ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei

Tipuri, performante, probleme, reparatii, modificari.

Moderators: mariusjaz, socratee

Post Reply
cim95
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 638
Joined: 24 Jan 2013, 13:17
Location: Gmunden, Austria

ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei

Post by cim95 »

Salut colegi!
Va rog sa-mi dati cateva sfaturi la 3 probleme:
1-Indicator presiune ulei
Ma ingrijoreaza faptul ca la indicatorul de presiune ulei este aprins in pemanenta o lumina rosie iar acul indicator sta aproape tot timpul pe stanga,la presiune minima!

Stiti cumva care este cauza?
Ce sanse am sa remediez avaria?

2-Indicator temperatura apa
Indicatorul este permanent intre 40° - 60° ceea ce ma face sa cred ca ori este defect ori termostatul face ceva figuri

Stiti cumva care este cauza?
Ce sanse am sa remediez avaria?
Pe unde-i ascuns termostatul?

3-Instalatia de incalzire
Vara-iarna, instalatia de incalzire habitaclu functioneaza din plin si ma baga-n "calduri" ::)
M-am documentat si am incercat sa opresc circuitul de apa calda de la robinetele care PRESUPUN ca sunt amplasate ptr. acest scop.
Rezultatul este "O"!
DACA UMBLU LA ROBINETE INCEP SA CURGA!

Stiti cumva care este cauza?
Ce sanse am sa remediez avaria?

Cu sperante,
CIM95

User avatar
George
Administrator
Administrator
Posts: 6950
Joined: 11 Dec 2006, 21:18
Location: Bucuresti
Contact:

Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei

Post by George »

1. ulei vechi, prost, sau neconform. Daca totul e ok, atunci problema e mecanica. Uzura pompei de ulei, in cuzineti sau arbore cotit, sau uzura a axei cu came ori a palierelor din bloc.
2. termostatul poate fi defect/decalibrat. este in corpul ala de aluminiu, cu un cot, de unde pleaca furtunul superior in radiator. Daca si termostatul e valid, atunci poate fi ceasul decalibrat.
3. schimba robinetele, sau suporta caldura. ;D
Apropos, si asta poate fi o cauza pt punctul anterior, ca trece apa mereu prin radiatorul de caldura, si se raceste.
ARO CLUB ROMANIA
UMMM461
Membru
Membru
Posts: 248
Joined: 11 Jul 2011, 12:02
Location: Bucuresti

Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei

Post by UMMM461 »

...sau lipsa ulei, la ims verifica uleilul cel putin de 3xsaptamana (daca mergi cu masina in oras) si inainte si dupa fiecare drum lung...si uleiul se schimba la 2500km (indiferent de calitatea uleiului si de ce spune marele meserias...mecanicul auto care le stie pe toate. Daca vrei iti spun si de ce.), filtrul de aer se curata la 2500km...si sa fie 20W40/50...si nu altceva...iarna sub -10 se merge pe 10W altfel mergi pe 15W...dar de primavara pana toamna tarziu numai 20W.

Datele de mai sus privind schimbul de ulei si curatarea filtrului de aer sunt pentru motor M207

Aro M461 cu motorizare L25 nu am gasit printre manualel mele.

Am gasit Manualul de reparatii pentru Aro 240 si 241 in limba germana. In paginile scanate nu am gasit indicatii despre editie sau anul publicarii. Manualul se refera la Aro 240 si variantele sale. In paginile sale am gasit numai datele pentru modelele de aro mentionate mai sus.

Consumul economic la Aro 240 este mentionat la 50kmh si este dat ca 12.5l/100km.

Deci la Aro M461C cu L25 se poate estima dar nu am gasit date clare.

Tot in acest manual se mentioneaza schimbul de ulei motor la 3000km si schimbarea uleilului din filtrul de aer tot la 3000 km.

Atentie atit motorul M207 cat si L25, L27, L30 sunt motoare de generatie veche care consuma ulei in mod regulat.

Verifica joja daca indica bine :)) suna ciudat dar asa este la aceste motoare (Aro/IMS). Se face astfel:
1. Faci schimbul de ulei cu tot cu filtru;
2. Pui 5.5 litri de ulei la M207 si 4.5 litri la L25 la restul, nu stiu;
3. Lasi putin motorul sa mearga (sa se incalzeasca cam 5 min pt. ca oricum este cald, adica nu faci schimbul de ulei cu motorul rece)
4. Dupa 2 h de repaos, verifici pe joja unde indica uleiul acest nivel trebuie sa fie cel max.
5. Daca pe joja ai altceva marchezi acest nivel ca max.

Nu radeti dar asa a fost la mine :))

...tine clapeta de admisie aer inchisa si nu o sa ai probleme cu caldura...asa merg eu...

...pompa de ulei se strica foarte rar la M207 si L25, adica este un eveniment de marcat in calendar...de obicei arunci motoru' cu pompa perfect functionala...asta daca ai mers cu uleiul prtrivit...ca altfel...nimic facut de om nu este vesnic...
User avatar
George
Administrator
Administrator
Posts: 6950
Joined: 11 Dec 2006, 21:18
Location: Bucuresti
Contact:

Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei

Post by George »

UMMM461 wrote:.Spre exemplu motorul cleon de dacie (1100, 1300, 1400 si 1600) au consumul de ulei normat in jur de 100g/100km...
Gresit. La manualu' de reparatii zice ca daca atinge acest consum, motorul trebuie reparat. Deci aia e consumul maxim admis, pana sa-l repari, dar asta nu inseamna ca trebuie sa consume atata. Cu 1L/1000km inseamna ca in 5000km, cat e intervalul de schimb, il inlocuiesti de 2 ori. :)

@cim95: Da, becul aprins poate fi si din nivel scazut de ulei.
ARO CLUB ROMANIA

UMMM461
Membru
Membru
Posts: 248
Joined: 11 Jul 2011, 12:02
Location: Bucuresti

Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei

Post by UMMM461 »

...o sa razi da' nu prea este asa ca-n manual, mai ales ca se poate face si compresia...si vezi exact... iar intervalul este la D1100 5000 km. ca si la 1300...vorbesc de manualele acestor masini si nu de cel de motor de 1400/1600 cu injectie unde este cu totul altceva.

Acelasi motor montat pe o D1300 si D1100 lucreaza in regimuri diferite. Cel de D1100 se incinge mai tare si are termostat care deschide incepand cu 70C, daca pui un astfel de termostat pe D1300 este ca si cum n-ai avea. Popular este numit termostat de tari calde...asa am auzit eu, poate altii au auzit altceva. In plus pompa originala de apa de 1100 este cam ...ce sa zic, prin vest toti isi monteaza pompe de apa de Gordini de 1100cm.

In consecinta vara pe la noi in peste 50C la la suprafata asfaltului motorul; se incinge iar uleiul ... devine mai putin viscos...asta este vara. Iarna n-ai problemele astea. Ca fapt divers baietii prin UK considera normal sa completeze cu ulei o data pe saptamana...cat nu stiu...

Totosi pt.ca nu mai tin exact minte consumul normat de ulei la M207 si motoru' de D1100 verific cu manualul si corectez daca este cazul pt. ca nu vreau sa sustin prostii mai ales ca am manualele. Corectez direct in postul initial daca este cazul cu scuzele de rigoare.

Multumesc George pt. atentionare.
cim95
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 638
Joined: 24 Jan 2013, 13:17
Location: Gmunden, Austria

Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei

Post by cim95 »

Citind comentariile voastre, au inceput sa mi se aprinda beculete se avertizare, la unele intrebari am primit raspunsuri, la altele m-am incurcat si mai rau. ;))
Incerc sa ma explic.
-Am controlat periodic nivelul uleiului si m-am minunat ca joja nu indica un consum desi vedeam ca este destul de "umed" pe dedesubt.
Pina in prezent, M-ul meu a rulat 1500 km de cand il am, si nu i-am completat uleiul.
Asta o fi cauza ca se aprinde becul rosu!

Chiar acum M-l este bagat la atelier ptr. revizia tehnica si sper ca nu am facut o greseala catastrofala ca le-am spus sa-i dea ulei 15W40 :-??

-Termostat
Chiar daca sistemul de incalzire sufla permanent caldura in habitaclu, acum in vara mi se topesc picioarele de la genunchi in sos, nu cred ca asta-i explicatia ca indicatorul este intre 40 - 60°.
Cand il scot de la service trebuie sa caut termostatul sa vad ce-i cu el.
TOT LA SFATUL COLEGILOR DE FORUM AM UMBLAT LA SONDA INDICATORULUI DE BENZINA SI ACUM FUNCTIONEAZA PERFECT

Acum DECEBAL sta de o sapt. in atelier ca aia nu indraznesc sa-i faca revizia.
Cica nu stiu ce sa controleze la un oldtimer.
Problema majora este ca "baiatul" a ramas fara frane!
Eu le-am spus sa-i aeriseasca circuitul de frana si sa completeze lichidul dar parca vorbesc la pereti.
Nici nu am voie sa ma rastesc la maistrul mecanic ca, daca se apuca sa-l controleze conform pretentiilor austriece, am dat-o de gard!

Ce spuneti de c.d.m.s.?
niku111
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1277
Joined: 07 Mar 2011, 20:33
Location: Craiova

Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei

Post by niku111 »

Daca becul rosu se stinge in turatie ,ori calitatea uleiului este slaba ori linia de arbore are uzura.Termostatul sigur are probleme sau mai degraba nu exista.Caldura ca sa nu mai bage trebuie inchisa trapa de admisie a aeruluiaflata in fata parbrizului.Frinele sigur au inceput sa curga cilindri sau pompa.
UMMM461
Membru
Membru
Posts: 248
Joined: 11 Jul 2011, 12:02
Location: Bucuresti

Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei

Post by UMMM461 »

Deci uleilul trebuie schimbat in 20W daca tii la masina, normal ca schimbi si filtrul de ulei. Ai grija sa nu cumva sa mergi cu jaluzeaua de la radiator inchisa.

Sperand sa nu fie cauzele mentionate de George...ca atunci este cam nasol...incearca urmatoarele:
1. Schimba uleiul;
2. Da sondele de ulei jos;
3. Spalat cu benzina bine si suflate cu aer comprimat. (este posibil sa se fi depus ceva pe acolo si sa nu lucreze cum trebuie. Nu este ceva neobisnuit la o masina care a stat mult si care naiba stie cu ce ulei a mers, ca sa nu mai spunem ca si sondele mai dau rateuri - defect de fabricatie)

Cam asta este cu uleiul. Daca nu se rezolva...dupa cum zice George...
Este insa cam ciudat cu joja...daca spui ca picura...pe sub masina...cum verifici tu uleiul cu joja?


Cu caldura dupa cum am spus si eu si nicu tine trapa inchisa (cea din fata) si ventilatorul oprit. Eu asa merg si nu se toteste nimic pe caldurile din Ro...in Austria nu cred ca este asa cald. Vara mergi fara geamurile laterale puse. Chestia cu robinetii...nu stiu cum este la L25 dar la mine la M207 trebuie sa desfac partea de sus din robinet si sa schimb garnitura din interior care poate fi din fetru, calti sau cauciuc si mi-e cam lene. Nu radeti de chestia cu fetru si caltii ca la prima varianta de M207 garnitura de la vibrochen in partea cu cutia era din sfoara de azbest...si chiar am facutr rost de sfoara respectiva...aaa...si la galeria de evacuare este la fel...la imbinarea dintre galerie si "saxofon"...:)

La mine in fiecare primavara gasesc pompa de frana goala, fara lichid, pun lichid aerisesc si nu mai probleme toata vara...asa ca ce sa zic...verifica daca curge pe undeva...si sa nu aeriseasca prin metoda sifonului ci cea clasica...dai pedale...pana rezolvi...daca nu merge...cam nasol...garnituri...cum au spus colegii...cat priveste reglajul ... nici nu vrei sa stii...

Termostatul...cum au spus si alti colegi...verifica daca-l ai...mult noroc...
cim95
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 638
Joined: 24 Jan 2013, 13:17
Location: Gmunden, Austria

Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei

Post by cim95 »

1-Ulei
Apropo FILTRU, am gasit prin masina un filtru original, curat, fara urme ca ar fi fost spalatn ou fabricat parca la Buzau. L-am dat maistrului mecanic sa-l schimbe si mi s-a plans ca ar fi fost cu goange-insecte :)
De unde sa-i scot eu un filtru care se potriveste?
Sa-l iau pe cel vechi si sa ma duc pe la mag. auto?

Cand verific nivelul uleiului cu joja procedez in felul urmator:
-parchez pe teren plan. orizontal
-motorul este rece
-scot joja si o sterg
-introduc joja in baie si o las cateva secunde
-scot joja si ma uit unde se afla nivelul uleiului
Mi se pare ca procedez corect!Sau NU?

2-Incalzirea
Cand mi-l dau aia de la atelier pe DECEBAL inapoi, ma apuc sa-l caut peste tot.
Daca mai merita, ca vine toamna!

3-Franele
Am impresia ca mesterul nu prea este in tema nici cu metoda "sifon" nici cu cea "pedala"
De fapt nici eu!
Am descoperit unde trebuie sa torn lichidul de frana dar inca nu stiu ce trebuie sa desfac la roata si daca reusesc singur sa-i dau si pedale si sa nu pierd lichid pe undeva in timpul manevrei de "pedalare" ;))
UMMM461
Membru
Membru
Posts: 248
Joined: 11 Jul 2011, 12:02
Location: Bucuresti

Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei

Post by UMMM461 »

cim95 wrote:1-Ulei
Apropo FILTRU, am gasit prin masina un filtru original, curat, fara urme ca ar fi fost spalatn ou fabricat parca la Buzau. L-am dat maistrului mecanic sa-l schimbe si mi s-a plans ca ar fi fost cu goange-insecte :)
De unde sa-i scot eu un filtru care se potriveste?
Sa-l iau pe cel vechi si sa ma duc pe la mag. auto?
Ai cartus filtrant (ca la masinile noi)?
cim95 wrote:Cand verific nivelul uleiului cu joja procedez in felul urmator:
-parchez pe teren plan. orizontal
-motorul este rece
-scot joja si o sterg
-introduc joja in baie si o las cateva secunde
-scot joja si ma uit unde se afla nivelul uleiului
Mi se pare ca procedez corect!Sau NU?
Perfect!
cim95 wrote:2-Incalzirea
Cand mi-l dau aia de la atelier pe DECEBAL inapoi, ma apuc sa-l caut peste tot.
Daca mai merita, ca vine toamna!
cim95 wrote:3-Franele
Am impresia ca mesterul nu prea este in tema nici cu metoda "sifon" nici cu cea "pedala"
De fapt nici eu!
Am descoperit unde trebuie sa torn lichidul de frana dar inca nu stiu ce trebuie sa desfac la roata si daca reusesc singur sa-i dau si pedale si sa nu pierd lichid pe undeva in timpul manevrei de "pedalare" ;))
Singur nu poti, mai ai nevoie de cineva.
Procedura este:
1. Umpli cu lichid de frana tip N (nu stiu cum se numeste ala german non DOT, in nici un caz DOT 3. Mai pine pui DOT4)
2. Slabesti aerisitoarele cu cheia de 10 INELARA ca sa nu strici hexagonul. Aerisitorul este exact deasupra conductei de frana pe interiorul puntiilor, adica pe "taler", in spatele tamburului. Uneori are si un capacel de cauciuc ca protectie;
3. Strangi la loc usor cat sa nu curga lichidul dar sa poti sa il desfaci usor.
4. Pui pe cineva sa "dea" la pedala adica sa apese pedala de frana pana se intareste;
5. Persoana de la volan trebuie sa tina apasat pe pedala iar tu desfaci usor aerisitorul si lasi sa iasa aerul;Trebuie sa comunice cand a ajuns cu pedala la fund (tu strangi aerisitorul la loc) si reia procedura.
6. La un moment dat curge aer si lichid, continui procedura de la pct. 4+5 pana curge numai lichid de frana.
7. Repeti operatia pt. fiecare roata;
8. Incepi cu circuitul cel mai lung, adica cu roata care are cea mai mare lungime de teava fata de pompa de frana.

Daca am uitat ceva rog colegii sa completeze.

Success.
User avatar
George
Administrator
Administrator
Posts: 6950
Joined: 11 Dec 2006, 21:18
Location: Bucuresti
Contact:

Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei

Post by George »

UMMM461 wrote:...o sa razi da' nu prea este asa ca-n manual, mai ales ca se poate face si compresia...si vezi exact... iar intervalul este la D1100 3000 km. ca si la 1300...vorbesc de manualele acestor masini si nu de cel de motor de 1400/1600 cu injectie unde este cu totul altceva.
D1100 nu stiu, deci nu ma exprim, dar D1300 are intervalul de schimb ulei de 5.000km, iar schimb filtru de aer 10.000km (scrie si pe "tulumba", carcasa filtrului de aer).
La cele pe injectie, de dupa a.f. 2000, intervalul de schimb ulei este de 10.000km, iar la cele cu motor renault de dupa 2000 (dsn sau slz) este de 15.000km.
In ceea ce priveste caldura si termostatele, nu stiu la D1100, dar la D1310 exista 2 variante, cel de 86 sau 89*C, si cel de 76*C. Asta din urma este destinat "tarilor calde", montate impreuna cu radiatorul "mare", sau "sm" (suprafata marita). Este varianta de dupa '80, cand se exportau in Siria, Maroc, Algeria. Nu e nimic "popular", este realitatea. :)

@cim95: ce inseamna "c.d.m.s."?

Uleiul 15w40 e bun, avand in vedere ca vine iarna, dar in perioada asta, cat si la primavara, sunt mari sanse sa-ti aprinda becul de presiune, ca e cam subtire pt gusturile lui M207. :)
Incearca ceva 20w50, sau, daca vrei sa dai un ban si sa stai in fata, vezi un Motul Classic Oil 15W50, ulei destinat motoarelor de dupa 1970 (tu ai L25, parca?) sau mai au ceva pt motoare dinainte de 1970, in genul celor monograd.
Filtrul de ulei difera de la M207 la L25. Daca nu ma insel, primul model de L25 are acelasi filtru, cu element filtrant (cartus) ca si M207. La L25 mai nou are filtru insurubabil, ca la D1300. Tu de care ai? Dar cred ca gasesti coduri echivalente aici, pe forum, la ambele.

Cu franele, vezi sa nu piarda pe undeva. Intai repari pierderile (inlocuit garnituri) apoi completezi cu lichid de frana si aerisesti. Poti pune ce lichid gasesti, DOT3 sau DOT4 ca n-are nici pe dracu. Diferenta intre cele doua o da punctul de fierbere, care e mai mare la DOT4 si e si mai uzual. Le si poti mixa, ca nu sughite. Nu se mixeaza si nu se pune DOT5, care e pe baza de silicon, e altceva...dar e si mai greu de gasit, deci nu cred ca le incurci. :)
Poate pierde pe la:
- pompa de frana, curge sub bord, la pedala. Sau prin corpul ei, pe la capacul de "tabla" de deasupra, unde vine vasul, intre capac si corpul pompei. Daca e la capacul asta, tre verificata strangerea capacului. Daca tot nu inceteaza pierderea, trebuie demontat capacul si facuta o garnitura de pluta, preferabil, ca preia deformarile de planeitate ale pompei, mult mai bine.
- pe la unul din cei 6 cilindri de frana, 4 pe fata si 2 pe spate. Asta se poate vedea pe partea interioara a rotilor, pe spatele platoului de frana. Nu stiu daca gasesti garnituri pe acolo, ca sunt numai de M, dar in tara mai gasesti, fabrica unii pe la Baia Mare.
niku111 zice bine, dar nu detaliaza, sa te invete. vrea sa te cheme la el, la atelier. :P
Si UMMM461 zice bine de faza cu mizeria in sonde. Este posibil, datorita utilizarii uleiului de calitate slaba de-a lungul vremii, sa se depuna "mazga" din aia, "pamant", sau cum vrei sa-i zici, exact in orificiul sondei, unde tre sa masoare ea presiunea. Trebuie scoasa sonda, curatata/suflata si pusa la loc. Poti face asta cu ocazia schimbului de ulei.
Aerisirea instalatiei de franare e descrisa bine, mai sus, de UMMM461. Dar eu zic, daca ai posibilitatea, ca poti folosi si chestiile alea vacuumatice pt aerisit. Numai sa ai grija sa completezi cu lichid pe masura ce scoti "aer". Deasemenea, n-ar strica sa pui un furtun in capul surubului de purjare de la cilindri, care sa vina intr-o sticluta, ceva. Se poate folosi furtunas din ala de la instalatia de spalat parbrizul la dacie, transparent, de 8mm. Asta ca sa nu curga lichid pe platourile de frana, sa strice vopseaua.
ARO CLUB ROMANIA
cim95
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 638
Joined: 24 Jan 2013, 13:17
Location: Gmunden, Austria

Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei

Post by cim95 »

Domnilor colegi si prieteni, ma simt ca la scoala, teorie si sfaturi primesc din belsug, acum ramane sa pun mana pe cheie si sa trec la praftica.
Partea buna in Austria este ca ai timp 4 luni sa te ocupi de revizia tehnica dar poate ca stiti asta.
Dupa ce mesterul o sa faca constatarea si-mi pune lista cu defectiunile in mana mai am timp sa le remediez.
Partea proasta este ca mai vreau sa-l scot la aer pe DECEBAL si fara frane nu indraznesc.
Multumesc ptr. sfaturile primite si va tin la curent cu evolutia lucrarilor! :)>-

UN AMANUNT:
Sambata am fost in Slovacia la o intalnire de oldtimere militare si am avut placerea sa descopar si un M ceh!
cim95
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 638
Joined: 24 Jan 2013, 13:17
Location: Gmunden, Austria

Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei

Post by cim95 »

M-ul ratacit!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
badlion
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 560
Joined: 13 Dec 2006, 16:56
Location: Bucuresti
Contact:

Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei

Post by badlion »

in caz ca nu stiai, plinurile pentru motorul L25:

- ulei motor 5,5 l
- filtru aer 1 l
- cutie viteze 2 l
- cutia de transmisie 1 l
- diferential fata 2 l spate 1,2 l
- caseta directie 0,340 l
- amortizor 0,320 l
- sistem racire 12,5 l (FOLOSITI ANTIGEL SI PE TIMP DE VARA !!!!!!)
- pompa frana 0,65 l
- pompa ambreiaj 0,65 l
User avatar
badlion
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 560
Joined: 13 Dec 2006, 16:56
Location: Bucuresti
Contact:

Re: ARO M 461C_Indicator presiune ulei + temperatura apei

Post by badlion »

inca ceva, din experienta unor posesori de M-uri (eu fiind un fost, spre rusinea mea)

La cutie si diferentiale T90

la motor 15W50 (Motul Classic - ulei
special pt.. masini istorice)

Referitor la filtrul de ulei cea mai ieftina solutie
este sa ii faci o reductie si sa potrivesti filtrul de
metal de ARO.

Exista si un filtru Mann codul H 928/1

Post Reply