Aer conditionat

Alternatoare, demaroare, acumulatori, instalatie electrica, lumini. Si orice merge pe curent. Reparatii, modificari, probleme tehnice.

Moderators: mariusjaz, socratee

Post Reply
User avatar
florian
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1605
Joined: 12 May 2011, 14:57
Location: Ploiesti

Aer conditionat

Post by florian »

Principiul de functionare al aerului conditionat la autovehicule


Sistemele de incalzire si climatizare ne asigura confortul in autoturism pe tot parcursul anului. Instalatia de incalzire a aparut pentru prima oara pe vehicule in anul 1917, in Statele Unite ale Americii. Dispozitivele de incalzire clasice realizeaza incalzirea habitaclului cu ajutorul caldurii unui calorifer, tranzitat de lichidul de racire al motorului. Aerul cald rezultat este impins de catre un un ventilator prin orificiile speciale de ventilatie in interiorul masinii. Pentru racirea habitaclului nu exista o instalatie specializata, aerul din exterior fiind introdus in habitaclu cu ajutorul ventilatorului, sistemul devenind ineficient la temperaturi peste 24 grade Celsius.
Au fost necesare mai multe decenii pentru ca, in 1955, sa apara primele instalatii de climatizare. Prin utilizarea climatizarii, putem circula cu geamurile inchise si, astfel, accesul zgomotelor si mirosurilor din exterior este diminuat, pastrandu-se o temperatura ideala si un aer sanatos. Sistemul de climatizare dezumidifica aerul si dezabureste geamurile, beneficiind si de aportul functiei de recirculare. In general, intalnim doua categorii principale: instalatii de aer conditionat manual sau aer conditionat automat

Sistemul clasic de aer conditionat cuprinde un ansamblu de dispozitive, ce furnizeaza aer rece la comanda, nivelul de temperatura fiind reglat manual. Unele dispozitive de aer conditionat manual ofera si functia de recirculare a aerului, printr-un flaps (comandat mecanic, electric sau vacuumatic) ce impiedica aerul de afara sa intre in habitaclu.

Aerul conditionat cu reglare automata (denumit si climatizare automata) reprezinta un progres semnificativ fata de sistemul clasic. Acesta mentine constanta temperatura selectata, prin intermediul unor senzori de temperatura si umiditate, plasati in puncte cheie din habitaclu, eliminandu-se astfel necesitatea interventiei soferului in timpul condusului. Procedura implica selectarea valorii de temperatura dorite si activarea butonului “AUTO”. Sistemul prelucreaza informatiile de la senzori si, controlat de un mini computer, stabileste functionarea v entilatorului si debitul de aer (cald sau rece) necesar pentru mentinerea temperaturii solicitate. In functie de clasa din care face parte auto vehiculul, aerul conditionat poate fi si semiautomat sau cu posibilitatea reglarii temperaturii pe mai multe zone, astfel incat soferul si pasagerul isi pot regla separat temperatura dorita.

Principiul de functionare al instalatiei de climatizare se bazeaza pe fenomenul de absorbtie de caldura la trecerea unui gaz de la presiune mare la presiune mica. Fluidul refrigerant absoarbe caldura prin trecerea din starea lichida in starea gazoasa si elibereaza cadura la trecerea din starea gazoasa in starea lichida.

User avatar
florian
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1605
Joined: 12 May 2011, 14:57
Location: Ploiesti

Re: Aer conditionat

Post by florian »

Sistemul este compus dintr-un compresor, un condensor, un evaporator si un ventilator.

-Compresorul are rolul de a compresa si de a impinge agentul de racire prin instalatie. Circulatia continua a agentului de racire prin instalatie se realizeaza prin conducte speciale ce fac legatura intre elementele componente.

-Condensorul este un schimbator de caldura si este montat de obicei impr eu na cu radiatorul masinii. Aici agentul de racire cedeaza mediului caldura acumulata si, condensandu-se, trece in stare lichida.

-Val v a de expansiune regleaza cantitatea de fluid care tranziteaza mai departe instalatia, ajungand in evaporator

-Evaporatorul este localizat sub plansa de bord, avand rolul de a raci si usca aerul care il traverseaza. De aceea este normal sa gasim apa sub masina, atunci cand vehiculul stationeaza. In evaporator are loc schimbul de caldura astfel: aerul care trece prin evaporator (impins de catre ventilator) cedeaza caldura agentului de racire. In acest fel, aerul se raceste si agentul de racire se incalzeste si se evapora. Aerul care iese din evaporator este directionat prin sistemele de v entilatie catre habitaclul masinii. Agentul de racire iese din evaporator sub forma gazoasa si isi continua tras eu l prin conducte ajungand la compresor si astfel ciclul este reluat.

-Agentul de racire. La inceput agentul de racire folosit era R12 (freon), nociv pentru stratul de ozon. Instalatiile moderne au renuntat la R12, fiind inlocuit cu un agent mai ecologic, R-134a. Pentru ca instalatia sa functioneze este necesar ca agentul de racire sa fie mentinut sub presiune.

- Filtrul de habitaclu - “filtrul de polen” retine cea mai mare parte a a impuritatilor (praf, fum, gaze esapament, polen, cenusa, etc.). Prin eliminarea acestor impuritati, el imbunatateste calitatea aerului si diminueaza depunerile unsuroase de pe parbriz.

Sistemele de aer conditionat asigura comfort termic pe toata perioada anului. Acestea pot crea, insa, si probleme de sanatate daca nu sunt intretinute corespunzator. Fluctuatiile de temperatura la ni v elul e v aporatorului si canalelor de v entilatie pot duce la acumularea de umiditate, ceea ce creeaza un mediu propice dez v oltarii bacteriilor, mucegaiurilor si a altor microorganisme. Prezenta acestor musafiri nepoftiti se v a face simtita sub forma unor mirosuri neplacute. Persoanele sensibile, in special copiii, pot avea reactii alergice cum ar fi tuse, stranut si ochi inlacrimati.

Pentru o buna functionare, sistemul de climatizare trebuie intretinut si folosit cu regularitate. Este recomandat sa aveti in vedere urmatoarele:

O masina stationata peste 2 ore in soare poate inregistra o temperatura interioara de peste 70 de grade Celsius, iar riscul unui soc termic este real. Pentru a evita o astfel de situatie, rulati scurt timp cu geamurile deschise pentru a evacua aerul supraincalzit din habitaclu, apoi porniti sistemul de climatizare, setand o temperatura cu 10-15 grade mai mica decat cea a mediului ambiant si activati functia de recirculare. Astfel evitati suprasolicitarea sistemului de climatizare si reduceti consumul de combustibil. Cand a fost atinsa temperatura dorita, schimbati de la "recircularea aerului" la " ventilarea cu aer proaspat".

Utilizarea indelungata a aerului din interior (recirculare) duce la deteriorarea rapida a calitatii acestuia, creand disconfort si aburirea geamurilor. Ca urmare, este bine sa fie activata temporar si, mai ales in anumite situatii (ambuteiaje, tuneluri si pasaje). In acest fel nu va fi permis accesul aerului poluat in interiorul masinii.

Datorita umiditatii sistemului de climatizare, determinata de fluctuatiile de temperatura, este inevitabila dezvoltarea de ciuperci si bacterii in cutia ventilatorului. Luati in considerare intreruperea climatizarii cu cateva minute inainte de a ajunge la destinatie, dar nu si ventilatia. Astfel diferenta de temperatura intre interior si exterior se va reduce treptat, ramanand suportabila. Acest lucru ajuta la evitarea acumularii de bacterii si se obtine o reducere a consumului de combustibil. In plus, este bine sa efectuati la timp operatiunile de intretinere:

- efectuarea unui tratament antiseptic al instalatiei de climatizare o data pe an

- schimbarea filtrului de habitaclu (filtrul de polen) anual sau la fiecare 15.000 km. In cazul in care filtrul de habitaclu este imbacsit, volumul de aer introdus in habitaclu va fi redus, iar dezaburirea geamurilor se va realiza cu dificultate.
User avatar
florian
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1605
Joined: 12 May 2011, 14:57
Location: Ploiesti

Re: Aer conditionat

Post by florian »

Instalatia de climatizare poate fi folosita in egala masura pentru racirea aerului din interior in timpul verii, dar si pentru incalzirea si dezaburirea rapida a geamurilor, in timpul iernii. Este bine sa porniti climatizarea cel putin o data la 15 zile. Uleiul din agentul de racire va unge piesele, apa va trece prin radiator si astfel va fi evitata ruginirea si uzura lor prematura. De asemenea, garniturile isi pastreaza elasticitatea, nepermitand scurgeri de fluid. In acest fel veti evita deteriorarea partilor componente ale sistemului, reparatiile putand fi costisitoare. Atunci cand afara este rece, este bine sa asteptati atingerea temperaturii optime de functionare a motorului si apoi sa porniti aerul conditionat.Este foarte importanta verificarea si intretinerea regulata a instalatiei de climatizare. Scurgerile de refrigerant si defectele pot fi diagnosticate si reparate inainte de a deveni foarte serioase. Toate sistemele de climatizare pierd anual, in mod natural, 10-15% din cantitatea de refrigerant. Daca problema este tratata necorespunzator, pot fi inregistrate neajunsuri atat din punct de vedere al eficientei sistemului cat si din punct de vedere al economiei de combustibil. Compresoarele angrenate de catre motor functioneaza mai greu pentru a genera temperatura corecta, atunci cind nivelul refrigerantului este scazut. Aditional, nivelul scazut al refrigerantului mareste probabilitatea de defectare a componentelor odata cu prezenta gazelor non-condensabile (aer) in instalatie.
Este recomandabil sa faceti o vizita in service la fiecare 12 luni pentru a putea fi efectuate operatiunile de intretinere, printre acestea numarandu-se si verificarea curelii care antreneaza compresorul. Daca aceasta nu este intinsa suficient, compresorul nu va lucra corect si uzura creste. De asemenea, radiatorul instalatiei de climatizare este necesar a fi curatat la exterior pentru a fi permisa circulatia corecta a aerului si, implicit, racirea adecvata a sistemului.
User avatar
florian
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1605
Joined: 12 May 2011, 14:57
Location: Ploiesti

Re: Aer conditionat

Post by florian »

foto
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply