Auto si nu numai .. dotarea armatei

Despre masinile fabricate dupa 1945 si pana-n prezent

Moderators: Werner, mariusjaz

Post Reply
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

flo wrote: 12 Jan 2023, 23:25 Un coleg cu care aveam un hobby comun, ma duce la un pilot TAROM sa imi arate niste machete facute de acesta . Tocmai facuse trecere de pe AN24 pe ROMBAC. L-am felicit. Omul posac a spus ca nu-i foloseste la nimic.
- Unde pot sa ajung? Tot in tara. Tot la Chisinau. Nici Bulgarii nu ne mai primesc.
Spui de avionul nr. 22. Pai ai nostrii s-au poticnit de la nr 8. Cand s-ar fi ajuns la 22? Pana atunci, tot pe pierderi?
Sincer , am destul de putina incredere in pilotii romani si in povestile lor .
Ca erau mai buni la povesti decat la fapte .
http://www.aias.gov.ro/index.php/ro/pub ... tie-civila
Si nu sunt toate accidentele , lipsesc accidentul lui Malutan , accidentul de pe lacul Siutghiol etc
Intre altele , brava aviatie romana a fost singura care a reusit sa distruga 3 din 8 elicoptere EC-135 .
Incompetenta, indisciplina .
Si lucrurile merg asa in continuare :
https://ziardecluj.ro/cine-sunt-smardoi ... ean-acuza/

Spuneau ca e depasit nivelul de zgomot .
Dar la INCREST se gasise o solutie, care chiar funtiona , si anume atenuatoare de zgomot .
https://www.facebook.com/photo/?fbid=74 ... 3526021830

Solutie care chiar functiona , avioanele care le aveau montate functionand pana dupa 2000 , pe aeroporturile cu restrictii .
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 275&type=3
JAT, Adria, Ryanair
Soarta Rombac-urilor se poate vedea aici
descarga (27).png
sursa : https://www.yumpu.com/en/document/view/ ... on-history
flo wrote: 15 Jan 2023, 22:31
Ei au incercat sa faca si un avion agricol. Cu motorul YAK -ului. Din nefericire avionul nu a putut fi omologat. Motorul nu avea omologare civila..
De la mine din Spania
https://www.seguridadaerea.gob.es/sites ... 20Ed.5.pdf
DIn Marea Britanie
https://assets.publishing.service.gov.u ... _11-18.pdf
flo wrote: 17 Jan 2023, 14:05 Draga Nicusor, nu stiu in cer masura romanii au rezolvat omologarea. Sincer nu stiu. De la lucratori de la Aerostar am aflat in 1997 ca rusii nu le mai permit fabricare avionului si nici a pieselor de schimb. Au vandut stocul de piese la preturi mici, in conditii de legalitate discutabila. Singurele vandute legal au cele cumparate chiar de rusi.
IAK -52 TW , productie Aerostar dupa 2000
https://spiritinthesky.co.uk/classic-ai ... -for-sale/
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 4JS%29.jpg
https://aeropedia.com.au/content/yakovl ... -yak-52td/
https://jetfighter.com.au/missions/yak- ... ak-attack/

Cred ca este mai bine sa privim realitatea decat povestile .
Sincer , am cunoscut destul industria romana , si nu toti care au trecut pe acolo aveau ce cauta intr-o fabrica .
Iar acestia se pricep la ceva , apoi la povesti se pricep .
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

Oprirea productiei Yak-52 a fost cauzata de nerentabilitate.
Nerentabilitatea de cererea redusa.
Cererea redusa datorata saturarii pietei cu Yak-52 second-hand .
http://www.termikas.com/aircraft/YAK-52 ... 0Data.html
"YAK 52TD the upgrade and major modification of the YAK 52 offering a cheaper option to that of the "Aerostar" YAK-52TW (Romanian YAK 52TW). "
Iar criza aparuta in 2007-2008 nu a ajutat .
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2001
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by flo »

Draga Nicusor. Indiscutabil ca multi de prin fabrici si uzine nu aveau ce cauta pe acolo. Aia nu este o poveste a unui pilot. Ca bietul de el nu ne povestea ceva. Pur si simplu ne spunea ca BAC-ul nu mai ajungea in prea multe locuri. In Europa nu. Da, ai dreptate, f multe accidente sunt legate de indisciplina. Apuseni, Siutghiol si altele. Corect. Acum, ce vrea ziaristul ala , nu este exclus sa nu obtina. Daca documentele misiunii sunt clasificate , nu va vedea ceva. Spui ca gasise INCREST o solutie. Pai de ce nu s-a utilizat?
Tu arati documente pt avion. Pt YAK. Bacauanii nu avea omologare, la acea vreme, pt motor. Nu era imposibil sa o fi obtinut. Dar costa. Daca productia a incetat din lipsa de comenzi, atunci este simpla cauza. Zici ca piata a fost saturata de aparate vechi. Pai in locul lor ce au fost introduse? Ori pietii i se oferea ceva mai performant, ori numarul utilizatorilor a scazut brusc. Putin probabil. Sa fim cinstiti. Avioane de genul 52-lui erau deja de ani buni echipate cu turbopropulsoare. Asadar, despre ce piata vorbim. Revin, nu am reusit sa gasesc un document care sa prezinte clar licenta sovietica pt avion.
Nicusor, sa ne gandim ca se produsese IAR 825 cu turbopropulsor. Dupa revolutie se puteau cumpara motoare ca disparuse interzicerea de importuri. Se puteau obtine omologarile necesare. Daca intrebi uzinele, ti-ar fi spus ca nu avea bani. Adevarul este ca intreprinderile nu isi aranjasera contractele externe. O faceau intreprinderile de comert exterior. Dupa 1989 s-au trezit fara contacte, fara oameni priceputi in comert exterior si fara bani. Ce succes sa fi avut?
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

flo wrote: 07 Feb 2023, 19:05 Spui ca gasise INCREST o solutie. Pai de ce nu s-a utilizat?
Fotografiile ne arata ca s-a utilizat .
In exterior , nu in Romania .
Pe atunci romanii inca nu emigrasera .
Azi a iesit o statistica , suntem sase milioane emigrati .
Multe curse aeriene pe zi .
flo wrote: 07 Feb 2023, 19:05
Tu arati documente pt avion. Pt YAK. Bacauanii nu avea omologare, la acea vreme, pt motor. Nu era imposibil sa o fi obtinut. Dar costa.
Nu poti omologa un avion fara motor omologat .
Iar avionul a fost omologat .
Si uite inca un prototip, de aceasta data cu motor Lycoming , identic cu cel de pe IAR-823 :
Yak-52 Condor l motor Lycoming O-540.jpg
Sursa : https://www.facebook.com/roaviation/pho ... =3&theater
flo wrote: 07 Feb 2023, 19:05
Dupa 1989 s-au trezit fara contacte, fara oameni priceputi in comert exterior si fara bani. Ce succes sa fi avut?
Bani erau .
Patru miliarde doar pentru a acoperi devalizari bancare .
Un debuseu era apararea nationala, spre exemplu suedezii ne propusesera radarul lor aeropurtat , se putea monta pe ROMBAC . Sau avion de patrulare navala . Sau, sau ......
Militarizat, nu erau ataea probleme de omologare .
Reciteste te rog articolul din Arhivele Olteniei , sa vezi cum nu se pteau monta pe avion motoare neomologate .

Cat despre piloti , am spus ca nu am o parere prea buna .
Asta cam incepe pe vremea lui Ceausescu , cand existau locuri rezervate in scolile militare pentru candidati cu stagiu in productie .
Unii meritau , altii nu .
O excelenta idee sa faci din tractoristi sau pierde-vara din uzina aviatori .
Si cand in 1990 s-au vazut cu painea si cutitul in mana , filozofia a fost : importam , ce ne trebuie industrie ! Si poate si mai pica ceva !
Daca o sa iti cada in mana revistele aero din prima jumatate a anilor `90 o sa vezi cum unul tragea sa importe de la o firma, altul de la alta .
Iar aviatia civila tot un fel de aviatie militara era la inceput , nu ?
Comandamentul aviatiei civile.jpg
sursa : https://www.facebook.com/roaviation/pho ... =3&theater
Cat despre calitatile profesionale , hmmm....
https://www.culoriletrecutului.ro/categ ... =1&start=2
Drept ca nici acum cu Tarom-ul nu e mai bine .
2000 de angajati , hmmm
Era si o gluma : la control s-a descoperit ca din 2000 de angajati 1200 erau neamuri . 800 vor fi dati afara .

Cat despre industrie , o alta traznaie a acelor vremuri .
Prioiritatea de buletin .
O buna prietena din liceu ,foarte culta , absolventa de facultate specializare AC/grupa calculatoare cu brio , voia un post in Bucuresti , mai aproape de focarul national de cultura .
Imposibil . I s-a oferit ori acasa ori la Cernavoda . Punct .
Nu am nimic cu nimeni , cum se zice pe la noi , dar asa au ajuns la varf oameni fara vocatie .
Cum am scris mai inainte referitor la IAR-705 , in loc sa termine prototipul ei umblau brambura pe banii IAvBucuresti ca cumpere motoare pentru trei ipotetice dar neexistente viitoare variante .
Ce le pasa ?

Am ezitat trei saptamani inainte de a continua polemica .
Dar acesta e adevarul .
Despre oameni si industrie de varf .
Mizerabil adevar care ne-a trimis pe sase milioane de romani in bejenie .
Acum trei ani eram cinci milioane .
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2001
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by flo »

Nicusor, este un amestec de multe in ce spui. De frustrare, de ... , dar si de multe erori.
Iti repet, romanii nu detineau vreo omologare pt motor pt uz civil. Avionul era un proiect sovietic, iar romanii primisera acceptul de a-l fabrica si atat. Totusi, daca tot au realizat prototipul, de ce nu au continuat omologarea cu avionul agricol? Ca era treaba lor, fiind produsul lor?
Faci o mare confuzie. Banii de la Bancorex nu erau ai Aerostarului. Eu vorbeam de ce se gasea in conturile Aerostarului, ca ei cheltuiau. Sa fim seriosi, dar nu putem discuta ca Moromete la Iocan. Aia proveniti din productie erau sportivi de la aerocluburi. Comparativ cu cei din liceele militare, erau, pt zbor cel putin, mai avansati si mai buni. Si pt simplu fapt ca trecusera de o selectie privind calitatile de zburator.
Da, pt aeronavele militare nu existau acele exigente. Dar avea armata nevoie? Oare uiti sa spui ca armata a trebuit sa renunte la sute de avioane? Uiti ca armata se afla intr-o mare incertitudine: nu doctrina, nu aliati, nu politica militara. In temeiul a ce sa pretinda aparatul de care zici? Ai idee ca primele aparate de care au dorit sa scape au fost romanestile IAR93? Preferau anticul Mig 19, cu tot calvarul pe care il reprezenta mentenanta sa. Si aveau motive serioase sa faca asa. Cum iti explici ca anticul T 55 este si in prezent mai fiabil ca TR85?
Repet: este gresit sa ne umflam in pene cu chestii exagerate la fel cum este gresit ca nu am valorificat atat cat aveam in mod real. Spui ca au plecat romani. Adevarat. Dar ai vazut ce spunea un reprezentant al patronatului roman, cand i s-a atras atentia ca salariile oferite ii alunga pe romani? Ca nu-si permit sa-i plateasac si sunt liber sa plece si ca o sa se descurce cu ceva asiatici. Nu guvernul alunga romanii in mod principal. Angajatorul privat. Aminteai de Tarom. A avut manager strain, angajat dupa procedura europeana. Nu a rezolvat nimic, nu a obtinut nimic. Pai ala nu a vazut rudele? Dupa cum spunea cineva, daca nu exista statul roman, aceasta companie era demult disparuta. Lumea aia in care v-ati facut o noua viata si sa va ajute Dumnezeu pe mai departe, ne spunea sa iasa statul din afaceri ca-i prost administrator, ca ne va fi mai bine cu investitor strain, puternic. E, uite ca in energie e jale cu investitorii astia straini.
Nu consider o polemica. Dar eu zic ca a ne cunoaste corect si a recunoaste ce nu reuseam, asigura o posibilitate reala de succes pe viitor.
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

Abia astept sa vad un DAC 8X8 sau 4x4 reparat, poate si ceva modernizat.Surpriza ar fi daca s-ar adapta cabina lunga si la varianta 4x4.In finalul articolului sunt pomenite niste"sperante".
https://piataauto.md/Stiri/2023/02/Fabr ... -militare/
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2001
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by flo »

10 unitati pe an?
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

flo wrote: 12 Feb 2023, 19:5410 unitati pe an?
In Est au ramas functionale partile militare ale vechilor uzine de camioane:Tatra(aprox.1500 buc/an,dar aici este vorba si de o lunga traditie),Jelcz( 250 buc/an),Raba,FAP.Ultimele doua ca si numar cred ca undeva ca si Roman.Si tare mi se pare ca cei mici au renuntat la filozofia autarhica de pana in '89 si fac camioane precum au incercat candva cei de la "23 August":sasiu Zis,motor Ganz si "obraz" romanesc.
Si o veste care ar putea sa dea un suflu nou celor de la Brasov:UE a dat liber la interventia statului in economie.Poate luam exemplu din Poland care ar avea in plan fie dezvoltarea vechii locatii ,fie o noua fabrica dar tot de camioane militare.
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2001
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by flo »

Tatra are sange de la Renault, deci e alta chestie. Pai o noua fabrica este la Petresti. Nu cu produs romanesc e drept. Sa intervina statul cu ce? Cu ce bani? Dar solicitare de camioane exista? In momentul in care Roman a ratat momentul, pe care Dacia nu, sfarsitul era greu de evitat. Atentie, in Polonia fosta industrie de armament a fost privatizata in mica masura. Conducerea acestei industrii a fost preluata de ... fostii lor securisti. Va mai amintiti cand va spuneam ca UE este suparata pe Polonia ( si pe Ungaria) ca are o justitie care permite dirijarea fondurilor ue? Va spuneam ca un polonez de la WIS intreba cu uimire, dupa ce auzise cum e lupta cu "coruptia": Da' procurorii nu sunt romani?
Se spune ca niciodata nu e prea tarziu. Nu o fi. Dar costurile sunt diferite.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

Pentru colegii forumisti colectionari , sau pentru reenactment ,
https://www.militarysurplus.eu/eng_m_Mi ... -1797.html
Se gasesc de toate , incepand de la VM ( hanorace , accesorii pentru cai ) , parasutisti ( casti , containere ) si terminand cu camasi si izmene .
https://www.militarysurplus.eu/product- ... E-NEW.html
https://www.militarysurplus.eu/product- ... ROUND.html
https://www.militarysurplus.eu/product- ... k-New.html
Plus o multime de accesorii din care nu am vazut in timpul serviciului militar dar care se aflau in magaziile stoc de mobilizare .
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

A plecat si DAC-ul la razboi.In formula cea mai sexy,4x4.Nu stiu cum se poarta cu inscriptionarea la beneficiar acum,cu cruce sau fara.
https://piataauto.md/Stiri/2023/02/Patr ... n-Ucraina/
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

dragospetres wrote: 02 Mar 2023, 19:04 A plecat si DAC-ul la razboi.In formula cea mai sexy,4x4.Nu stiu cum se poarta cu inscriptionarea la beneficiar acum,cu cruce sau fara.
https://piataauto.md/Stiri/2023/02/Patr ... n-Ucraina/
Totusi Dragos ,
Brava armata romana a vandut aceste camioane cu 250 - 1000 km la bord , unele spre taiere , s-a mai discutat aici pe forum .
In conditiile in care unitati de artilerie sau radiolocatie se amarau cu camioane uzate , cu motoarele , transmisiile demontate si trimise la reparatie .
Vad ca cineva si-a batut joc de inzestrarea armatei .
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

Un proiect ramas aproape necunoscut , racheta antinava NN-86 .
A fost dezvoltata de Academia Navala Mircea cel Batran ( atunci Institutul de Marina "Mircea cel Batran" ) in colaborare cu ICSITA si Aerostar ( atunci Intreprinderea de avioane Bacau ).
A fost construita la AEROSTAR Bacau ( atunci Intreprinderea de avioane Bacau ) , inclusiv radarul de bord dupa cum mi s-a povestit ,la sectia de electronica de aviatie denumita mai apoi FERA .
FERA.png
A fost testata in anul 1989 .
A existat si client , si anume Iran .
Un motiv de suparare pentru Israel .
Si uitandu-ma cum a sfarsit dr. Gerard Bull , vad ca Mossad nu glumea .
Pe baza experientei castigate se afla in dezvoltare o racheta de croaziera .
Exista un proiect de scanner laser pentru evitarea obstacolelor .
Oprit tot .
NN-86.png
Anul inceputului sfarsitului industriei de varf romanesti .
Am intalnit apoi ingineri de la FERA care isi cautau de lucru prin tara , in mentenanta electronica industriala .
Dupa care s-a deschis larg poarta emigrarii .
Dupa vorba betivului turnator la Secu .

Unicul exemplar cunoscut se afla la intrarea Muzeului Academiei Navale Mircea cel Batran .
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 00.&type=3
316282052_509445461228389_3796177444010456529_n.jpg
Mai multe imagini aici :
http://suntemromania.blogspot.com/2013/ ... bomba.html
https://www.facebook.com/Academia.Naval ... =3&theater
https://www.facebook.com/Academia.Naval ... 946138245/
https://www.facebook.com/Academia.Naval ... =3&theater
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by NNnicusor on 02 Mar 2023, 20:27, edited 2 times in total.
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

NNnicusor,am citit undeva ca in armata masinile se caseaza ,in timp de pace,nu la kilometraj ci la varsta. Se pomeneau acolo niste termene 25-30 ani si apoi Hai libi!.Flo,probabil ne lamureste .
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

Flo ,
A fost demult , in deceniul tulbure `90-2000 .
Sectia de conductori electrici ducea lipsa de comenzi .
Oamenii care in somaj tehnic , care de pe o zi pe alta .
Sunau clientii , solicitau cablu si nepoata " cabinetului 2 " le raspundea ca nu se fabrica cablu electric .
Delegatul de la RomTelecom ,bun platnic , pentru ca insista sa i se fabrice cablu a fost scos afara din biroul directorului comercial cu " iesi afara in aia `matii " .

Dumneata imi spui ca stii de la sursa din Aerostar , probabil cea din 1997 , ca motorul nu era omologat , eu iti pun link-uri cu avioane Yak-52 TW particulare , vandute dupa 2000 , si aflate in exploatare .
Cam ce ar trebui sa inteleg de aici ?

Post Reply