
2. Capacitate ulei motor M207-5.5 litri (Notita tehnica M461 prima editie)
3. Schimb ulei motor M207 este corect 2500km (Notita tehnica M461 prima editie)
4. Schimbat ulei filtru aer umed - 2500 km la M207 si nu cum am afirmat eu gresit 500km (Notita tehnica M461 prima editie)
5. Capacitate baie ulei L25 este 4.5 litri si nu 5litri cum am afitrmat (Manualul de reparatii pentru Aro 240 si 241 in limba germana. In paginile scanate nu am gasit indicatii despre editie sau anul publicarii)
Nu am gasit consumul specific de ulei inca.
Consum normat de carburant la M207 este de 14.5 litri/100km la 50kmh pe drum "drept modernizat". Sursa info la M207 este "Notita tehnica M461 prima editie"
Aro M461 cu motorizare L25 nu am gasit printre manualel mele.
Am gasit Manualul de reparatii pentru Aro 240 si 241 in limba germana. In paginile scanate nu am gasit indicatii despre editie sau anul publicarii. Manualul se refera la Aro 240 si variantele sale. In paginile sale am gasit numai datele pentru modelele de aro mentionate mai sus.
Consumul economic la Aro 240 este mentionat la 50kmh si este dat ca 12.5l/100km.
Deci la Aro M461C cu L25 se poate estima dar nu am gasit date clare.
De ce am dat acele date...pentru ca asa fac eu, dar din pacate am sustinut ca sa trebuie. Ce trebuie scrie in manual, ce face fiecare este altceva. Pe viitor verific cu manualul ca sa pot afirma ce scrie in manual si ce fac eu.
1. Schimb ulei D1100-5000km-exect cum zicea george la D1300 ("Automobilul Dacia1100" scrisa de H.Freifeld si N.Oancea)
2. Capacitate ulei motor M207-5.5 litri (Notita tehnica M461 prima editie)
3. Schimb ulei motor M207 este corect 2500km (Notita tehnica M461 prima editie)
4. Schimbat ulei filtru aer umed - 2500 km la M207 si nu cum am afirmat eu gresit 500km (Notita tehnica M461 prima editie)
5. Capacitate baie ulei L25 este 4.5 litri si nu 5litri cum am afitrmat (Manualul de reparatii pentru Aro 240 si 241 in limba germana. In paginile scanate nu am gasit indicatii despre editie sau anul publicarii)
Nu am gasit consumul specific de ulei inca.
Consum normat de carburant la M207 este de 14.5 litri/100km la 50kmh pe drum "drept modernizat". Sursa info la M207 este "Notita tehnica M461 prima editie"
Aro M461 cu motorizare L25 nu am gasit printre manualel mele.
Am gasit Manualul de reparatii pentru Aro 240 si 241 in limba germana. In paginile scanate nu am gasit indicatii despre editie sau anul publicarii. Manualul se refera la Aro 240 si variantele sale. In paginile sale am gasit numai datele pentru modelele de aro mentionate mai sus.
Consumul economic la Aro 240 este mentionat la 50kmh si este dat ca 12.5l/100km.
Deci la Aro M461C cu L25 se poate estima dar nu am gasit date clare.
De ce am dat acele date...pentru ca asa fac eu, dar din pacate am sustinut ca sa trebuie. Ce trebuie scrie in manual, ce face fiecare este altceva. Pe viitor verific cu manualul ca sa pot afirma ce scrie in manual si ce fac eu.
-
- Membru
- Posts: 248
- Joined: 11 Jul 2011, 12:02
- Location: Bucuresti
Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei
Din nou cu scuzele de rigoare m-am apucat sa revizuesc propriile postari dupa ce am citit cu atentie manualele tehnice pe care le am.
Consumurile normate de ulei si carburant, la nivelul anului 1982 se pot lua dintr-un document al vremii gasit pe softpedia.
Este vorba de:
"ORDIN Nr. 14 din 27 septembrie 1982 pentru aprobarea normativului privind consumul de combustibil si
ulei pentru automobile"
Link-ul este mai jos:
http://www.softparcauto.ro/ordin141982.pdf
Cu link-ul de mai sus avem un punct de plecare pentru discutii viitoare.
Experienta fiecaruia este oricum foarte importanta si foarte utila iar datele din manualele tehnice sunt un punct de plecare si nu adevarul absolut. Spun asta pt. ca eu am terminat un ulei de motor Motul intr-o singura iesire in teren.
Experienta mea este ca atunci cand motorul incepe sa consume ulei semnificativ mai mult decat in primele sute (mii) de km dupa schimbul de ulei, trebuie schimbat uleiul. Eu dupa asta ma ghidez dar si dupa datele privind schimbul de ulei din cartea tehnica. Adica chiar daca motorul nu consuma semnificativ mai mult ulei dar conform cartii tehnice trebuie schimbat...il schimb. Asta nu inseamna ca asa este cel mai bine si toata lumea trebuie sa fac a la fel.
Consumurile normate de ulei si carburant, la nivelul anului 1982 se pot lua dintr-un document al vremii gasit pe softpedia.
Este vorba de:
"ORDIN Nr. 14 din 27 septembrie 1982 pentru aprobarea normativului privind consumul de combustibil si
ulei pentru automobile"
Link-ul este mai jos:
http://www.softparcauto.ro/ordin141982.pdf
Cu link-ul de mai sus avem un punct de plecare pentru discutii viitoare.
Experienta fiecaruia este oricum foarte importanta si foarte utila iar datele din manualele tehnice sunt un punct de plecare si nu adevarul absolut. Spun asta pt. ca eu am terminat un ulei de motor Motul intr-o singura iesire in teren.
Experienta mea este ca atunci cand motorul incepe sa consume ulei semnificativ mai mult decat in primele sute (mii) de km dupa schimbul de ulei, trebuie schimbat uleiul. Eu dupa asta ma ghidez dar si dupa datele privind schimbul de ulei din cartea tehnica. Adica chiar daca motorul nu consuma semnificativ mai mult ulei dar conform cartii tehnice trebuie schimbat...il schimb. Asta nu inseamna ca asa este cel mai bine si toata lumea trebuie sa fac a la fel.
-
- Membru
- Posts: 248
- Joined: 11 Jul 2011, 12:02
- Location: Bucuresti
Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei
Dupa cum am promis vin si cu datele de L27
Capacitatea instalatie de ungere a motorului este de 7 litri. Uleiul recomandat in functie de temperatura mediului inconjurator este:
1. intre -25C si 0C-20W/10w SAE;
2. intre 0C si 40C-M30, SAE 30 seria 2;
3. peste 40C-M40, SAE 40 seria 2
Datele sunt luate dintr-un manual de reparatii/intretinere in germana si spaniola (cred). Nu am date privind anul sau editia insa am gasit pe o pagina urmatorul cod:Tip.Arg.cd.9706/89.A4.t2
Capacitatea instalatie de ungere a motorului este de 7 litri. Uleiul recomandat in functie de temperatura mediului inconjurator este:
1. intre -25C si 0C-20W/10w SAE;
2. intre 0C si 40C-M30, SAE 30 seria 2;
3. peste 40C-M40, SAE 40 seria 2
Datele sunt luate dintr-un manual de reparatii/intretinere in germana si spaniola (cred). Nu am date privind anul sau editia insa am gasit pe o pagina urmatorul cod:Tip.Arg.cd.9706/89.A4.t2
-
- Membru
- Posts: 248
- Joined: 11 Jul 2011, 12:02
- Location: Bucuresti
Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei
Ca sa nu mai fiu in jenanta situatie de a-mi corecta propriile prostii, multumesc inca o data george pt. atentionari, am asteptat sa ajung la atelier ca sa-mi argumentez opinia ref. ulei clasic Motul 20W si Motul 15w. In cele ce urmeaza ma refer numai la Dacia1100 si motorul M207. Ca sa argumentez ref Dacia1300, n-am chef sa studiez, asa ca ma abtin, iar cat priveste motorul L25 trebuie sa argumentez cu datele in fata si la ora asta nu prea am chef, poate daca nu ma ia somnul...
1. Motorul M207
Este de generatie straveche, derivat din motorul de SR, asa numitul "Jumatate carpati" pentru ca chiar este jumatate din motorul 8 cilindri in V de pe SR. Deci tolerantele si restul sunt identice deci fabricat cu mult inainte de 1970. Anul este important. Vedem mai incolo
2. Motorul de Dacia 1100
Este un motor a carui productie, si evident proiectare, a inceput dinainte de 1970, dar in opinia mea strict subiectiva, adica cam dupa ureche/experienta/ce am mai citit, dar fara manuale sub nas, are tolerante mai mici decat M207, cel putin cat priveste executia.
Motoarele de generatie veche sunt foarte "murdare", adica murdaresc motorul foarte tare cu reziduri din arderea carburantului dar si a uleiului care nu este curatat complet de pe cilindrii datorita tolerantelor segmentilor/uzurii motorului. Aici intra si M207 si Dacia 1100.
Uleiul are printre cele mai importante roluri, lubrifierea si indepartarea rezidurilor din ardere cu ajutorul detergentilor. Desigur nu este de neglijat nici temperatura la care se rupe filmul de ulei, in fine...
Uleiul Motul Classic 20W50
Pe cutie scrie pt. auto dupa 1950, cam aici intra Dacia 1100 si M207 si nivelul de detergenti moderat/mijlociu (MID in engleza). Acesta este un ulei mineral.
Uleiul Motul Classic 15W50
Pe cutie scrie pt. auto dupa 1970, cam aici intra L25 si L27 si nivelul de detergenti modern. Acesta este un ulei semi-sintetic. Uleiul semi-sintetic asigura o uzura mai redusa la pornirea motorului rece, printre altele...
Cine crede ca L25, derivat din M207 si motorul de Dacia 1300 derivat din cel de Dacia 1100 are nevoie de ulei semi-sintetic cu un nivel de detergenti "modern" poate sa il foloseasca. Daca mergi si iarna cu masina...e de studiat...eu personal mi-asi pune in masini pt. iarna 15W50 fara sa clipesc. Cine doreste poate sa intre pe site-ul Motul, si sa citeasca descrierea completa si specificatiile atit pt. 20w50 cat si pt. 15W50.
1. Motorul M207
Este de generatie straveche, derivat din motorul de SR, asa numitul "Jumatate carpati" pentru ca chiar este jumatate din motorul 8 cilindri in V de pe SR. Deci tolerantele si restul sunt identice deci fabricat cu mult inainte de 1970. Anul este important. Vedem mai incolo
2. Motorul de Dacia 1100
Este un motor a carui productie, si evident proiectare, a inceput dinainte de 1970, dar in opinia mea strict subiectiva, adica cam dupa ureche/experienta/ce am mai citit, dar fara manuale sub nas, are tolerante mai mici decat M207, cel putin cat priveste executia.
Motoarele de generatie veche sunt foarte "murdare", adica murdaresc motorul foarte tare cu reziduri din arderea carburantului dar si a uleiului care nu este curatat complet de pe cilindrii datorita tolerantelor segmentilor/uzurii motorului. Aici intra si M207 si Dacia 1100.
Uleiul are printre cele mai importante roluri, lubrifierea si indepartarea rezidurilor din ardere cu ajutorul detergentilor. Desigur nu este de neglijat nici temperatura la care se rupe filmul de ulei, in fine...
Uleiul Motul Classic 20W50
Pe cutie scrie pt. auto dupa 1950, cam aici intra Dacia 1100 si M207 si nivelul de detergenti moderat/mijlociu (MID in engleza). Acesta este un ulei mineral.
Uleiul Motul Classic 15W50
Pe cutie scrie pt. auto dupa 1970, cam aici intra L25 si L27 si nivelul de detergenti modern. Acesta este un ulei semi-sintetic. Uleiul semi-sintetic asigura o uzura mai redusa la pornirea motorului rece, printre altele...
Cine crede ca L25, derivat din M207 si motorul de Dacia 1300 derivat din cel de Dacia 1100 are nevoie de ulei semi-sintetic cu un nivel de detergenti "modern" poate sa il foloseasca. Daca mergi si iarna cu masina...e de studiat...eu personal mi-asi pune in masini pt. iarna 15W50 fara sa clipesc. Cine doreste poate sa intre pe site-ul Motul, si sa citeasca descrierea completa si specificatiile atit pt. 20w50 cat si pt. 15W50.
-
- Membru de elita
- Posts: 638
- Joined: 24 Jan 2013, 13:17
- Location: Gmunden, Austria
Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei
Revin la punctul de pornire al discutiei!
La atelier au schimbat uleiul dar m-au facut "praf" din cauza filtrului care, desi nefolosit, era f. vechi si populat de goange.
Ce inseamna "spalatul in benzina" a filtrului?
Il bag intr-un vas cu benzina si dupa aia?
FRANELE
Pana la urma au reusit sa inlocuiasca lichidul de frana si sa aeriseasca circuitele. SPER!
A fost prima si ultima data cat am facut traba asta la un atelier. Ma-au tinut blocat 2 saptamani si m-a costat cam mult.
VERIFICAREA TEHNICA NU VOR SA MI-O FACA!
Cica nu se baga la oldtimere. Acum trebuie sa caut alt atelier care este mai indraznet.
De fapt, cum se rezolva asta in Romania?
Orice atelier mecanic "indrazneste" sa verifice un M 461?
Nu va suparati ca-mi vars oful dar n-am cui sa ma plang!
La atelier au schimbat uleiul dar m-au facut "praf" din cauza filtrului care, desi nefolosit, era f. vechi si populat de goange.
Ce inseamna "spalatul in benzina" a filtrului?
Il bag intr-un vas cu benzina si dupa aia?
FRANELE
Pana la urma au reusit sa inlocuiasca lichidul de frana si sa aeriseasca circuitele. SPER!
A fost prima si ultima data cat am facut traba asta la un atelier. Ma-au tinut blocat 2 saptamani si m-a costat cam mult.
VERIFICAREA TEHNICA NU VOR SA MI-O FACA!
Cica nu se baga la oldtimere. Acum trebuie sa caut alt atelier care este mai indraznet.
De fapt, cum se rezolva asta in Romania?
Orice atelier mecanic "indrazneste" sa verifice un M 461?
Nu va suparati ca-mi vars oful dar n-am cui sa ma plang!
- Constantin
- Membru legendar
- Posts: 5003
- Joined: 24 May 2009, 00:53
- Location: paris(nascut si crescut la Ramnicu Valcea)
Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei
Incearca in régie proprie.E mai sanatos.
capitalismul reprezinta exploatarea omului de catre om
socialismul,comunismul,etc:ESTE exact inversul
Coluche
socialismul,comunismul,etc:ESTE exact inversul
Coluche
-
- Membru
- Posts: 248
- Joined: 11 Jul 2011, 12:02
- Location: Bucuresti
Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei
Filtrul de aer se spala cu benzina si se sufla cu aer comprimat. Cel de ulei este bine sa se inlocuiasca la fiecare schimb. Un coleg ti-a dat echivalenta de la filtrele MAN.
In Ro, ITP-ul (inspectia tehnica periodica) la old timer-e atestate se face la RAR (autoritatea care controleaza atelierele care fac ITP-ul). Poate si in A exista ceva similar.
In Ro, ITP-ul (inspectia tehnica periodica) la old timer-e atestate se face la RAR (autoritatea care controleaza atelierele care fac ITP-ul). Poate si in A exista ceva similar.
-
- Membru de elita
- Posts: 638
- Joined: 24 Jan 2013, 13:17
- Location: Gmunden, Austria
Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei
Da, am vazut acel corespondent de filtru ulei, MAN. M-am uitat si pe net la magazinul online ARO si acolo se ofera tot un filtru MAN.
M-am interesat deja si la forurile superioare despre verificarea tehnica si trebuie sa gasesc singur atelierul care isi asuma responsabilitatea.
Inca nu am depus armele!
M-am interesat deja si la forurile superioare despre verificarea tehnica si trebuie sa gasesc singur atelierul care isi asuma responsabilitatea.
Inca nu am depus armele!