Generatorul de curent alternativ sau alternatorul

Alternatoare, demaroare, acumulatori, instalatie electrica, lumini. Si orice merge pe curent. Reparatii, modificari, probleme tehnice.

Moderators: mariusjaz, socratee

Post Reply
User avatar
amicul
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 594
Joined: 26 Jul 2007, 19:05
Location: Bucuresti
Contact:

Generatorul de curent alternativ sau alternatorul

Post by amicul »

GENERATOARE DE CURENT                ALTERNAIV
(ALTERNATOARELE)


          La noile constructii de automobile, ca urmarea cresterii puteri receptoarelor si consumatorilor introdusi, a pornirilor si opririrol dese in circulaia intensa din orase, a rezultat po de o parte necesitatea incarcarii bateriilor la turatii de mers in gol ale motoarelor, iar pe de alta parte necesita cresterii limitei turatiei maxime a generatoarelor (ca urmare a cresterii raportului de transmisie de la motor la generator),  cerinte carora dinamurile nu le mai pot face fata. Din aceste cauze, ele au inceput sa fie inlocuite in scara tot mai larga cu altenatoare. Alternatoarele pentru automobile sunt generatoare sincrone prevazute cu redresoare statice, care folosesc de obicei diode de siliciu, si ca urmare nu mai necesita colectoare cu lamele ca in cazul dinamurilor. Ele au rolul de a alimenta cu curent electric consumatorii (receptoarele) si de a incarca bateria de acumulatoare.

CONSTRUCTIA ALTERNATOARELOR
In general, alternatoarele pt automobile se construiesc cu indusul in stator si inductorul in rotor.
INDUSUL
Este construit din tole si care are o infasurare trifazata asemanatoare masinilor sincrone sau asincrone obisnuite. Cele trei faze sunt conectate fie in stea, astfel ca tensiunea la borne este mai mare decat tensiunea fiecarei faze, fie in trunghi cand se obtine o tensiune la borne egala, dar intensitatea curentului mai mare. Tensiunile fiind starnadizate, trecre trebuie sa se faca de la 14Vla 7V ceea ce, insa, maodifica turatiile de mers in gol si cea nominala, cea maxima putand ramane aceeasi . Astfel, un alternator modern, montatin ste, debiteaza 35A la tensiune de 14V, cu turatia de mers in gol de 1 000 rot/min si montat in triunghi debiteaza 50Ala tensiune de 7V, cu turatia de mers in gol de 900 rot/min.
INDUCTORUL
Inductorul poate fi cu excitatie electromagnetica sau cu magnet permanent.
  La constructiile cu magneti permanenti (executati di aliaje  dure si cansante), datorita absentei infasurarii de excitatie si a inelelor colectoare apar dificultati regate de reglarea tensiunii.
            Alternatoare cu excitatie electromagnetica se inpart in alternatoare cu inele colectoaresi fara inele colectoare.
            Solutia alternatoarelor cu excitatie electro magnetica fara inele colectoare, cu doua intrefieruri, cu infsurarile inductorului plasate in stator, alaturi de cele ale indusului este neeconomica ; in plus, fluxul magnetic in intrefier nu mai variaza de la maximul negativ la maximul pozitiv, ci numai intre zero si maxim, ceea ce constituie un srios dezavantaj.
            Alternatoare cu inele colectoare. De bicei se utilizeaza inele colectoare radiale, dar in anumite cazuri ca de exemplu la alternatoarele tip. 1130 care echipeaza motoarele D-115, pt protejarea colectorului inpotriva patrunderi prafului se utilizeazainele de tipul frontal.
In general, sunt doua inele colectoare si mai rar trei-aceasta, in situatia cand excitatia este functionata, curentul de magnetizare este de intensitate mica si ca urmare uzura si arderea periilor este mica.
            In prezent, constructia cea mai raspandita este cea a alternatorului cu excitatie electromagnetica cu doua inele colectoare, avand polii inductorului sub forma de gheare. La acest tip, infasurarea de excitatie se compune dintr-o singura bobina asezata concentric pe miezul rotorului, ceea ce permite o constructie simpla si economica. Datorita polilor in forma de gheare si a suprafetelortrapezoidaleale talpilor acestora, se obtine o forma convenabila a curbelor tensiunikor electromotoare induse de alternator, foarte apropiata de forma sinsoidala.
              Astfel de alternatoare sunt construite de firmele  Bosch – Germania Duciellier, Paris – Rhone, Femsa – Franta ; Electroprecizie si Sfantul Gheorghe – Romania; Lucas – Anglia; Motorola – S.U.A.
                    Dezavantajele alternatoarelor consta in numarul relativ mare de diode redresoare (6-9 bucati), care sunt costisoare inca, si in faptul ca pot fi usor scoase din fuctiune in cazul strapungerii prin suprasolicitoare, in situatia conectarii gresite sau a nerespectarii anumitor prescriptii. 
Utilizarea alternatoarelor trifazate (mai mici cu 30 – 40% decat cele monofazate) necesita un numar de sase elemente redresoare.
                Odata cu ieftinirea redresoarelor aceste generatoare se generalizeaza la majoritate tipurilor de automobile . In plus, la alternatoare, protectia contra curentilor de scurt circuit sau de supra sarcina se realizeaza automat prin saturatie alectromagnetica a masinii, fapt pt care nu este necesar regulatorul de curent, astfel incat redresoarele sunt protejate de pericolul suprasarcinilor. Constructia alternatoarelor este simpla, robusta si durabila.
                  Utilizarea redresoarelor intre alternatorsi baterie de  acumulatoare inlatura si necesitatea folosirii conjuctorului-disjuctor. Bateria de acumulatoare nu se poate descarca pe generator prin redresor, i loc de trei relee se utiliziaza numai regulatorul de tensiune. Curentul principal nu trece prin perii colectoare, fiinca infasurarea indusului este montata pe stator. Dispunerea infasurariide excitatie pe rotor usureaza constructia inelelor colectoare care devine mai simplasi mai robusta(nu ca colectorul dinamului), pentru ca curentii de excitatie sint mici, de maximum10% din curentul nominal. Dispunerea periilor radial pe inele colectoare ale infasurarii rotorice de excitatie face ca alternatorul sa mearga in ambele sensuri.
                    La turatiile mici sau la mersul in gol al motorului, generatoarele de curent continuu  nu dau o putere suficienta care sa asigure reincarcarea bateriei de acumulatoare. Generatoarele de  curent alternativ pot asigura incarcarea bateriilor de acumulatore la turatii micii, chiar la mersul in gol al motorului, astfel sa se generalizeze utilizarea lor.






  CARACTERISTICELE GENERATOARELOR

Principalele marimi caracteristice ale generatoarelor de automobile se vor prezenta in cintinuare.
      Tensiunea nominala este tensiunea dupa care se caracterizeaza echipamentul electric al automobilului, 6v, 12v, si 24v. Deoarece tensiunea de incarcare a unui element de acumulator, in realitate este de 2,3v, corespunzator tensiunilor de functionare ale echipamentului electric sunt mai mari : 6,9v, 13,8v, 27,6v.
        Puterea nominala a generatorului este determinata dupa puterea tuturor receptoarelor cu functionare de lunga durata, tinind seama de incarcarea bateriei de acumulatore.
        Curentul nominal  rezulta din raportul dintre puterea nominala si tensiunea nominala.
          Puterea maxima este puterea de lunga durata  pe care o poate da generatorul fara ca sa se incalzeasca peste limita admisibila, fiind cu 30-50% mai mare decit cea nominala(limita maximase refera la generatoarele de putere mai mica).
        Curentul maxim rezulta din raportul dintre puterea maxima si tensiunea nominala.
        Turatia de mers in gol sau de putere nula este turatia la care generatorul incalzit, neconectat la baterie de acumulatore sau de receptoare, da o tensiunede circa1,17 mai mare decat cea nominala. Ea trebuie cunoscuta la incercarea generatorului la mersul in gol. Peste aceasta turatie, generatorul incepe sa debiteze curent, astfel incat ea trebuie sa aiba valoricat mai mici posibile.
          Turatia de conectare este turatia la care generatorul se cupleaza cu reteaua si incepe a da curent, fiind cu 100-200 rot/min mai mare decat cea de mers in gol la dinamuri.
          Turatia nominala este turatia la care generatorul, in stare incalzita, da putere nominala . Aceaste depinde de constructia generatorului; cu cat dimensiunile sunt mai mari, cu atat racirea este mai buna, dar greutatea si pretul de cost.
          Turatia maxima este turati pe care generatorul o poate suporta fara sa se defecteze, fiind limitata de durata de serviciu si rezistenta periilor, a colectorului, a conductoarelor din crestaturile rotorului, care sunt supuse la forte centrifuge foarte mari, de comutatie si de incalzire. Ea depinde de constructie, astfel incat este indicata deuzina fiind cuprisa intre 3 500 si 10 000 rot/min la dinamuri si 15 000 laalternatoare. La mersul in gol al motorului dinamul nu poate da curent de incarcare pentru bateria de acumulatoare .La turatii mici motorul se roteste  neuniform si tensiunea dinamului variaza.
Pentru acest motiv , turatia la care dinamul se cupleaza cu bateria de acumulatoare se alege mai mare decat turatia de mers in gol a motorului, evitandu-se astfel conectarile si deconectarile prea dese dintre dinam si acumulator, care conduc la uzura si sudarea contactelor conjunctorului-disjuctor .     
            Alternatoarele dau curent chiar la mersul in gol al motorului.
            Diametrul carcasei se normalizeaza pentru a corespunde montarii lui in asa fel cu flansa.Anumite norme prevad pentru diametrul carcasei dinamurilo fixate in sa  76,2; 90; 100; 112; 125; 150; 178 si 203,2 mm, iar pentru cele fixate cu flansa 78; 93; 103; 115 si 128 mm.
            Alternatoarele au diametrul mult mai mari si lungimi mai mici.
              Sensul de rotire al generatorului se considera, privindul dinspre partea de actionare (opuse partii cu colector), sensul spre dreapta, fiind al acelor de ceasornic.
Prietenia este la fel ca banii, este mai usor de facut decit de pastrat

User avatar
ydaniel
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 4674
Joined: 13 Jun 2007, 11:46
Location: bucuresti
Contact:

Re: Acumulatorul Auto ( bateria )

Post by ydaniel »

nu va bazati prea mult pe indicatia aparatului din bord.eu as opta pt schimbarea alternatorului cu un bosch.ex de pe golf2,E 30,36...vectra a.
cand esti bun nu-si amintesc,
cand esti rau nu te uita
User avatar
silvester
Membru
Membru
Posts: 226
Joined: 16 Oct 2007, 07:06
Location: ploiesti
Contact:

Re: Acumulatorul Auto ( bateria )

Post by silvester »

ydaniel wrote: eu as opta pt schimbarea alternatorului cu un bosch.ex de pe golf2,E 30,36...vectra a.
De ce? Asta ce are?
User avatar
ydaniel
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 4674
Joined: 13 Jun 2007, 11:46
Location: bucuresti
Contact:

Re: Acumulatorul Auto ( bateria )

Post by ydaniel »

e mult mai bun decat cel romanesc.
cand esti bun nu-si amintesc,
cand esti rau nu te uita

User avatar
tarzy
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2646
Joined: 03 Dec 2006, 20:06
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Acumulatorul Auto ( bateria )

Post by tarzy »

probabil ca da curentul mai "alternat"

bre Daniele ... matale ori esti lautar ... ori esti egoist ... pai zi dom-le si pe ce te bazezi cand afirimi diverse? ai auzit tu de la socru' lu matusa' lu varu' lu bunicu' lu nepotu' lu vecinu' mai sau ai citit / experimentat .,.. da o sursa ceva ...

multumim anticipat 
Eu cred ca o tara care incearca sa prospere prin stabilirea de taxe mari este ca un om care, stind intr-o galeata, incearca sa se ridice tragind de miner.
(Winston Churchill)
User avatar
amicul
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 594
Joined: 26 Jul 2007, 19:05
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Generatorul de curent alternativ sau alternatorul

Post by amicul »

Prin ani 80 se montau pe Dacii alternatoare de 12V si 36A, si erau foarte bune pt bateriile de 12V si 55A sau 65A. Aceste alternatoare erau gandite pt o instalatie electrica cat mai simpla ( cateva becuri pe masina, si nu pom de craciun cum vreti voi )
Dupa ani 90 sau montat pe Dacii alternatoare de 12V si 50A datorita cresteri consumului de crent electric pe timp de noapte ( de la 2 faruru la 4 faruri, si montarea de  halogene pe masina ), pt ca cel de 36A nu mai facea fata la incarcare.
O data cu montarea aerului conditionat si a electroventilatoarelor sa trecut si la alternator de putere mai mare gen 12V si 100A.

Daca va uitati bine sau cei care sunt de meserie electricieni  ::), la alternatoare gasiti:
La cel de 36A, infasurarea statorului este legata in stea, iar din centru se putea lega un bec martor la bord.
La cel de 50A,infasurarea statorului este legata in trunghi.
La ce de 100A,infasurarea statorului este un pic mai complicata ( deoarece infasurarea pe stator este executata in S ) inca mai studiez aceasta forma.

Pe ARO este bine sa aveti monta alternator de 12V si 50A, daca aveti pe masina 2 baterii si instalatia de fabrica, face fata si la proiectoare ( nu prea multe ).
Eu intentionez sa-mi pun un alternator de LOGAN, de 12v si 100A ( cel de valeo ), si proiectoare valeo
Prietenia este la fel ca banii, este mai usor de facut decit de pastrat
User avatar
silvester
Membru
Membru
Posts: 226
Joined: 16 Oct 2007, 07:06
Location: ploiesti
Contact:

Re: Generatorul de curent alternativ sau alternatorul

Post by silvester »

Ca tot veni vorba de indicatorul de incarcare, recomand montarea unei "lupe de tensiune". Pentru cine nu stie este vorba de un voltmetru care indica de la 10 la 15V, adica intervalul care ne intereseaza. Se construieste simplu, dintr-un voltmetru clasic, o dioda zenner de 9,6V si o rezistenta.
User avatar
amicul
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 594
Joined: 26 Jul 2007, 19:05
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Generatorul de curent alternativ sau alternatorul

Post by amicul »

Pai punene si noua o schema ceva, sa ne prindem de monatj. ::)
Prietenia este la fel ca banii, este mai usor de facut decit de pastrat
User avatar
pantelimon
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1499
Joined: 28 Jan 2007, 20:35
Location: Bucuresti

Re: Generatorul de curent alternativ sau alternatorul

Post by pantelimon »

da vrem shchitza
User avatar
amicul
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 594
Joined: 26 Jul 2007, 19:05
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Generatorul de curent alternativ sau alternatorul

Post by amicul »

Schema instalatie electrica , alternator+baterie+releu de incarcare+indicator de bord  ;)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Prietenia este la fel ca banii, este mai usor de facut decit de pastrat
User avatar
amicul
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 594
Joined: 26 Jul 2007, 19:05
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Generatorul de curent alternativ sau alternatorul

Post by amicul »

date luate din revista tehnium
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Prietenia este la fel ca banii, este mai usor de facut decit de pastrat
User avatar
amicul
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 594
Joined: 26 Jul 2007, 19:05
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Generatorul de curent alternativ sau alternatorul

Post by amicul »

si
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Prietenia este la fel ca banii, este mai usor de facut decit de pastrat
User avatar
amicul
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 594
Joined: 26 Jul 2007, 19:05
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Generatorul de curent alternativ sau alternatorul

Post by amicul »

si
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Prietenia este la fel ca banii, este mai usor de facut decit de pastrat
User avatar
amicul
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 594
Joined: 26 Jul 2007, 19:05
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Generatorul de curent alternativ sau alternatorul

Post by amicul »

;)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Prietenia este la fel ca banii, este mai usor de facut decit de pastrat
User avatar
amicul
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 594
Joined: 26 Jul 2007, 19:05
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Generatorul de curent alternativ sau alternatorul

Post by amicul »

;)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Prietenia este la fel ca banii, este mai usor de facut decit de pastrat

Post Reply