Aro DESANT

Despre modelele construite,variante,motorizari,locuri in care s-au construit

Moderators: Werner, mariusjaz

Post Reply
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Aro DESANT

Post by NNnicusor »

Desi se credea ca Hamster 1 a fost primul vehicul romanesc destinat trupelor aeropurtate , mai precis parasutabil , adevarul este altul . In 1985 specialistii auto ai comandamentului trupelor de parasutisti au transformat un ARO 10 in vehicul parasutabil , parasuta si platforma amortizoare fiind de asemenea realizate in tara , in colaborare cu Institutul de cercetari textile Bucuresti . Fiind o initiativa , vehiculul a fost transformat de o maniera reversibila , fiind posibila retransformarea in ARO 10 standard .Iata vehicululul asa cum a fost prezentat in Buletinul Tehnica Militara in anul 1985 .
Aro 10 para 01.jpg
Aro 10 para 02.jpg
Aro 10 para 03.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

HAMSTER

Post by NNnicusor »

Continuare
Aro 10 para 04.jpg
Aro 10 para 05.jpg
Aro 10 para 06.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: HAMSTER

Post by NNnicusor »

Continuare
Aro 10 para 07.jpg
Aro 10 para 08.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: HAMSTER

Post by NNnicusor »

Intrucat in topic se discuta despre un vehicul destinat parasutistilor militari , mi se pare potrivit sa postez aici ca inca se mai gasesc pe net reminiscente ale acestei actiuni de dotare a parasutistilor romani, continuata si dupa 1989 si oprita cu putin inainte de 2000 , si anume pe siteul fostului Institut de cercetari textile , astazi INCDTP :

- Sistem de parasute cu platforma amortizoare autodirijat prin satelit
http://www.incdtp.ro/Produse/Speciale/Speciale07.html
-Sistem de parasute si platforma amortizoare cu aterizare la punct fix, autodirijat cu ajutorul GPS si a satelitilor geostationari
http://www.incdtp.ro/Produse/Proiectare ... are11.html
- Complet integrat de parasute pentru desant personal, PPD-4
http://www.incdtp.ro/Produse/Speciale/Speciale06.html
- Platforme modulare si containere pentru desant materiale din aeronavele C-130 Hercules
http://www.incdtp.ro/Produse/Proiectare ... are10.html
- Software de Proiectare si Evaluare a Performantelor Parasutelor Rotunde
http://www.incdtp.ro/Produse/AlteProduse/Alte02.html

Cei ce doresc sa vada mai multe produse din aceasta categorie pot accesa sectiunea Produse a siteului
http://www.incdtp.ro/Produse/

costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5222
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: HAMSTER

Post by costy84 »

Domnul inginer Voncu, unul din cei care au lucrat la proiectarea lui ARO 10 spunea că din cauza armatei au fost afectate destul de mult performanţele lui ARO 10. Se pare că armata a insistat să fie cu parbriz drept rabatabil pentru a putea fi folosit ca autovehicul de desant pe când şeful proiectului dorea parbriz curbat ce îmbunătăţea aerodinamica.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: HAMSTER

Post by NNnicusor »

Mi-e greu sa cred aceasta afirmatie , deoarece nu am vazut ARO 10 in armata decat ca vehicul de transport comandanti ( am vazut doua , vehicul de transport al al ofiterului in rang de comandant de regiment , echipate cu radiotelefon R-8140 , cum aveau in acea vreme si autoturismele de militie sau ambulantele , dar si vehiculele din cariere sau santiere ) sau vehicul ARO 10 utilitar (am vazut unul standard vopsit kaki , fara alte dotari ).
Mi-e greu sa cred aceasta afirmatie intrucat seria ARO 24 nu a fost atinsa de aceasta cerinta desi se stia de la inceput ca va avea utilizari militare , personal vazand doar doua ARO 240 cu parbriz rabatabil construite la Campulung , unul prezentat la un TIB inainte de 1989 si altul pe vremea lui Perez .
Vehiculele ARO 241 cu parbriz rabatabil din doua parti purtatoare de AG-9 au fost modificate in alta parte .
Opinia mea personala este ca parbrizul a fost construit rabatabil cu gandul ca ARO 10 va fi un vehicul usor de loisir, pentru export , precum Mini Moke , Citroen Mehari sau Renault Rodeo , deziderat atins abia mai tarziu cu varianta Spartana .
costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5222
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: HAMSTER

Post by costy84 »

Domnul inginer ştie încă destul de bine ce vorbeşte şi ţinând cont de unde s-au inspirat (fapt recunoscut) mai mult ca sigur parbrizul ar fi fost curbat. Acum dacă armata a impus dar nu l-au introdus şi în înzestrare este altceva.
Tot din spusele domnului inginer trema trasată de partid nu a fost a unui concurent pentru cele enumerate mai sus ci a unui autovehicul spartan, 4x4, uşor, fabricat din piese aflate deja în producţie cu consum mic care să acopere nevoile celor de la ţară care înainte utilizaseră M 461. Tot din spusele domnului inginer, Aro 10.4 a fost o încălcare a temei, partidul solicitând doar varianta cu prelată cum era M-ul însă Naghi a tras sforile să fie acceptată şi această variantă.
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2000
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: HAMSTER

Post by flo »

Au stiut de la bun inceput ca-i submotorizat si ca nu corespunde pentru produse speciale.
costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5222
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: HAMSTER

Post by costy84 »

Din ce spune domnul inginer la început nu au fost submotorizate, ieşiseră cu valori bunicele greutate putere, iar în teste se comportau destul de bine! Însă după producerea seriei 0 au început modificările impuse de unul sau altu (ingineri care nu avuseseră nici o treabă cu proiectul) pe linie de partid şi au stricat totul mărindu-i mult greutatea. Din ce afirmă domnul inginer acesta este şi motivul pentru care aproape toţi cei care au lucrat la proiect au părăsit uzina la începutul anilor ´80.
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2000
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: HAMSTER

Post by flo »

Cum i-au marit greutatea? Cu ce? Ca nu s-au adaugat echipamente suplimentare, AC, servodirectie.
Sa fi fololosit oteluri aliate cu rezistente mai mari pentru a reduce greutatea era exclus caci nu se admiteau importuri.
A fost o masina modesta de la bun inceput. S-au uitat cu jind la Niva, dar atat.
costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5222
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: HAMSTER

Post by costy84 »

Se pare că prototipul a avut 960 kg, în producţia de serie a intrat cu 1060 kg iar după introducerea punţii spate rigide a sărit de 1200 kg. Prototipurile au avut motorul şi cutia de Dacia, deşi proiectanţii au insistat să se păstreze cutia de Dacia conducerea a hotărât să se fabrice o cutie de viteze special pentru Aro 10, cutie care din spusele domnului Voncu a tras în jos performanţele iniţiale ale maşinii. Chiar dacă nu a fost vorba de oţeluri aliate se pare că şi materialele folosite nu au mai fost aceleaşi care au fost luate în calcul la proiectare îngreunând maşina.
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2000
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: HAMSTER

Post by flo »

Curios. De regula produsul de serie este mai usor, caci sunt multe repere a caror producere prin tehnologiile folosite in productia de serie devin evident mai usoare. Asta la case serioase. Daca proiectarea este prea "optimista" si prototipul se dovedeste fragil in probe, atunci se intampla pe dos.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: HAMSTER

Post by NNnicusor »

In primul rand , am dubii serioase ca ARO 10 putea functiona cu cutia de viteze Dacia 1 300 . Cand s-a instalat motorul Renault pentru reinceperea comercializarii in Franta , dupa 1990 , cutia de viteze aleasa nu a fost de autoturism ci de Renault Trafic . Cred ca in Romania mai am revista 4x4 Magazine care descrie produsul .
In rest , au mai fost probleme de cooperare intre diversele echipe care au lucrat la Campulung . Academic vorbind .
https://www.facebook.com/22752049132487 ... 188454003/

Costy , ai putea pune link-ul catre articolul in care ing. Voncu descrie problema proiectarii ARO 10 ?
costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5222
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: HAMSTER

Post by costy84 »

costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5222
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: HAMSTER

Post by costy84 »

flo, dacă veţi avea răbdarea să citiţi textul domului Sterian veţi vedea care era situaţia reală de la Aro şi cum se "făceau" maşinile, vă recomand să îi citiţi şi celelalte postări.
https://www.facebook.com/laurentiu.ster ... 5222914223

Post Reply