Motociclete si Biciclete.

Despre masinile fabricate dupa 1945 si pana-n prezent

Moderators: Werner, mariusjaz

Post Reply
User avatar
aztec
Incepator
Incepator
Posts: 27
Joined: 11 Dec 2006, 21:03
Location: Bucuresti

Mobra si Pegas

Post by aztec »

Pegas in viata, Mobra in istorie

13 Aprilie 2004

Din anii ’60 incoace peste patru milioane de biciclete au fost puse pe piata de fabrica de la Zarnesti, judetul Brasov. Meseriasii de la poalele Masivului Piatra Craiului garanteaza ca majoritatea bicicletelor sunt inca in functiune. „Bicicletele noastre nu sunt de unica folosinta, asa cum este moda la unii, ca brichetele de trei lei“, spune Octavian Tudose, directorul Centrului Pegas de la Uzina Mecanica Tohan SA. „Americanii isi iau cate o bicicleta de 50 de dolari pe vara. Am vandut si noi acolo, dar nu asta este traditia noastra. Romanii, mai saraci, sunt obisnuiti sa-si lase bicicleta mostenire.“

Pretul rezistentei

Strategia bicicletelor rezistente pentru doua sau chiar trei generatii aduce acum incasari mai ales din piese de schimb, trei sferturi din cifra de afaceri a fabricii de biciclete venind din aceasta directie. La poarta fabricii pot fi vazute biciclete vechi de peste 30 de ani, adevarate vedete ale longevitatii, asa cum este „exemplarul iranian“, dintr-un lot vandut intre 1967 si 1970 in tara asiatica. Invazia de biciclete de import, mai ales din China este acuzata pentru ingustarea pietei bicicletelor romanesti. „Bicicletele ieftine si colorate sunt asamblate uneori si la noi in zonele defavorizate. Astfel de biciclete sunt adevarate pericole. Ar trebui sa fie testate inainte de a se permite comercializarea lor. Un vecin de-al meu si-a luat una si dupa o saptamana a venit la mine cu furca din fata rupta. Tot la piesele noastre ajung chiar si chinezariile“, remarca Octavian Tudose, care sugereaza Autoritatii pentru Protectia Consumatorului sa apeleze la laboratorul de incercari de la Zarnesti.

Romanii prefera masinile

Puterea mica de cumparare a romanilor ar trebui sa-i indemne sa prefere bicicletele in locul autoturismelor. Orasenilor, mai ales, le lipseste insa traditia olandezilor, sunt de parere zarnestenii. La Tohan SA s-a adaptat o bicicleta pentru mediul rural, cu doua portbagaje, rezistenta la zeci de kilograme, sau s-a produs tricilul, dar la tara sunt si mai putini bani decat la oras.

Nostalgia Mobra

Ultima motoreta brasoveana, un „Hoinar“, s-a vandut la sfarsitul lunii martie cu 11,7 milioane lei. La lansare pretul unui exemplar (omologat in 1976) a fost de 11.000 lei. Prima Mobra s-a vandut cu 6.325 lei, apoi s-a scumpit la 7.800. Mini-Mobra se vindea in 1981 cu 4.900 de lei. La fabrica de la Zarnesti a mai ramas doar un exponat de muzeu.

„Cu mare regret executia motoretei Hoinar a fost oprita deoarece motorul furnizat de intreprinderea METROM Brasov nu corespundea normativelor europene“, spune Mircea Babes seful colectivului cercetare-proiectare de la Tohan SA. Inadvertentele fatale au fost mai ales cele privind poluarea.

Altadata se produceau 3.000 de motorete pe luna si uneori se vindeau tot atatea. Mobra era idealul de independenta al adolescentilor anilor ’70-’80, dar asta se intampla in secolul trecut. Acum, la Zarnesti se asambleaza motorete sub licenta austriaca, dar cu componente din India.

Adrian N. Ionescu

22 de ani de salvamont cu motoreta romaneasca

Iancu Clinciu este veteranul motoarelor la Tohan SA. Crede ca motoreta brasoveana ar fi putut supravietui. Nu este de acord cu scuterele pentru care nu ai nevoie de permis, „colorate ca un papagal si bune doar pentru asfalt. Am fost de doua ori cu mobra mea la mare. Nici o pana!“, spune mesterul. „La mers intins am fi facut 12-14 ore pana mare, ar fi tinut, dar n-avea rost sa tragem pe ele. Plecam cu cortul, sa ne si distram“.

„Am facut de doua ori si Transfagarasanul. Plecam dimineata si intr-o zi ne si intorceam. A fost un motor foarte fiabil, urca-n varf de munte. Faceam zeci de drumuri pana la Curmatura Pietrei Craiului. Intrebati-i si pe fratii Pivoda, de la Salvamont, care inca patruleaza pe munte cu motoreta, mai ales Nicu“, continua veteranul Clinciu, care implineste 54 de ani in iunie.

Patrulare pe mobra

Gemenii Nicu si Nelu Pivoda, responsabilii formatiei Salvamont de la Zarnesti, confirma. „Pai daca te prinde apelul!… Pleci ca sa ajungi mai repede, doctorul nu ajunge cu ambulanta! Pana nu demult nici n-aveam masina. Cu segmentii buni urc cu ea foarte bine si la Cabana Curmatura, la 1.500 de metri, unde nu ajunge masina. Daca este uscat trecem de panta mare, pe poteca, cu rapa si in stanga, si-n dreapta“, surade Nicu Pivoda, seful formatiei. „Pe acolo s-ar uita bine si un cascador sa vada daca trece sau nu“, completeaza Iancu Clinciu.

Si iarna salvamontistii sunt pe drumuri cu mobra. Pun leucoplast pe cauciucuri si merge. Au mai si cazut cu ea, sigur.. Istorii vesele si triste Salvamontistii si-au folosit motoarele si la transportul celor raniti mai usor, cu fracturi de antebrat sau luxatii. Chiar si pentru decedati. „Atasam targa si incet, incet razbeam la drum“, zice inabusit Nelu Pivoda. Despre accidente, oamenii muntelui nu vorbesc usor. In 1988, la una dintre interventii, au dat peste un grup de studenti din Praga. Motoreta i-a ajutat pe salvamontisti sa ajunga mai repede, dar una dintre fete a fost prea grav ranita. „Noi am scos-o in viata, dar a murit la spital. Era fiica unui ministru al Cehoslvaciei. Va dati seama ce a urmat...“ Nu le-au lipsit insa nici intamplarile care acum par hazlii. Nelu s-a trezit intr-o zi cu un urs speriat de turisti care i-a taiat calea, iar Nicu s-a trezit printre vaci, a incercat sa se strecoare si a cazut. „Am vazut praf mare in fata, am incetinit eu, dar tot am nimerit intre ele. Ma adun de pe jos si vacarul, ca sa se scuze, chipurile, imi zice: «Prost, animalul, domnule!...», dar eu nu sunt sigur nici acum ca nu se referea la mine“, rade salvamontistul.

Oameni si marci

Fratii Pivoda au 48 de ani, Nelu – cu 15 minute mai tanar decat Nicu, sunt salvamontisti din 1978 si pe mobra din 1982. „Daca am mai avea unele noi, n-ar fi rau“, spune Nelu Pivoda. Zarnestenii isi disimuleaza bine nostalgia pentru vremurile de glorie ale orasului si ale zonei. Puhoaiele de biciclete si zgomotele motoretelor umpleau spatiul cu ceea ce acum oamenilor li se pare ca era optimism. Marcile au insa propria viata si, drept sau nu, soarta oamenilor depinde de ele.

Adrian N. Ionescu

Istoric

# 1954 – Actuala Tohan SA, descendenta al fabricii construite aici de Malaxa in 1937, se produce Victoria, prima bicicleta, pentru adulti.
# 1959 – prima motoreta, Carpati, urmata de varianta Carpati Super.
# 1967 – prima bicicleta pentru copii, Pionier; incepe seria marcii Tohan
# 1968 – primele biciclete pentru adolescenti, Junior si Pegas
# 1971 – omologarea motoretei Mobra 50
# 1972 – incepe seria Pegas pentru adulti
# 1975 – prima bicicleta Pegas pentru copii sub 10 ani; primele biciclete de camera
# 1976 – omologarea Mini-Mobra si a motoretei Hoinar.
# In anii ’80, seria Pegas se diversifica, apar bicicletele cu mai multe viteze. Pegas 1027 Campion avea cinci viteze.
# In anii ’90 este produsa bicicleta de munte si cea pentru cros. Bicicleta de munte are 18 viteze si frane Cantilever. Bicicletele de camera sunt dotate cu bord electronic.
# 1994 – sistarea productiei motoretei Hoinar.


http://www.jurnalul.ro/articol_8726/peg ... torie.html

User avatar
aztec
Incepator
Incepator
Posts: 27
Joined: 11 Dec 2006, 21:03
Location: Bucuresti

Motociclete si Biciclete.

Post by aztec »

Primul IMS din romania
Motocicletele ARO

In 1953 la Campulung, in actuala fabrica ARO, s-au construit primele motociclete romanesti. Acestea au fost fabricate intr-un total de 12 bucati (una se regaseste – astazi – in muzeul intreprinderii din Campulung). Tot in anul 1953, Intreprinderea Metalurgica de Stat – Campulung a devenit Intreprinderea de Automobile „ARO“. Denumirea ARO – in traducere – fiind Automobil ROmanesc.

http://www.motociclism.ro/forum/index.p ... t&id=12288
User avatar
pantelimon
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1499
Joined: 28 Jan 2007, 20:35
Location: Bucuresti

Raspuns: Motociclete si Biciclete.

Post by pantelimon »

NEA AZTEC, LA ULTIMA MEA VIZITA MOTOCICLETA AIA NU PREA MAI ERA PE ACOLO.SIGUR S-A MATRASIT
Last edited by maiden on 23 Oct 2007, 19:43, edited 1 time in total.
User avatar
ydaniel
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 4674
Joined: 13 Jun 2007, 11:46
Location: bucuresti
Contact:

Re: Mobra si Pegas

Post by ydaniel »

articolul a fost in JN cu titlul de marcile noastre.sunt f fiabile dar din pacate in ultima mea vizita in zona nu mai era nimica.alta intreprindere de care se la alege praful si rugina.
cand esti bun nu-si amintesc,
cand esti rau nu te uita

User avatar
silvester
Membru
Membru
Posts: 226
Joined: 16 Oct 2007, 07:06
Location: ploiesti
Contact:

Re: Mobra si Pegas

Post by silvester »

Intreprinderile romanesti care au ajuns la fier vechi.... ni se datoreaza. Dupa 89, majoritatea romanilor au alergat dupa harburi capitaliste care "tineau" mai bine ca Dacia. Am fost si eu unul din ei. Am avut destule masini (am inceput cu o dacia 1100), si acum am o dacia 1310. Intre ele destule... fiat, mitsubishi, vw, ford. Masinile noastre au suferit de proasta intretinere. Cine punea la dacie un ulei semisintetic, de pilda? Ca doar e dacie, merge si cu ulei Bunica (sau ce mai gaseai pe la schelele petroliere, la pret derizoriu). Dacia mea are 180.000 km, dintre care 170.000 sunt facuti de subsemnatul. Motorul e ala din fabrica (doar daca nu l-o fi schimbat fostul proprietar, dar in cei 10.000 pe care i-a facut, nu cred). Nu bate, porneste, masina nu troncane. Deci, daca ai grija de ea, e totusi o masina buna. Cu care nu ma duc la fiecare 10...15000 la service sa dau buna-ziua contra unor milioane bune. Asa se intampla si cu venerabilul motor D127 care, banuiesc ca daca e intretinut nu-i chiar asa de prost precum zic unii. La un curs de management, lectorul ne-a demonstrat ca si trabantul si mercedesul au aceeasi calitate. Adica aceea care se cere prin caietul de sarcini. Ii dau dreptate.
Acum sa demonstrez chestia cu "caietul de sarcini"
Sa recapitulam. Am o mica firma de instalatii termice. Proaspata, de cateva luni. Deci bani... cam ce am avut cand am plecat de la petromservice. Ca sa car 1...3 centrale, 15...20 de calorifere, 100...200m de teava si ceva instalatii de aer conditionat, imi trebuie o masina. Cu dacia nu mergea (o fi ea breack, dar o cocosam). Avand in vedere ca trebuia sa duc si oameni la lucrare, am sarit peste ideea de camioneta. Deci, o duba. Din ziarul local am inceput sa caut dube. Am gasit cacalau. Fiat ducato, ford, wv, etc. De la 7000 de euro in sus. Din care-mi lipseau cam ....6000. Puteam face rost, dar prebuia sa-i dau inapoi. Asa ca am ajuns la concluzia ca-mi trebuie o masina ieftina (atat la cumparare, cat si ca intretinere), la care sa-i pot face mentenanta prin forte proprii, fara vreun service specializat. Ce masina? Normal una romaneasca. Adica TV. Pe care imi scot banii din 2....3 lucrari. Si la anu' o pun la restaurat. Daca mai exista fabrica, probabil ca imi luam tot un TV (nou, daca-mi permiteam). Dar cum, prin indiferenta noastra, fabrica nu mai exista, probabil ca urmatoarea duba va fi una de import. Pacat. In loc sa platim 500 de oameni (tot romani, de-ai nostri) care muncesc la fabricarea unei masini, platim tot atatia straini. A, si vreo 2...3 care o vand in romania. Ne meritam soarta. Nu pot crede ca nu am fi avut oameni sa scoata o masina competitiva. Dar nu mai avem cercetare. Si o natie fara cercetare, e o natie de "cioclasi".
Scuze pentru postul cam lung, am "deversat" si eu ce am avut pe suflet.
User avatar
pantelimon
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1499
Joined: 28 Jan 2007, 20:35
Location: Bucuresti

Re: Mobra si Pegas

Post by pantelimon »

daaa subscriu oricum soarta ne e pecetluita santem generatia copiilor risipitori
User avatar
Misi din Cluj
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1005
Joined: 24 Oct 2007, 10:37
Location: Cluj-Napoca

Re: Mobra si Pegas

Post by Misi din Cluj »

Prima motoreta Romaneasca.

Unii isi mai amintesc de Mobra, mica motoreta din anii 70’-80’. Din pacate in zilele noastre aproape, ca au disparut total, de pe strazile noastre. Chiar si pozele, despre aceste motorete, sunt extrem de greu degasit.
Si mai putini cunosc, inaintasii Mobrei, care au fost motoretele Carpati si Carpati Super, echilvalentul pe doua roti al IMS-ului. Iar inainte de aparitia Carpati-ului a mai existat o alta motocicleta M53, din care s-au fabricat, doar cativa bucati.
In cele ce urmeaza o sa incerc sa evoc povestea motoretelor  pe care scria “FABRICAT IN ROMANIAâ€
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Gaz 69 AM -1962; Aro 10 Mk1 - 1980
User avatar
Misi din Cluj
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1005
Joined: 24 Oct 2007, 10:37
Location: Cluj-Napoca

Re: Mobra si Pegas

Post by Misi din Cluj »

Si o poza cu primul model de Carpati, fabricat intre 1959-1964
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Gaz 69 AM -1962; Aro 10 Mk1 - 1980
User avatar
baciudibaciu
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 3075
Joined: 12 Aug 2007, 22:26
Location: Bucuresti Titan
Contact:

Re: Mobra si Pegas

Post by baciudibaciu »

Uite d"aia nu moare tara asta. Exista Incurabili si netratabili.BRAVA MISU !!! %%- good luck %%- good luck %%- good luck
Cu omul nescolarizat ,te certi putin si ai scapat,dar duci o lupta infernala cu PROSTUL care are scoala !


ARO 10-4
Renault Kangoo 15 dci
Mercedes W123 200d
User avatar
alex
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1518
Joined: 12 Mar 2007, 23:16
Location: Bucuresti

Re: Mobra si Pegas

Post by alex »

in vara am mers in zarnesti cu aro, cautand o coronita de bicicleta ca sa pun bile in capacul de la mrl (nu aveam....mi-am dat seama ca lipsesc dupa ce decupla singura in sarcina).

am sunat cativa prieteni si m-am invartit o ora in zzaarnesti si nu am ma gasit nici un loc unde sa gasesc piese de bicicleta....nu mai exista nimic.

am gasit coronita in piata din campul lung...chinezeasca cred.

pacat.
happily mending an Aro 320 D127
vstef_is
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1809
Joined: 31 Jan 2007, 23:10
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Mobra si Pegas

Post by vstef_is »

tie ti-ar trebui MRLuri AVM... nu mai ai probleme cu ele...
User avatar
George
Administrator
Administrator
Posts: 6950
Joined: 11 Dec 2006, 21:18
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Mobra si Pegas

Post by George »

felicitari,mishu! a iesit fain
ARO CLUB ROMANIA
User avatar
ydaniel
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 4674
Joined: 13 Jun 2007, 11:46
Location: bucuresti
Contact:

Re: Mobra si Pegas

Post by ydaniel »

alex wrote:

am sunat cativa prieteni si m-am invartit o ora in zzaarnesti si nu am ma gasit nici un loc unde sa gasesc piese de bicicleta....nu mai exista nimic.



stiu
de vreo 4-5 ani nu mai e nimica:( eu vin lunar in zarnesti
nu se compara Tohan cu vreo bicicleta made in china.dar nici Mobra cu vreun scuter ieftin,care se face praf la o luna de la achizitionare.aici alt caz in care S-A VRUT sa se distruga uzina :-\
cand esti bun nu-si amintesc,
cand esti rau nu te uita
User avatar
pantelimon
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1499
Joined: 28 Jan 2007, 20:35
Location: Bucuresti

Re: Mobra si Pegas

Post by pantelimon »

misii visto carpatiu eram si eu sami iau una dar cerea omu prea mult pe ae nu ne-am inteles la pret.
hoinarul imi place mult si am reusit sa-mi iau una aproape noua
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Misi din Cluj
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1005
Joined: 24 Oct 2007, 10:37
Location: Cluj-Napoca

Re: Mobra si Pegas

Post by Misi din Cluj »

@George: Ahaaa...pe langa IMs-uri mai exista si alte comori, pe acolo. :D
Cat, despre Carpati, cea verde din poza este de vanzare in Fagaras (BV) si nici nu cere mult pe ea. 300 RON pe primul model de Cartpati nu mi-se pare mult. Este chiar prima serie si are chiar si vopseaua inca originala. Rezervorul este un pic lovit, dar se poate face. Daca te intereseaza, pe tine sau pe careva dintre voi de pe aici de pe forum... vorbiti cu omu' ca ar fi pacat sa ajunga pe mana vreunui pustian, care s-o distruga:
laurentiu farcas

P.S. Mai are si un Simson Sport 251 din 1961.
Gaz 69 AM -1962; Aro 10 Mk1 - 1980

Post Reply