Acumulatorul Auto ( bateria )

Alternatoare, demaroare, acumulatori, instalatie electrica, lumini. Si orice merge pe curent. Reparatii, modificari, probleme tehnice.

Moderators: mariusjaz, socratee

Post Reply
User avatar
amicul
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 594
Joined: 26 Jul 2007, 19:05
Location: Bucuresti
Contact:

Acumulatorul Auto ( bateria )

Post by amicul » 05 Dec 2007, 22:52

Bateria de acumulatoare este un element destul de delicat al instalatiei electrice a masinii si poate produce mari neplaceri, mai ales in sezonul rece. Multi considera ca, daca au o baterie moderna de tipul "fara intretinere" nici nu trebuie sa o mai ia in consideratie. Gresit! Deasemenea, referitor la aceasta tema circula mult "folclor" care te innebuneste de cap si nu sti ce sa mai crezi.
Ce trebuie sa stim?
Marea majoritate a bateriilor de pe masini sint baterii cu plumb si au ca electrolit o solutie diluata de acid sulfuric. Mai exista si baterii alcaline (care sint mai scumpe) si deasemenea mai exista si produse "ultimul racnet" pe baza de litiu sau alte elemente. In continuare ma voi referi exclusiv la bateriile cu plumb.
Costructiv, fiecare element contine doua seturi de placi asezate intretesut, fiecare set fiind legat la cite o borna a elementului. Placile sint realizate sub forma unor gratare de plumb in ochiurile carora este presata o pasta pe baza de compusi (oxizi) de Pb. Compozitia pastei este diferita pentru placile pozitive si cele negative. Deasemenea, reteta exacta a acestor paste constituie "secretul" calitatii unor anumite firme. Pentru a nu se atinge, placile sint separate de niste membrane izolante si poroase numite "separatori". Si tehnologia de fabricatie a acestori separatori este pastrata cu sfintenie de firmele "tari". Porozitatea lor (care trebuie sa fie cit mai mare) e hotaritoare pentru rezistenta interna a bateriei, si implicit influenteaza curentul maxim de pornire. Pentru a nu se scutura pasta de pe placi si a produce scurtcircuite, in ultimul timp se folosesc separatori-plic, care retin eventualele bucati de pasta desprinse de pe placi.
In mare, principiul de functionare este descris in continuare. Intr-un acumulator incarcat, densitatea electrolitului este maxima, in jurul valorii de 1,28g/cm3. Pe masura ce se consuma curent din baterie, radicalul acid SO4 din electrolit reactioneaza cu pasta din placi dind sulfat de plumb, iar densitatea electrolitului scade. Prin incarcare, sulfatii din placi se descompun si elibereaza radicalul acid SO4 in solutie, dind acid sulfuric, care face sa creasca desitatea electrolitului. Daca descarcarea acumulatorului se face peste o anumita limita, reactia devine ireversibila si sulfatul de plumb nu se mai poate descompune prin incarcare. Spunem ca placile "s-au sulfatat" si atunci "bye, bye acumulator". Observatie importanta: unii "mesteri", cind vad ca densitatea este mult scazuta (1,0..) considera ca "s-a evaporat acidu' ", si dau fuga sa puna electrolit de 1,28 in acumulator. Acel acumulator este cu desavirsire "terminat" deoarece numai apa se evapora, nu si acidul sulfuric, care este absorbit in placi. Daca placile sint suprasaturate de sulf, si tu mai vii in plus cu acid sulfuric... Deci, ca regula, PE TOATA DURATA DE VIATA A ACUMULATORULUI, DACA NIVELUL ELECTROLITULUI A SCAZUT, NU SE COMPLETEAZA DECIT CU APA DISTILATA, PENTRU CA ACIDUL ESTE IN PLACI, NU S-A EVAPORAT!
Principalii parametri ai unei baterii sint:
- Tensiunea nominala, exprimata in Volti. Acumulatoarele cu Pb dezvolta o tensiune de 2V/element, deci pentru 12V este necesar sa aiba 6 elemente. In timpul incarcarii tensiunea creste la 2.4V/element, si de aceea releele de tensiune de pe alternator sint calibrate la 14.4V. Daca se depaseste aceasta tensiune, acumulatorul incepe sa "fiarba" si apa din electrolit se evapora. Fierberea nu este una termica ci numai efectul vizual este asemanator, desi se produce si o incalzire a electrolitului, dar sub 100* C. Daca se pierde electrolit si nivelul acestuia scade sub nivelul placilor, partea ramasa in contact cu aerul se oxideaza si nu mai poate participa la reactiile reversibile din acumulator, ducind la scaderea capacitatii. De aceea, atentie la nivelul electrolitului, si la tensiunea data de alternator!
Descarcarea acumulatorului nu trebuie sa se faca sub 1,2V/element deoarece se produce asa-zisa "sulfatare".

- Capacitatea nominala, se masoara in Amperi x ora (Ah). Ea defineste cantitatea de electricitate ce poate fi inmagazinata de acumulator. De exemplu, in cazul unui acumulator de 45Ah complet incarcat, putem considera ca vom obtine 45A timp de o ora, sau 4,5A timp de 10 ore. De regula, capacitatea acumulatorului se reduce prin imbatrinire, dar exista si multi factori care pot accelera aceasta reducere.
Pentru ca un acumulator sa-si pastreze capacitatea, el nu trebuie descarcat prea adinc. Se spune intr-un studiu, ca energia pierduta de acumulator la o singura pornire, se reface in cca. 9Km de parcurs. Daca ai dat doua chei mai lungi = 18Km, s.a.m.d. Daca faceti multe drumuri scurte prin oras, cu multe porniri, ginditi-va ca alternatorul nu ajunge sa mai compenseze energia pierduta, si acumulatorul isi micsoreaza capacitatea. De aceea, se recomanda ca macar la 2 saptamini sa faceti un drum mai lung, sau sa luati acumulatorul si sa-l puneti pe un redresor pina la incarcarea completa.
Un alt factor care micsoreaza capacitatea acumulatorului este folosirea sa cu electrolitul sub nivelul placilor (am explicat mai sus de ce). Deasemenea, temperaturile foarte scazute duc la pierderea capacitatii acumulatorului. De aceea, la iarna, daca aveti in plan sa nu circulati mai mult timp, luati acumulatorul de pe masina si pastrati-l la o temperatura peste 10*C.

- Curentul de pornire, exprimat in amperi reprezinta curentul maxim pe care acumulatorul il poate da demarorului pentru o perioada scurta de timp (sub 10sec). El depinde de rezistenta interna a bateriei. In magazine putem vedea acumulatori de aceeasi capacitate, dar produsi de firme diferite, care au curenti maximi de pornire foarte diferiti (cu cit mai mare cu atit mai bine, dar sa fie real, nu abureala). Aceste diferente provin din "gaselnitele" tehnologice pe care le aplica fiecare firma produselor sale. In cazul bateriilor puternice, cu curenti de pornire mari, nu exagerati ca timp de actionare a demarorului in cazul ca motorul nu porneste. O actionare prelungita poate duce la incovoierea placilor acumulatorului si producerea de scurtcircuite interne care scot definitiv din functiune acumulatorul.

Incarcarea acumulatorului se face cu redresoare mai simple sau mai sofisticate dar care trebuie sa permita reglajul continuu al curentului de incarcare, si de preferinta sa poata fi citita pe un instrument aceasta valoare. Incarcarea cea mai "ortodoxa", pe indelete, se face cu un curent ce reprezinta 1/20 din Cn (Ex: la Cn=55Ah I=2,75A, 20ore). Se poate face si o incarcare mai rapida, cu I=1/10Cn (5,5A timp de 10 ore). Timpul de incarcare poate fi mai scurt sau mai lung in functie de starea de descarcare a acumulatorului. Acumulatorul se considera incarcat atunci cind incepe "fierberea" si densitatea electrolitului a atins 1,28...1,30g/cm3.
Daca se continua incarcarea peste aceasta limita, nu se mai produce o incarcare ci numai se descompune apa prin electroliza, ceea ce duce la scaderea nivelului electrolitului.

Despre acest subiect se pot scrie sute de pagini in care sa despici firul in patru (procedee de desulfatare, tipuri de redresoare, incarcarea in impulsuri, defecte frecvente, intretinerea bornelor, acumulatoarele cu recombinare de gaze, parametrii de incarcare, metode de diagnoza, etc) dar consider ca aici nu e cazul, si ca atit ajunge deocamdata.

http://www.daciaclub.ro/Despre-BATERII-t196.html
Prietenia este la fel ca banii, este mai usor de facut decit de pastrat


User avatar
tarzy
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2647
Joined: 03 Dec 2006, 20:06
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Acumulatorul Auto ( bateria )

Post by tarzy » 05 Dec 2007, 23:47

bine asa
Eu cred ca o tara care incearca sa prospere prin stabilirea de taxe mari este ca un om care, stind intr-o galeata, incearca sa se ridice tragind de miner.
(Winston Churchill)

User avatar
sorin
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1065
Joined: 06 Dec 2007, 23:04
Location: Constanta
Contact:

Re: Acumulatorul Auto ( bateria )

Post by sorin » 07 Dec 2007, 12:34

salut eu am 244  d de curand e normal sa aiba 2 baterii ? eu am luat noi le-am schimbat si am luat 2 de 150 a sunt prea mari?
face fata altenatorul?
si poate stii de ce doar cand sunt incarcate bateriile full (cu redresorul)porneste la sfert daca sunt lasate mai mult timp(1 saptamana) porneste greu ? tre sa dau un minut la cheie cu toate ca le decluplez de sub scaun
la cald porneste bine  cate o data tre sa tin electromotorul mai mult?
Sorin cu ,,frigideru plin,,

costel_bv
Membru
Membru
Posts: 160
Joined: 11 Nov 2007, 15:04
Location: Brasov - Romania
Contact:

Re: Acumulatorul Auto ( bateria )

Post by costel_bv » 07 Dec 2007, 16:50

Alternatorul "tine" dar ati verificat cat de bine incarca?.Sa nu fie o problema si cu releul de incarcare.Cu motorul pornit sa aveti pe la 1300 deture  14,4v .Daca aceasta e buna iar dupa o saptamina porneste greu  cu baterii noi trebuie verificat si demarorul sa nu aiba pierderi
-


User avatar
baciudibaciu
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 3050
Joined: 12 Aug 2007, 22:26
Location: Bucuresti Titan
Contact:

Re: Acumulatorul Auto ( bateria )

Post by baciudibaciu » 07 Dec 2007, 17:37

CT_80_PES wrote: salut eu am 244  d de curand e normal sa aiba 2 baterii ? eu am luat noi le-am schimbat si am luat 2 de 150 a sunt prea mari?
face fata altenatorul?
si poate stii de ce doar cand sunt incarcate bateriile full (cu redresorul)porneste la sfert daca sunt lasate mai mult timp(1 saptamana) porneste greu ? tre sa dau un minut la cheie cu toate ca le decluplez de sub scaun
la cald porneste bine  cate o data tre sa tin electromotorul mai mult?
                        Da e foarte normal sa aiba 2 acumulatori { sub scaunul din dreapta fata } dar nu este normal sa ai 2 de 150 A brrrrrrrr.Din fabrica se montau 2 buc de 66 A 
Cu omul nescolarizat ,te certi putin si ai scapat,dar duci o lupta infernala cu PROSTUL care are scoala !


ARO 10-4
Renault Kangoo 15 dci
Mercedes W123 200d

User avatar
sorin
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1065
Joined: 06 Dec 2007, 23:04
Location: Constanta
Contact:

Re: Acumulatorul Auto ( bateria )

Post by sorin » 07 Dec 2007, 20:28

la mine are cate una sub fiecare scaun din fata si sunt dalea mari ca de camion
Sorin cu ,,frigideru plin,,

User avatar
sorin
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1065
Joined: 06 Dec 2007, 23:04
Location: Constanta
Contact:

Re: Acumulatorul Auto ( bateria )

Post by sorin » 07 Dec 2007, 20:32

multumesc maine dau jos demarorul sa-l verifice poate are ceva cine stie. in afara de demaror  ,baterii ,pompa,injectoare,bujie,si bineinteles compresie ,mai e ceva ce poate sa impiedice o ponire usoara usora? chiar pe timp mai rece?
Sorin cu ,,frigideru plin,,

User avatar
amicul
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 594
Joined: 26 Jul 2007, 19:05
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Acumulatorul Auto ( bateria )

Post by amicul » 08 Dec 2007, 09:18

Citeste aici la ce iti spun eu.
Eu am avut una de 150A pe masina mea si am dato jos, pt ca ocupa spatiu si era grea la carat ( mutat de colo colo, de unul singur ). Acum am optat pt 2 de 80A puse in paralel ( sunt si usor de carat, si nu mai ocupa mult spatiu in masina ), le-am pus in locasul lor sub scaun.

Acum pt toata lumea.
Indiferent daca aveti baterie de 150A sau doua de 80A, este bine sa aveti alternator de 12V/ 50A. Asta ca sa va incarce bateria asa cum trebuie. Daca aveti pe masina alternator de 12V/36A schimbatil cu unul de 12V/50A, nu are timp sa incarce bateria asa cum trebuie ( decat la drum lung, si nici atunci ).
Cel mai mare consumator de pe masina este electromotorul.

Eu unul sunt patit in bucuresti cu o baterie de 180A si alternator de 12V/36A ( ramas in drum ). Remediat prin inlocuirea altrnatorului de 12V/36A cu unul de 12V/50A.

Tin sa-i multumesc lu Serghei, dupa un mic calcul facut de mine, a avut dreptate ( P = U * I ) ;D ;)
Prietenia este la fel ca banii, este mai usor de facut decit de pastrat

User avatar
cristi-devildnb
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 756
Joined: 03 Apr 2007, 10:18
Location: craiova
Contact:

Re: Acumulatorul Auto ( bateria )

Post by cristi-devildnb » 08 Dec 2007, 12:55

E mai bine sa ai una de 150 decat doua mai mici pt ca doi acumulatori care nu sunt identici pusi in paralel se descarca reciproc.
Nu merge unde te duce drumul, mergi pe unde nu exista un drum si lasa o urma. R.W.Emerson

vstef_is
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1809
Joined: 31 Jan 2007, 23:10
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Acumulatorul Auto ( bateria )

Post by vstef_is » 08 Dec 2007, 12:56

E mai bine sa ai doi mai mici identici pentru ca ai curentul la pornire mai mare...

User avatar
amicul
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 594
Joined: 26 Jul 2007, 19:05
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Acumulatorul Auto ( bateria )

Post by amicul » 08 Dec 2007, 18:15

Offf ce dreptate are KEO cate o data. Cu pustanii

Se poate pune una mare de 12V/150A dar apar avantaje si dezavantaje.

Avantaje :
Ai o singura baterie, in loc de doua.
Curentul este mare pe o singura baterie ( 12V/150A in loc de 12V/80A )
Dezavantaje :
Foarte greoaie,
Ocupa spatiu mult,
Necesita modificari ( locas de asezare, prelungire de cablurii, ... ),
Daca vrei sa o dai jos de pe masina, trebuie sa te rogi de unul si de altul, sa te ajute sa o cari.

Daca pui doua mai mici ( de ex: 2 x 12V/80A ):
Avantaje:
Usor de carat ( de colo colo )
Ai un avanta ca poti face din doua baterii urmatorul joc:
  Parale: 2 x 12V/80A = 12V/160A.
  Serie  : 2 x 12/80A = 24V/80A.
Incap amandoua in locasul facut de fabrica.
Dezavantajul apare atunci cand exista un desechilibru major intre ele, de tensiune ori de curent

Daca va uitati bine si la straineze tot cu doua baterii vin ( unele ). Cum ar arata, daca au una de 12V/150A?
Prietenia este la fel ca banii, este mai usor de facut decit de pastrat

User avatar
Virgiliu
Incepator
Incepator
Posts: 36
Joined: 06 Dec 2007, 02:11
Location: MDA Chisinau

Re: Acumulatorul Auto ( bateria )

Post by Virgiliu » 08 Dec 2007, 23:24

eu am pus 2 varta de 74 / 680A si e ok
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
amicul
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 594
Joined: 26 Jul 2007, 19:05
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Acumulatorul Auto ( bateria )

Post by amicul » 09 Dec 2007, 08:56

Este ok, si sunt foarte bune . dar vaezi ca este 12V/74A sau 12V/( 680A/h).
Pun si o poza cu alternatorul.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by amicul on 09 Dec 2007, 09:37, edited 1 time in total.
Prietenia este la fel ca banii, este mai usor de facut decit de pastrat

User avatar
amicul
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 594
Joined: 26 Jul 2007, 19:05
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Acumulatorul Auto ( bateria )

Post by amicul » 09 Dec 2007, 09:47

CT_80_PES wrote: multumesc maine dau jos demarorul sa-l verifice poate are ceva cine stie. in afara de demaror  ,baterii ,pompa,injectoare,bujie,si bineinteles compresie ,mai e ceva ce poate sa impiedice o ponire usoara usora? chiar pe timp mai rece?
Eu sunt patit cu asa ceva. Am schimbat un acumulator degeaba. Am avut de 12V/180A mai vechi ( si inca mai era bun ) cu unul de 12V/150A nou si tot la fel facea. Asa ca pe linga ce verifici tu, uitate bine la cabluri se aibe aceeasi sectiune ( grosime ) pt ca apare o diferenta de curent datorita electromotorului ( cere curent foarte mult, si nu ii este asigurat ).
La mine a fost din cauza la cabluiri, aveam pe + cablu de sectiune 75 si pe - cablu de sectiune 16. Pin inlocuirea lor cu cablu de sectiune 75 sa rezolvat problema pornirii, pornea foarte usor.
Spor la treaba.
Prietenia este la fel ca banii, este mai usor de facut decit de pastrat

User avatar
sorin
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1065
Joined: 06 Dec 2007, 23:04
Location: Constanta
Contact:

Re: Acumulatorul Auto ( bateria )

Post by sorin » 09 Dec 2007, 11:18

am schimbat si cablurile (dalea de sudura ) acelasi diametru si la + si la - .acum a intervenit alta problema  doar bobina se cupleaza si tre sa dau de 6, 7 pana sa invarta si electromotorul              mentionez ca ,carbuni i-am schimbat de curand si rotorul e nou ca data trecuta cand afacut asa mia zis electricianu ca sa ars rotoru si l-am schimbat

ps impinsa
Sorin cu ,,frigideru plin,,


Post Reply