Putina istorie...IMS 57

Zimbrul Carpatilor - "cine n-are batrani,sa-si cumpere"

Moderators: Werner, mariusjaz

Post Reply
User avatar
vercingetorix
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1724
Joined: 17 Mar 2010, 19:30
Location: Bucuresti
Contact:

Putina istorie...IMS 57

Post by vercingetorix » 12 Jul 2018, 15:50

Istoria IMS 57, prezentată de Sergiu Marcu
(alocutiune sustinuta cu ocazia implinirii a 60 de ani de la constructia primului IMS 57)

În cinstea sărbătoritului zilei, automobilul IMS 57, a vorbit Sergiu Marcu, alocuţiunea sa insistând asupra amănuntelor legate de conceperea maşinii, în ideea de a corecta erorile apărute inclusiv în presa de specialitate. „În general, împlinirea unui anumit număr de ani de la producerea unui eveniment, număr de ani exprimat în cifre rotunde, întotdeauna este un prilej aniversar, încărcat şi de o emoţie pe care vă rog să o înţelegeţi. 60 de ani de la apariţia primului automobil de teren românesc în producţia de serie este un moment deosebit pentru industria românească de autovehicule. De ani buni, domnul Hagi, cu perseverenţă şi tenacitate, reuşeşte să elimine plasarea uitării peste faptul că, în Câmpulung, au fost câteva zeci de ani în care industria de automobile de teren românească a funcţionat la parametri, creând un simbol al României. (…) Sunt mulţi pasionaţi în această ţară - şi asta ne face să ne simţim bine - şi, în acelaşi timp, este o avalanşă de erori pe internet şi în publicaţii, care trebuie corectate. În 90% dintre situaţii, internetul prezintă că, în 1885, pe platforma ARO s-a înfiinţat o subsidiară a companiei Letea Bacău. Este cea mai mare eroare. Fabrica de Hârtie „Câmpulungul” nu a luat fiinţă la 1885 ca subsidiară a companiei Letea Bacău. O lucrare din 1989 a domnului Traian Canţă, din nu ştiu ce motive, a prezentat această chestiune, care este total eronată. Am studiat inclusiv monografiile despre Letea Bacău şi niciun rând nu aminteşte că ar fi avut o subsidiară la Câmpulung. Fabrica de Hârtie „Câmpulungul” a funcţionat timp de 42 de ani, din 1888, până în 1930. A fost înfiinţată de o societate în comandită din Bucureşti, din care făceau parte trei nume mari: Ioan V. Socec, cel mai mare librar al României din acele vremuri, proprietarul Editurilor „Socec”, şi fraţii Ioanid.
În 1902, compania se transformă în societate pe acţiuni şi, până în 1918, este al treilea mare operator al României. În acele vremuri, exista o cerere foarte mare de hârtie. După cum v-am spus, va funcţiona până în anul 1930. Pe fondul marii crize economice, activitatea se întrerupe şi, vreme de 14 ani, în acele spaţii, se vor depozita buşteni şi scândură. Pare neverosimil ce-o să vă spun, dar rădăcinile industriei de automobile de la Câmpulung sunt în anii de război, pentru că, în 1944, Industria Aeronautică Română Braşov - aşa se numea întreprinderea IAR Braşov -, s-a delocalizat, pe fondul bombardamentelor anglo-americane, care se exercitau, în 12 locaţii din ţară, printre care şi Câmpulung. În Câmpulung, s-a transferat, în mai 1944, un parc de utilaje foarte performant, împreună cu un corp tehnic de muncitori, tehnicieni şi ingineri de o excepţională pregătire tehnică. A fost elementul principal care a permis fiinţarea unităţii în primii ani după război, când producţia de componente de război a încetat la sfârşitul războiului. Abordarea altor fabricaţii a fost posibilă numai datorită suportului asigurat de corpul de specialişti veniţi de la IAR Braşov.
Trecem de perioada bunurilor de larg consum şi de cea în care s-au fabricat aici ringuri şi flayere. În toamna lui 1952, fabrica a primit sarcina să execute un lot de motociclete. S-au executat 12 unităţi, cinci dintre ele au fost prezente la defilarea de 1 Mai 1953, la Bucureşti, alături de alte realizări ale economiei naţionale de la acele vremuri. Însă, la fel de fulgerător precum apăruseră, s-a oprit fabricaţia de motociclete. N-a urmat nimic după acel lot de 12 bucăţi.
Începând din anul 1953, unitatea va fi înglobată în domeniul fabricaţiei de automobile. Probabil că nevoile economiei naţionale, faptul că trupele Armatei Roşii erau dotate cu automobile şi aveau nevoie de piese de schimb a fost unul dintre motivele pentru care unitatea a primit - atenţie, pentru că există erori cu duiumul pe internet! - sarcina să fabrice piese de schimb pentru două modele de automobile sovietice. Este vorba despre un autocamion uşor, care era codificat GAZ MM, şi un automobil de teren, GAZ 67. Terminologia sovietică, destul de complicată, trebuie să n-o confunzi, că ai luat-o razna în ceea ce priveşte datele. Aceste două tipuri de automobile sovietice se născuseră în anii de război şi aveau foarte multe elemente comune. GAZ 67 era automobilul sovietic de teren dezvoltat din GAZ 64, care era dezvoltat după modelul Jeep-ului. Acesta este traseul. Jeep-urile Bantam şi Willys, care fuseseră trimise ca ajutor de America către URSS, au generat un GAZ 64, după care a urmat GAZ 67.
În 1957, corpul de tehnicieni de la Câmpulung, având în vedere nomenclatorul de produse al unităţii, a proiectat IMS 57. IMS 57 nu este o licenţă, cum am văzut că se scrie în diverse articole. IMS 57 nu este comun cu GAZ 67 şi nici cu GAZ 69, care a început să se fabrice în Uniunea Sovietică în 1953. Spre exemplu, pentru că sunt foarte mulţi cunoscători şi pasionaţi, cadrul şasiu de GAZ 67 avea lonjeroanele cu profile curbe. IMS şi toată linia pornind de la IMS avea cadrul şasiu drept. Suspensia faţă, la GAZ 67, este o soluţie deosebit de interesantă, cu aşa numita suspensie în sfert de arc. Are de fiecare parte a punţii faţă câte două semi-arcuri eliptice, aşa numita suspensie în sfert de arc, soluţie pe care n-o întâlnim la IMS 57. Deci, IMS 57 a fost conceput de corpul tehnic de la Câmpulung ca o combinaţie între componentele mecanice de la GAZ 67 şi elementele de caroserie de la GAZ 69. Internetul, în proporţie de peste 95%, spune următorul lucru: IMS s-a născut cu o cutie de viteze cu trei trepte. Este cea mai mare eroare! Pentru că cele două automobile sovietice, pentru care noi am fabricat piese de schimb, GAZ MM şi GAZ 67, s-au născut cu un motor cu o cilindree de 3280 cmc şi cu o cutie de viteze cu patru trepte. Iar noi, având în nomenclatorul de fabricaţie acele componente mecanice, acestea s-au folosit pe IMS 57, împreună cu o serie de adaptări locale, originale.
Astăzi, am avut surpriza plăcută să mi se certifice acest lucru de către cineva din sală, care este proprietarul unui automobil de teren IMS 59A: cutia de viteze a fost întotdeauna cu patru trepte. De unde provine confuzia? Lanţul cinematic al lui GAZ 69, care se lansase în producţia de serie în 1953, avea un alt motor de 2120 cmc, luat de pe Pobeda, şi o cutie de viteze cu trei trepte, la care se adăugase un reductor distribuitor care se va monta, însă, pe GAZ 69 în soluţia care va face carieră pe Lada Niva, adică separat de cutia de viteze. Acesta este motivul pentru care tot internetul, inclusiv publicaţia „DeAgostini”, face această eroare, prezentând IMS cu o cutie de viteze cu trei trepte.
În ceea ce priveşte motorul şi gradul de tehnicitate al acestuia, era un motor cu supape laterale, cu un raport de compresie 4,6. Probabil că cei pasionaţi n-o să mai identifice un motor cu un raport de compresie mai scăzut. Sovieticii, oameni practici, în anii de război, au preferat să menţină acest raport de compresie moştenit de la Fordul A, pentru că la bază asta era motorul, întrucât benzinele din depozitele Armatei Roşii şi, în general, benzinele care se fabricau de către unităţile industriale ale URSS erau slabe. Atunci, au preferat ca automobilele să funcţioneze cu acest tip de benzine şi să nu aibă probleme dacă practicau un raport de compresie superior. Mai mult decât atât, motorul cu supape laterale, care se afla spre sfârşitul perioadei de fabricaţie, era o soluţie care s-a utilizat şi pe primul motor cu şase cilindri în linie, fabricat la Braşov de către Uzina „Steagul Roşu”, pentru camionul SR 101. Acesta s-a fabricat din 1954, până în 1962. A fost primul motor, tot cu supape laterale, care s-a fabricat la Braşov.
În 1958 - informaţia este în premieră -, unitatea de la Câmpulung a lansat un produs codificat IMS 58. Era şasiul echipat pe care IMS Câmpulung a început să-l livreze către Uzina „Tudor Vladimirescu” din Bucureşti, pentru echiparea autoutilitarelor TV 4, care erau 4x2, şi TV 5, care erau 4x4. Din 1958, începe livrarea de echipamente mecanice către această uzină, care ulterior se va numi Autobuzul.
Anul 1959 reprezintă un mare salt calitativ, pentru că, dincolo de IMS 57, erau toţi conştienţi că trebuia să fie evoluat, apare IMS 59. Iarăşi, aici este prezentă o mare eroare pe internet, care a blocat efectiv orice pas înainte, de a explica ce se întâmplă. Într-o lucrare din 1994, intitulată „Automobilul în România”, s-a strecurat o greşeală de tipar. Nu putea fi o greşeală a autorului, care este un specialist de excepţie în lumea automobilului. Tiparul a denumit carburatorul UT 550, în loc de VT 550. În acea perioadă, se codificau, se abreviau numele uzinelor. Era vorba despre „Vasile Tudose” 550. Problema n-ar fi această greşeală de tipar, dar care era filiaţia carburatorului? Uzina „Vasile Tudose” de la Colibaşi fabrica carburatorul VT 502 destinat motorului de şase cilindri în linie de la Braşov pentru autocamionul SR 101. A fost furnizorul de carburatoare codificate VT 502. Noul carburator pentru motorul de M 59A şi-a schimbat prinderea pe colectorul de admisie şi s-au schimbat tarajele jigloarelor. Sunt singurele diferenţe între cele două carburatoare. Cel de camion se codifica VT 502 şi din el a luat naştere VT 550, plecând de la cel de camion. Acum, explicaţia este completă, acesta este noul carburator care a echipat motorul modelului IMS 59A. Modelul IMS 59B face un mare salt calitativ, pentru că se renunţă la acele motoare cu supape laterale şi va fi echipat cu motorul jumătate Carpaţi, codificat M207, derivat din noul motor al familiei de camioane Carpaţi.
Daca nu Aro, atunci ce ?


User avatar
vercingetorix
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1724
Joined: 17 Mar 2010, 19:30
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Putina istorie...IMS 57

Post by vercingetorix » 12 Jul 2018, 15:51

În continuare, evoluţia modelelor pe linia plecând de la IMS 57 se cunoaşte. Este vorba despre modelul legendar M 461, care reprezintă o culme a creaţiei specialiştilor de la Câmpulung şi culmea ramurii pornind de la IMS 57. A făcut carieră la export în nişele civile de piaţă, cât şi în armatele ţărilor componente ale Pactului de la Varşovia, unde - mi-a plăcut formula domnului director Samson - a reuşit să înlocuiască GAZ-urile ruseşti, datorită performanţei de motorizare, performanţei capacităţii de trecere, a versatilităţii. A fost un mare pas înainte. Brusc, s-a întrerupt fabricaţia în 1975. Probabil că astăzi, pe fondul evoluţiei platformei industriale, mulţi suntem de acord că a fost o mare eroare faptul că s-a oprit fabricaţia M-ului în 1975. Întotdeauna, însă, istoria nu se judecă cu „dacă”. Problema este, însă, următoarea: orice politică de marketing spune că nu stopezi un produs pe piaţă atunci când are o cerere masivă. Este o regulă de bază a oricărei politici de a vinde. Însă să ţinem seama când facem aceste aprecieri de faptul că se născuseră IMS-ul şi M 461 într-o perioadă în care reglementările internaţionale ori lipseau, ori erau foarte permisive. M-ul nu putea să continue în aceeaşi structură, fără să suporte ameliorări şi evoluţii. Dau câteva exemple. Avea doar cutie de distribuţie. Îi trebuia un reductor distribuitor. Avea centrul de greutate ridicat. Puntea faţă ridica nişte probleme la viteze superioare. Cred că cea mai bună decizie a acelor vremuri - probabil că nu factorii tehnici au decis-o, ci factorii politici - ar fi fost să găsească o comunalitate între platforma mecanică a M-ului şi structura viitoarelor ARO 24. Pentru că ponderea în exporturile uzinei a fost imensă a familiilor care au urmat, dar care n-au mai avut parametrii de fiabilitate ai primului pilon legendar de la ARO şi anume M 461.
Acesta este traseul real al produselor IMS şi ARO. Rămân consecvent a ceea ce am spus şi în urmă cu câteva luni. Toate aceste manifestări ar trebui să ducă un singur mesaj către întreg spectrul politic românesc: reindustrializaţi România!”
Daca nu Aro, atunci ce ?

User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1004
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Putina istorie...IMS 57

Post by flo » 13 Jul 2018, 09:45

Felicitari!

User avatar
vercingetorix
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1724
Joined: 17 Mar 2010, 19:30
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Putina istorie...IMS 57

Post by vercingetorix » 13 Jul 2018, 10:20

Am uitat sa mentionez ca sursa ziarul evenimentul muscelean, autor fiind Magda Bancescu.
Comunicarea a avut loc cu ocazia evenimentului "Campulung in amintiri'' in 2017, in sala mare a primariei Campulung Muscel.
Daca nu Aro, atunci ce ?


User avatar
oncioiuo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1117
Joined: 05 Mar 2015, 18:42
Location: Sector 1, Bucuresti

Re: Putina istorie...IMS 57

Post by oncioiuo » 15 Jul 2018, 10:13

saptamana urmatoare pe 22 iulie, la Campulung vor fi prezentate noutati ale istoriei de catre Dl. Marcu
au distrus scoala profesionala...........au disparut profesionistii !

User avatar
oncioiuo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1117
Joined: 05 Mar 2015, 18:42
Location: Sector 1, Bucuresti

Re: Putina istorie...IMS 57

Post by oncioiuo » 15 Jul 2018, 12:11

daca tot discutam de isorie, primul 4x4 sa construit in Romania la inceputul anului 1954 , si asa a inceput istoria IMS 57
au distrus scoala profesionala...........au disparut profesionistii !

NNnicusor
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 293
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Putina istorie...IMS 57

Post by NNnicusor » 16 Jul 2018, 13:43

oncioiuo wrote:daca tot discutam de isorie, primul 4x4 sa construit in Romania la inceputul anului 1954 , si asa a inceput istoria IMS 57
Deci cam asa ceva :
ambulanta GAZ-67 sau jeep.jpg
Nota : am gasit fotografia intr-un ziar Scanteia din anii ´50 .
Probabil e vorba de o fotografie retusata (termenul tehnic de atunci ) : desi ambulanta se afla mai jos , totusi se afla in prim-plan si dimensiunile ei mi se par prea mici raportat la inaltimea persoanelor din fotografie ( ma gandesc si la latimea masinii de 1690 mm raportata la locul de incadrare, unghi , umbre , culorile cauciucurilor ) etc.
Dar totusi , chiar daca este posibil ca ambulanta sa fi fost adaugata ulterior , undeva totusi a fost fotografiata si ea .
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5029
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: Putina istorie...IMS 57

Post by costy84 » 16 Jul 2018, 13:55

Totuşi este vorba de o banală carosare din câte înţeleg, nicidecum de un 4x4 construit în România.

costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5029
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: Putina istorie...IMS 57

Post by costy84 » 16 Jul 2018, 14:08

Dacă ne luăm după "textele" vremii în România s-a produs şi "Molotov-ul"
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
oncioiuo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1117
Joined: 05 Mar 2015, 18:42
Location: Sector 1, Bucuresti

Re: Putina istorie...IMS 57

Post by oncioiuo » 16 Jul 2018, 21:13

costy84 wrote:Totuşi este vorba de o banală carosare din câte înţeleg, nicidecum de un 4x4 construit în România.

puteti fi sigur ca sunt in intregime construite in Romania la 23 August
au distrus scoala profesionala...........au disparut profesionistii !

User avatar
oncioiuo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1117
Joined: 05 Mar 2015, 18:42
Location: Sector 1, Bucuresti

Re: Putina istorie...IMS 57

Post by oncioiuo » 16 Jul 2018, 21:26

costy84 wrote:Dacă ne luăm după "textele" vremii în România s-a produs şi "Molotov-ul"
nu am nici cea mai mica idee despre molotov...stiu doar din ce am gasit in arhive : initial au fost montate pe IMS 57 carburatoare de Molotov intrucat fabrica ICFRIM(per sa nu gresesc prescurtarea) unde trebuiau executate acestea, lucra in acea perioada la o pompa de injectie si nu mai aveau vreme pentru alte comenzi

ulterior sa gasit solutia ,,geniala" de a se folosii carburatorul facut la Vasile Tudose pentru SR 101 ( bineanteles ca au ,,gaurit" alte jigloare ) si consumul de la 15% cum era la GAZ 67, a crescut la 25% ; tineau sa se mandresca cu realizarea de a fi crescut puterea cu cativa ,,caluti"
au distrus scoala profesionala...........au disparut profesionistii !

User avatar
oncioiuo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1117
Joined: 05 Mar 2015, 18:42
Location: Sector 1, Bucuresti

Re: Putina istorie...IMS 57

Post by oncioiuo » 16 Jul 2018, 21:44

costy84 wrote:Dacă ne luăm după "textele" vremii în România s-a produs şi "Molotov-ul"

Molotov-urile din imagine au fost achizitionate autosasiu si transformate in autosanitare; era un motiv de mandrie nationala ...
au distrus scoala profesionala...........au disparut profesionistii !

costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5029
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: Putina istorie...IMS 57

Post by costy84 » 17 Jul 2018, 00:12

Eu nu contest asta, spun doar că textul dă de înţeles că ar fi fabricate în România.
În textul postat de dumneavoastră se înţelege clar că se referă la "Primul GAZ 67. carosat "STAŢION" ....." în România nu fabricat aşa cum se înţelege în cazul ambulanţelor.

User avatar
oncioiuo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1117
Joined: 05 Mar 2015, 18:42
Location: Sector 1, Bucuresti

Re: Putina istorie...IMS 57

Post by oncioiuo » 17 Jul 2018, 07:44

caut in documente si postez imediat mai multe detalii
au distrus scoala profesionala...........au disparut profesionistii !

User avatar
oncioiuo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1117
Joined: 05 Mar 2015, 18:42
Location: Sector 1, Bucuresti

Re: Putina istorie...IMS 57

Post by oncioiuo » 17 Jul 2018, 07:56

revin cu mai multe detalii imediat ce ajung la ele si am vreme sa postez
au distrus scoala profesionala...........au disparut profesionistii !


Post Reply