Despre statii CB si antene

Alternatoare, demaroare, acumulatori, instalatie electrica, lumini. Si orice merge pe curent. Reparatii, modificari, probleme tehnice.

Moderators: mariusjaz, socratee

Post Reply
User avatar
vercingetorix
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2396
Joined: 17 Mar 2010, 19:30
Location: Bucuresti
Contact:

Despre statii CB si antene

Post by vercingetorix »

Am cautat in ultima vreme sa-mi cumpar o statie radio cu antena.
Pentru a alege in cunostinta de cauza am incercat sa inteleg principiul de functionare, caracteristici, etc.
Am gasit pe net un articol foarte bun in aceasta privinta, sper sa fie de folos celor interesati.
Autorul articolului mi-a permis publicarea aici, deci nu e rost de plagiat.
Astfel mi-au scazut drastic sansele sa ajung prim-ministru. ;D

p.s. stiu ca avem colegi radioamatori, daca vor considera necesar sa intervina cu o observatie sau precizare, e binevenita...mai ales ca nu m-am hotarat ce sa cumpar.
Daca nu Aro, atunci ce ?

User avatar
vercingetorix
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2396
Joined: 17 Mar 2010, 19:30
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Despre statii CB si antene

Post by vercingetorix »

Statia de emisie-receptie (generalitati)

Deci, toti stim ca este util sa avem o statie de emisie pe masina.
Atat in off-road cat si pe sosele ptr a afla despre radare/politie si starea drumului.
Statiile ce le folosim noi pe masini sunt statii ce emit in frecventa joasa de 27Mhz, numita si CB de la Citizen Band.
Au fost folosite de regula de serviciile de posta in germania la un moment dat apoi pe masinile de taxi, dar ele isi au originea in radio-amatorism.
Oameni ce erau pasionati de electronica au confectionat un set de emitatoare in aceasta frecventa ptr a comunica de acasa, gratuit si cu mai multa lume, fara cabluri, etc.
De la acesti radioamatori a pornit frecventa de 27 mhz, lor trebuie sa le multumim.
Dupa ani aceasta frecventa a fost folosita de diverse firme servicii de stat, de modelisti si de catre aeroporturi.

STATIA:

Statia are rolul de a emit in eter, in frecventa ce noi o alegem prin butonarea comutatorului Ch (channel) de la 1 la 40.
Fiecarui canal ii corespunde o frecventa.
Frecvente ce cresc cu cate 10mhz incepand de la canalul 1 pana la 40, aceasta fiind doar o banda de frecventa CB, cea mai utilizata.
Statiile de CB ptr a iesii pe poarta fabricii trebuiesc supuse unor standarde europene sau mondiale si anume, posibilitatea de a asculta sau a emite strict controlat, atat prin frecventa canalelor respective cat si prin normele de putere.

In Europa este impus standardul de putere de 1 Watt in AM si 4 Wati in FM.
Avem posibilitatea sa ne alegem statii mai performante sau mai simple, mai puternice sau "in standard", mai fiabile sau "tigai".
Diferentele dintre aceste categorii de statii este facuta de functiile statiei pe care o alegem.

Putem gasi pe statii urmatoarele butoane ce reprezinta functii si reglaje:

VOLUM : probabil ca stiti la ce se refera, la volumul sonor / audio pe care vrem sa-l avem la timpan
SQ sau SQUELCH :este functia ce suprima zgomotele nedorite de fond atunci când nu se realizeaza convorbiri.(fasaitul ala de ne termina nervos )
CH : este butonul de unde noi comutam canalele de la 1-40
MODE : de aici putem comuta pe AM, FM,USB si SSB
AM - modulatie in amplitudine
FM - modulatie in frecventa.
SSB - banda laterala unica
USB - banda laterala Înalta
RF GAIN: este potentiometru' ce face ne da posibilitatea sa micsoram puterea de receptie, adica ajustam receptia dupa bunul plac. (daca sunt in padure si nu vreau sa-i aud pe ceilalti dupa celalalt deal, vreau sa-l aud decat pe X cu care am iesit, reduc acest RF, pana nu-i mai aud pe ceilalti, decat pe X)
MIC GAIN: puterea de modulatie din microfon. Adica, pot sa dau MIC la maxim si sa tin microfonul departe de gura, de ex. pe volan, cand vb si sa ma aud bine, sau pot sa reduc din MIC, sa fiu nevoit sa duc microfonul lipit de gura si sa ma aud la fel.
Important: Aceste doua butoane trebuie sa fie mereu la maxim
ANL/NB : comutatoare ce ne reduc din bruiajele de la masinile ce nu au deparazitarea bine realizata, reglajul se face in functie de situatie.
ASC :Automatique Squelch Control, ne spune simplu....ne ajuta sa evitam reglarea squelch-ului manual, insa nu constituie un avantaj, deoarece...daca ala dupa dealul de vizavi are o statie ff puternica, deschide ASC si ne bruiaza comunicarea cu X
CH 9/ CH19 : sunt canale de urgenta in tarile dezvoltate, sunt sisteme de monitorizare a traficului si in caz de urgenta, calamitate, accident, se comuta pe CH9 si se anunta, iar CH 19, este canalul universal al soferilor din lumea intreaga.
BEEP: functia - Beep este tonul care semnalizeaza sfarsitul emisiei printr-un ton strident, ce avertizeaza corespondentul ca ai trecut pe receptie, cel ce are pe statie acest buton, nu realizeaza ce inseamna...insa X care ne aude remarca faptul ca am terminat comunicarea si intram pe receptie.
S metru: Este un bar graf cu LED-uri sau un instrument analogic (VU metru), cu ajutorul caruia putem aprecia nivelul semnalului receptionat, iar la emisie, permite un control permanent asupra puterii de emisie.
Daca nu Aro, atunci ce ?
User avatar
vercingetorix
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2396
Joined: 17 Mar 2010, 19:30
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Despre statii CB si antene

Post by vercingetorix »

Mai putem avea un buton cu doua pozitii CB si PA . Pe CB se foloseste statia in mod normal iar in PA daca se monteaza un difuzor exterior se poate vorbi afara, bineinteles dupa conectarea la mufa PA din spatele statiei . Pentru o calitate superioara ( ca de exemplu la masinile de politie ) recomand montarea unui amplificator .
Statiile de emisie receptie, folosesc sistemul de comunicare uni-sens.
Adica, vorbitorii comunica cu randul ce au de transmis, nu ca la telefon in paralel sau simultan.
In caz ca se nimeresc ca 2 statii sa emita in acelasi timp, cel ce are statia mai puternica, va fi auzit de ascultatorul cel mai departat fata de cel cu statia mica.
Statiile de CB, trebuiesc sa fie montate in masina intr-o pozitie usor / comod accesibila.
A nu se monta statia de CB sub scaunul soferului, sau in spatele scaunului.
Deoarece pentru a putea regla, sau porni statia, a schimba canalul, vei fi nevoit sa-ti distragi atentia de la condus sau de la trafic, lucru total nepermis.
Greselile pot fi fatale.
Nu se recomanda statiile ce au microfoane cu butoane pe ele, gen schimbarea canalelor din microfon.
La off-road, nu ai mereu grija lui, te mai asezi pe el,il mai tavalesti de bord si uite cum schimbi canalul fara sa vrei si ramai "singur in bezna ".

Se recoanda, atunci cand va achizitionati statie sa urmariti cateva aspecte:

-pentru statiile mai simple:
statia sa fie cat mai completa, adica sa aiba suport de montaj, cablu de alimentare,suport ptr microfon
sa aiba functii cat mai simple, cat mai putine butoane si reglaje.
cu cat mai putine butoane cu atat mai putine batai de cap, necesar fiind strictul necesar: volum si channel.

-pentru statiile mai performante:
statia trebuie sa fie completa (ma refer la kit-ul de montaj, surubele, cleme, suporti de statie)
sa aiba suplimentar fata de statiile simple, urmatoarele functii, MIC GAIN, RF GAIN, PA, NB/ANL, S-meter, TX poweer (puterea de emisie).

A aparut in text cuvantul modulatie .Aceste termen se refera la puterea vocii din comunicare si este in stransa legatura cu MIC GAIN-ul.

exemplu:
stau cu microfonul langa gura, la 20cm de gura.
dar nu am modulatie suficienta, adica cel ce receptioneaza, aude ca intru eu in emisie, dar aude niste mormaieli, iar ca sa descifreze ceea ce zic, trebuie sa dea volumul mai mare....abia atunci aude ceea ce zic.
daca duc MIKE GAIN la maxim, pot sa tin microfonul la nivelul volanului sau in torpedou ca el ma va auzi clar si cu o tenta de indepartare, daca aduc microfonul langa gura atunci voi deveni supra-modulat, adica va zgaria timpanul, va fi o voce puternica (chiar pe volum redus) si care nu se face inteligibil, ceva gen "racnet", dar la un volum audio redus.

Cel mai bine reglajul acestui MIKE sau MIC GAIN se face cu inca o masina in paralel la o distanta de 5-10 m si reglat din scurt, pas cu pas (daca sunt apropiate masinile se creeaza microfonie).

ATENTIE :
-statiile care au functia PA - nu suporta difuzoare mai mare de 5w /4 ohmi
-puteti folosi aceasta functie daca legati la statie un difuzor external, la mufa PA din panoul spate al statiei, aceasta functie foloseste finalul audio, daca il ardeti pe acela, nu veti mai auzi nimic in statie,puteti vedea ce X intra in emisie, dupa S-metru, dar atat.

Alimentarea statiei se va face la 12V, se recomanda ca firele de alimentare sa fie trase direct din baterie, iar in functie de puterea statiei sa se aleaga cabluri specifice puterii.
de exemplu la o statie de pana in 40 W se pot pune cabluri de 1,5-2.
Ca un ultim sfat, statiile ce au in spate radiator de aluminiu au de regula potential de putere de emisie mai mare, avand finali de emisie de putere.
Daca nu Aro, atunci ce ?
User avatar
vercingetorix
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2396
Joined: 17 Mar 2010, 19:30
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Despre statii CB si antene

Post by vercingetorix »

ANTENA:
Antenele se impart in mai multe modele sau categorii:

a. antenele lambda/4 ,
b. antenele 5/8 lambda
c. antenele lambda/2.(unidirectionale, nu ne intereseaza)

In functie de categoria antenei, ele sunt mai bune sau mai putin bune, cu mai mare sau mai mic randamentul (castigul) sau cu rezistenta mai mare sau mai mica la puteri mari de emisie.
Antenele din categoria a, sunt antene de regula ce au un randament si o performanta medie, ce rezista pana la 1200w emis un timp limitat si la 300 w nelimitat (sa zicem), si cu un castig de 4db.
Antenele din categoria b , sunt antene mai performante decat cele din categoria a, printr-un castig mai mare 6db si rezistenta la puteri de pana la 2000w ptr scurt timp si 700-800W timp nelimitat.
De regula tijele antenelor sunt din inox si au o importanta foarte mare.
Antenele pe masina se monteaza in pozitie verticala.
Antenele din categoria c , nu face obiectul nostru de interes.(se folosesc in telecomunicatii in zonele aeroporturilor).

Piata este foarte generoasa cu utilizatorii, sunt zeci de tipuri si modele. Aceste antene in general nu sunt prereglate, ca atare dupa montare necesita o ajustare. In practica s-a demonstrat ca problema de baza ce se pune la montare este asigurarea unei contragreutati suficient de mari. La antenele mobile, caroseria vehicolului este si contragreutatea, din acest motiv este foarte important ca suportul de fixare a antenei pe masina sa faca contact electric perfect cu tabla de caroserie.
Antenele au un rol important in comunicarile in CB, si anume ele sunt elementele ce emit.Fara ele, nu am putea comunica, sau am comunica pe distante ff mici, ori am arde statia.
Antenele de CB au nevoie de camp liber de emitere, de aceea se recomanda ca ele sa fie montate cat mai aerisite sau la o inaltime cat mai mare pe masina, sau sa nu aiba obstacol in aproapierea lor (cca 30-50 cm) pe toata lungimea ei, inclusiv bobina.
Punctul cel mai bun pentru montarea unei antene de CB este plafonul masinii, exact in centrul plafonului, in centrul geometric.
Prinderea pe caroserie se face printr-un suport fix special de prindere pe tabla (nu conteaza producatorul) insa trebuie tinut cont de un aspect ff important, suportul de antena sa aiba contact perfect cu masa masinii. Este foarte important deoarece semnalul vine printr-un cablu coaxial de 50 ohmi, iar el trebuie amplificat prin bobina de la baza antenei, aceea bobina lucreaza prin intermediul unor campuri electro-magnetice si daca in acel camp nu avem si minus din caroserie, nu se inchide circuitul, deci nu avem randament ci vom emite doar cu sarma sau elementul radiant.
Mai pe intelesul tuturor, daca nu avem masa la antena, mai bine punem o sarma in spate la statie...este acelasi lucru.
Antena emite in 360 de grade directionale, acele unde se reflecta in continuare, castigand mai multe unde la emisie, deci mai bun randament.
Daca punem antena la inaltimea maxima a masinii, pe plafon, centrata in centrul geometric al plafonului, cu un plan de masa ( minus de la masina) bun, atunci vom avea un randament maxim.

Presupun ca va veti intreba "dar antenele cu talpa magnetica, cum merg?", aproape la fel de bine ca cele fixe pe masini, insa ele isi iau minus-ul prin cablu coaxial al antenei.
Calibrarea antenei se face cu un aparat special numit SWR-metru (severmetru - asa se pronunta), ce se monteaza intre statie si antena si ne arata unda reflectata.( reprezinta cantitatea de unde ce ies din antena si se intorc in antena, respectiv statie.)
Daca ai antena montata in fata masinii, vei avea randament bun cu cei din spatele tau si mai putin cu cei din fata, daca o ai in spate montata.....vei avea avantaj cu cei din fata si dezavantaj cu cei din spate.
Daca nu Aro, atunci ce ?

User avatar
vercingetorix
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2396
Joined: 17 Mar 2010, 19:30
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Despre statii CB si antene

Post by vercingetorix »

Daca avem cablu mai lung decat trebuie, acesta nu trebuie sa se faca colac, sub forma de cerc, deoarece acesta se transforma in bobina si ne scade randamentul, prin creearea de camp electric.
Calibrarea antenei se face de catre un specialist, indiferent de situatie, nu acceptati sa se taie din radiantul (tija sau sarma ) antenei.
Antene care se preteaza foarte bine ptr off-road, sunt antenele tip PRESIDENT, MIDLAND,SIRIO, deoarece sunt toate 5lambda/8 au 6 db castig si in plus beneficiaza de un resort ce le permite sa se indoaie pana la 90 grade, prin padure sau copaci, lungimea fiind de 165cm, este suficient.(nu fac vreo reclama, cam astea sunt...)
In interiorul antenei, la baza ei in bobina sunt 2 infasurari.
Una spre baza, de circa 2-3 spire ce are rolul de a inchide rezistenta cablului sau impedanta lui de 50 ohmi(la care nu se umbla niciodata) si una catre varf care are rolul de a calibra antena.
De recomandat ca cele doua legaturi dintre filetele antenei si bobina sa fie cositorite,ele vin din fabrica (unele dintre ele) cu contact doar prin infiletare.
Baza antenei, filetul de jos care se infileteaza in suportul antenei si rezistenta de 50 ohmi, trebuie cositorite, la fel si cel din spre varf cu bobina de ajustare a radiantului, musai cositorite.
Din cauza condensului si umiditatii, acele bucati de cupru oxideaza si apoi nu mai fac contact, rezulta comunicare imposibila.

1. Antena nu amplifica nimic, nefiind alimentata cu energie electrica sau mecanica. Ea poate sa aiba sau nu pierderi ori sa emita pe anumite directii mai mult ca pe altele.
2. Antena nu emite in jos, spre tabla masinii. Intr-adevar, orice antena asimetrica (adica nu dipol) necesita o "oglinda" de curent. De regula, este chiar pamantul. Cand nu este el la indemana, si tabla masinii actioneaza oarecum similar insa tot prin interactiune cu acesta. Oricum, antena tipica auto prezinta pe axa radiantului atenuari importante ale semnalului, putandu-se asimila cu inexistenta emisiei pe acele directii.
3. Nu isi iau niciun minus prin fir. Ca nu au nevoie. Pur si simplu, talpile de calitate au o folie metalica ce actioneaza ca un condensator in relatie cu suprafata tablei. Unul insuficient, de aceea se recomanda pentru performante maxime, acolo unde fiecare db conteaza, fixarea pe tabla capotei. (Decibel - unitate relativa de evaluare a semnalului prezentat ca un raport intre doua semnale din care unul cunoscut). Nu este cazul la aplicatiile CB unde lucrurile nu sunt atat de critice si unde cu sau fara 1-2 db nu conteaza ca oricum relieful e cel care atenueaza cel mai mult.
4.Statia se alimenteaza corect direct de la bornele bateriei, nu de la priza de bricheta si nici de pe firul de la alternator. Firul coaxial are, chiar daca pare greu de crezut, o anumita rezistivitate si, implicit, o cadere de tensiune care afecteaza functionarea corecta a statiei.
5.Elementul radiant este cel care trebuie acordat pe freventa de emisie, el este cel care transfera energia de radiofrecventa. El trebuie intai de toate acordat precis, abia apoi se discuta de alte elemente ale antenei.
Oricum, 5/8 lambda la 27 MHz este aproximativ 6,87 m. De cele mai multe ori antenele auto functioneaza ca antene L/4.
Sa zicem insa ca nu e o greseala majora asta cu "taiatul spicului".
6. Daca ne referim la radiatorul izotrop, adica ala care radiaza peste tot cei 4 W pompati in el, atunci o antena L/4 care ar trebui sa fie 2,75 m are un "castig" de 2,3 dbi (decibel izotrop). O paranteza, la fiecare 6 db, puterea se dubleaza.


Multe mituri in zona asta a antenelor dar sugerez cateva reguli:
1. Antena e bine sa fie fixata pe tabla fie a capotei fie pe un suport bine legat la sasiul masinii (sau coaja, dupa caz)
2. Cablul antenei e bine sa fie schimbat la doi, trei ani.
3. Reglajul de acord al antenei ("calibrarea") sa fie facuta cu analizor sau, ma rog, SWR-metru.
4. Criteriul principal pentru antena auto ar trebui sa fie rezistenta mecanica si fiabilitatea, mai putin lungimea. Intre antenele de 1,5 m si cele de 2 diferenta este insesizabila, la fel ca si diferenta intre 4 W si 5 W dar o antena care se face praf din doua crengi poate sa compromita siguranta cuiva.
Daca nu Aro, atunci ce ?
UMMM461
Membru
Membru
Posts: 248
Joined: 11 Jul 2011, 12:02
Location: Bucuresti

Re: Despre statii CB si antene

Post by UMMM461 »

Foarte util articolul

Anumiti radioamatori sustin ideea cel mai important lucru este ANTENA. Tind sa cred ca ei cam stiu cu ce se mananca.
Mai jos un articol de pe site-ul radioamatorilor cam cum se alege o statie CB

http://www.radioamator.ro/articole/view.php?id=622

Ca idee, asa este antena nu amplifica, ea are sau nu castig, adica ai 3 antene la fel de lungi dar nu cu toate se receptioneaza la fel de bine. Trebuie sa te uiti la dBm (castig). Pe site-uri apare castigul in dBi si dBm. Se alege una cu dBm cat mai mare. Ca idee, castig dBi=3.5 inseamna gastig zero, adica este o sarma. A nu se face confuzie intre bBi si dBm.

Daca folosesti talpa magnetica si tot muti antena de colo-colo, ba pe capota, ba pe portbagaj, ba pe alta masina, eu personal nu cred ca are rost sa calibrezi antena.

Un cablu foarte bun pt. antena costa cam 20Ron/metru si este de tipul RG213. Daca ai antena buna, statie buna si cablu/mufe prost/proaste , iar nu-i bine. Pierderile pe cablu si mufe pot fi mari. Adica statia emite cu 4W iar la antena ajung 3W, deci tu emiti cu 3W. Eu am masurat pierderea pe un cablu RG17, pierderea pe 2.5 metri era de 0.7 W. In alta ordine de idei cablul pt. montaj pe auto trebuie sa fie construit cu firul central multifilar, cel cu cablu central mono-filament se rupe mai usor din cauza vibratiilor. Firul central se rupe in apropierea antenei sau a mufei care intra in statie.

Acum depinde de ce performante vrei.

Post Reply