Expeditia africana

Zimbrul Carpatilor - "cine n-are batrani,sa-si cumpere"

Moderators: Werner, mariusjaz

Post Reply
User avatar
aztec
Incepator
Incepator
Posts: 27
Joined: 11 Dec 2006, 21:03
Location: Bucuresti

Expeditia africana

Post by aztec » 14 Dec 2006, 22:43

Trei asemenea automobile au traversat Africa, efectuand, printre altele, o proba de anduranta deosebita.
Scopul principal a fost o expeditie stiintifica privind cercetarea florei si in parte, a faunei continentului negru condusa de prof. univ. N. Botnariuc.
Aceasta expeditie dotata cu un autoturism ARO M461 C cu remorca fabricata de Uzina mecanica din campulung, o autofurgoneta TV 51 F si o autosanitara TV 51 S, (prezentate la TIB 1970) fabricate la Inteprinderea Autobuzul din Bucuresti.
Specialistii acestei caravane, Ing I. Cataranciuc si tehnicianul auto Constantin Ludu au adus modificarile de rigoare autovehiculelor respective.
La autoturismul Aro M 461C s-au montat un rezervor de benzina suplimentar de 90 l, s-au inlocuit scaunele obisnuite pentru sofer si pasager, cu unele mai cofortabile de tip Dacia 1100, s-au suspendat cele doua banci laterale, inlocuinduse cu una transversala pentru trei persoane, mai comoda pentru drumurile lungi si capabila sa ofere un spatiu mult mai mare pentru bagaje, s-a montat un carlig oscilant pentru prinderea remorcii, s-au adaptat o prelata cu geamuri din plexiglas (material plastic transparent fabricat la Uzilele Copsa Mica) si s-a montat o grila pentru protectia farurilor necesara drumurilor prin savana. Remorca tip ARO monoax era pervazuta cu instalatie proprie de franare prin inertie avand montata pe ea un rezervor de 90l de comburtibil si o roata de rezerva.
Autoutilitarele TV 51 F si 51 S, masini cu tractiune pe toate patru roti, nu aveau la ora startului decat 80 km rulaj. Ele erau prevazute cu conectoare de flexibilitate a arcurilor lamelare de tip AEON.
Toate autovehicolele au fost prevazute cu alternatoare, relee tranzistorizate, iar pentru economia de combustibil, la o parte din ele s-au inlocuit jicloarele, s-au modificat carburatoarele pentru a fi capabile sa consume benzina inferioara, deoarece aceasta se gasea mai usor la statile de benzina din tarile africane.
Fiecare din membrii participanti avea misiunea sa, pentru a duce actiunea la bun sfarsit.
Din tara , automobilele s-au deplasat pe roti pana la portul Rijeca(Iugoslavia) unde au fost imbarcate pentru africa pe nava Bohny.
La 9 dec. 1970 expeditia a debarcat la Dakar (Senegal) unde a inceput deplasarea pe itinerarul: Bamako(Mali), Ouagadougou (Volta Superioara), Niamey (Niger), Kano (Nigeria), Fort Foureau (Camerun), Fort-Lamy (Ciad), Bangui (Rep. Africana Centrala) Ksangani (rep. Zair) Kigali (Ruanda), Nairobi si Mombasa (Kenya) pe coasta Oceanului Indian, unde au ajuns la 3 martie 1971.
In timpul acestor 108 zile au strabatut o distanta de 18.000 km facandu-se in total 4.540 opriri, adica in medie o oprire la fiecare 4 km.
Pentru motoare si automobile acest raid african a insemnat o solicitare deosebita si nu intamplatoare a fost remaca marinarilor de pe nava Bohiny, care, cunoscand epopeea multor astfel expediti , le-a spus, dupa debarcarea la Dakar"Aveti grija sa nu ajungeti la oceanul Indian intr-o roata"
Binenteles ca greutatile nu au intarziat sa apara. Astfel intre Kayes si Bamako membri expeditiei au ales o ruta directa, caracterizata de harta Michelin ca "drum din sol natural, fara indicatoare, accesibil numai autovehicolelor de teren". Autoritatile din Kayes i-au sfatuit pe expeditionari sa nu se aventureze pe acesta ruta, pe care de zeci de ani nu mai trecuse nici un autovehicol, ci sa imbarce masinile in tren, pana la Bamako(acest luvru insemna 600 km cu trenul).
Totusi, exploratorii romani s-au incumetat pe aceasta ruta infernala, pe terenuri inacesibile, prin vaduri periculoase, izbutind in cele din urma sa scoata masinile la liman cu ajutorul.. cricurilor.
Astfel prin lupta indirjita a membrilor expeditiei automobilele romanesti au invins dunele de nisip, savanele, hatisurile brusei si a padurilor de bambus(?) si drumurilor naturale din laterit rosu, ale caror ondulatii faceau ca masinile sa trepideze din toate articulatile. Au trecut deasemenea, cu succes prin nordul lacului Tchad, spre Fort-Lamy, pe un drum pe care nu se incumeta decat autovehicolele cu totul speciale, prevazute cu sisteme de navigatie terestre.
Binenteles ca si penele au fost numeroase, au schimbat o cruce cardanica la St.Louis, in Senegal, o explozie a unui pneu la Niamney, doua parbrize sparte, cateva jante rupte, mai multe camere taiate, o fuzeta indoita, etc, etc.
Aceasta aventura intr-o regiune geografica pitoreasca, plina de necunoscut si de contraste, greu de strabatut, a dovedit atat calitatea masinilor romanesti cat si darzenia membrilor expeditiei. Bunele aprecieri culese au permis ca autovehiculele sa se impuna pe plan international.
La Mombasa sfarsitul calatoriei pe continentul african au fost imbarcate pe nava Bucuresti, care le-a purtat intr-o calatorie lunga pana in India, de unde s-a luat cap compas spre Constanta.

"Din istoria automobilului" Ing A. Brebenel/Ing D Vochin- 1975


User avatar
Werner
Aro Club Romania
Aro Club Romania
Posts: 5134
Joined: 11 Dec 2006, 19:41
Location: Enzberg D
Contact:

Expeditia africana

Post by Werner » 17 Dec 2006, 12:11

Am vazut diapozitive de la aceasta expeditie, a fost foarte interesant! Am si vreo 3-4 poze, dar din pacate nu le pot pune.

User avatar
ydaniel
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 4430
Joined: 13 Jun 2007, 11:46
Location: bucuresti
Contact:

Re: Expeditia africana

Post by ydaniel » 14 Jun 2007, 11:10

super:) eu stiam doare 2-3 randuri desprea aceasta expeditie.vreau mai multe poze;) imi place remorca.si cum au venit in tara?
cand esti bun nu-si amintesc,
cand esti rau nu te uita

User avatar
pantelimon
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1499
Joined: 28 Jan 2007, 20:35
Location: Bucuresti

Re: Expeditia africana

Post by pantelimon » 18 Jun 2007, 22:51

frumoase poze si de TV-uri ce sa mai zic beton


MihaiTatar
Nou venit
Nou venit
Posts: 1
Joined: 21 Jun 2010, 08:31

Re: Expeditia africana

Post by MihaiTatar » 21 Jun 2010, 09:58

Exista o carte despre aceasta expeditie, un adevarat jurnal al acestei aventuri extraordinare.
E vorba despre "De la Atlantic la Oceanul Indian" semnata de biologul Nicolae Coman, participant la eveniment.

User avatar
vercingetorix
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1909
Joined: 17 Mar 2010, 19:30
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Expeditia africana

Post by vercingetorix » 21 Jun 2010, 11:42

Da, sa va spun si ceva mai putin vesel privitor la expeditia africana.
M-ul pilotat de d-nul Cataranciuc a fost tinut de fosta uzina Aro pina dupa revolutie dupa care a fost vandut(la liber sau la licitatie, nu stiu) unui taran din imprejurimile Muscelului, acesta folosindu-l la treburile zilnice din zona: lemne, cartofi, prune... >:(
Asta e respectul pentru trecut, nici nu trebuie sa ne mire ce s-a petrecut ulterior cu intreaga uzina.
Cred ca am mai spus-o dar o s-o repet pina n-oi mai putea:miza cea mare aici nu e pierderea unei masini cu adevarat istorice ci stergerea trecutului(sau a memoriei) pentru simplul motiv ca un popor ce nu are un trecut nu va avea nici un viitor.


P.S.( alo, Retromobilu', ce-ar fi sa faceti un pustiu de bine si sa incepeti niste demersuri specifice, daca nu a ajuns la Remat sa cumparati masina respectiva, asta asa, sa probati cu fapte postura de aparatori a vehiculelor istorice!).
Daca nu Aro, atunci ce ?

User avatar
Fane
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 301
Joined: 20 Aug 2009, 23:31
Location: Campeni Jud.Alba
Contact:

Re: Expeditia africana

Post by Fane » 03 Jul 2010, 15:55

Niste poze nu sunt?sunt curios sa vad masinile. ;D
Aro 243

patrolista
Incepator
Incepator
Posts: 47
Joined: 20 Apr 2010, 22:32

Re: Expeditia africana

Post by patrolista » 03 Jul 2010, 16:23

sigur se va vinde masina in conditiile actuale,trebuie aflat doar proprietarul

User avatar
kln
Incepator
Incepator
Posts: 42
Joined: 06 Feb 2010, 18:41
Location: Bucuresti RO

Re: Expeditia africana

Post by kln » 13 Mar 2013, 21:39

Cartea scrisa de Nicolae Coman -De la Atlantic la Oceanul Indian, e extraordinara ! Are mai multe foto color cu M-ul si cele 2 TV-uri .

User avatar
niscu
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 735
Joined: 20 Oct 2009, 17:14
Location: Galati-Tulcea

Re: Expeditia africana

Post by niscu » 13 Mar 2013, 22:01

Eu n-am stiut nimic de oamenii astia si de masinile lor. Am sa caut cartea. N-am avut niciodata in casa un poster nici macar cu Pink Floyd,.. dar cu temerarii astia asi vrut sa am
Pasiunile ne definesc,ne apropie si ne fac sa nu imbatranim degeaba !

User avatar
kln
Incepator
Incepator
Posts: 42
Joined: 06 Feb 2010, 18:41
Location: Bucuresti RO

Re: Expeditia africana

Post by kln » 16 Mar 2013, 10:21


User avatar
offroad m461
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 583
Joined: 02 Dec 2008, 17:49
Location: Domnesti Arges

Re: Expeditia africana

Post by offroad m461 » 29 Mar 2013, 15:45

Am achizitionat si eu cartea "De la Oceanul Atlantic la Oceanul Indian " foarte interesanta :)>-
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
offroad m461
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 583
Joined: 02 Dec 2008, 17:49
Location: Domnesti Arges

Re: Expeditia africana

Post by offroad m461 » 29 Mar 2013, 15:46

...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
ydaniel
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 4430
Joined: 13 Jun 2007, 11:46
Location: bucuresti
Contact:

Re: Expeditia africana

Post by ydaniel » 29 Mar 2013, 22:22

Vai....unde ai gasit-o?
Si eu o caut de mult,dar nimica :-\

User avatar
offroad m461
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 583
Joined: 02 Dec 2008, 17:49
Location: Domnesti Arges

Re: Expeditia africana

Post by offroad m461 » 30 Mar 2013, 01:11

La un anticariat online . a costat 20 lei + 7 lei posta .


Post Reply